MED KÄNSLA FÖR SVENSKSÅLT

Av:  Magnus Karlsson Bilsport Classic  mars 01, 2024

Det började redan på 1960-talet. Den ena amerikanaren avlöste den andra. I dag säljer Östen Westerdahl inga bilar längre – han köper enbart. I samlingen har han ett stort antal klassiska vagnar där merparten är svensksålda USA-bilar.

För Östen Westerdahl i skånska Tomelilla har det varit amerikanska bilar för hela slanten. Det började dock med en europé i form av en Ford Zephyr -54.
– Men då var jag bara 15 år så det fick bli till att anlita chaufför när man ville ut och åka. Dagen före 15-årsdagen hade han köpt en sprillans ny moped.
– Det var en 1960 års Puch VS50 Lyx som kostade 1.000 kronor. Körde 100 mil innan den ställdes undan. Har faktiskt kvar den än i dag, men den har stått och blivit rostig och behöver renoveras, säger Östen som nyligen fyllde 75 år.

FÖRSTA JÄNKAREN
Det blev ett flertal Zephyrer innan 18-årsdagen.
– Körde själv och hämtade utkörkortet i Ford Zephyren eftersom det bara var fyra kilometer till byns postkontor.
Första jänkaren var en 1955 års Plymouth Belvedere tvådörrars hardtop i färgkombinationen svart och vitt.
– Blev nostalgisk för några år sedan och började leta efter en likadan vagn, men att hitta någon var inte så enkelt, säger Östen som slutligen fick tag på en svensksåld bil i rätt kulörer men som var nedplockad.
En tid senare dök en körbar vagn upp i USA så nu finns det två exemplar av 18-årsbilen i hans samling där även ett par Zephyrer givetvis ingår.

Plymouth Belvedere tvådörrars hardtop från 1955 som Östen importerat från USA. I dokumentationen som följde med bilen står det att originalmotorn byttes ut mot en Hemi 1960. Den extra kromutsmyckningen på den bakre stötfångaren (hörnen) är ett mycket ovanligt extratillbehör.

Plymouth Belvedere tvådörrars hardtop från 1955 som Östen importerat från USA. I dokumentationen som följde med bilen står det att originalmotorn byttes ut mot en Hemi 1960. Den extra kromutsmyckningen på den bakre stötfångaren (hörnen) är ett mycket ovanligt extratillbehör.


PLYMOUTH 55-56

Det här med Plymouth -55 har blivit något av Östens samlarfavorit och idag har han inte mindre än tio stycken – plus tre 56:or.
– Äger tre öppna exemplar från 1955, resten är coupéer. Av 56:orna är två stycken fyrdörrars hardtop och en tvådörrars. Att jag har så många är mina kompisars fel. De tipsade mig så fort det var någon till salu i Sverige, säger han med ett skratt.

SKROTADE AMERIKANARE
Det senaste inköpet är en öppen 55:a som kommer från Danmark men som tidigare rullat i Sydafrika.
Allting började på 1960-talet då han tillsammans med sin kusin köpte in uttjänta amerikanare som skruvades ned och såldes i delar.

– Det var en mängd jänkare från 1950-talet. De kostade ingenting. Skrotade även en Buick Convertible från 1956. Sålde två kompletta Bel Air -55 och för pengarna kunde jag köpa en ny soffgrupp.
Han minns en fyrdörrars Buick -50 som hämtades hos en bilhandlare.

– Den var i nyskick men givetvis omodern. Vi välte den på sidan för att kunna plocka automatlådan till en annan Buick. Pontiac-delarna kom en ung kille från Ystad och köpte.
Vi kallade honom Ämnet ...

Efter några år fick de inte hålla på längre trots att man höll till på en gård strax utanför Tomelilla.
– Kommunen sa ifrån så vi sålde av och jag började i stället arbeta på sockerbruket här i trakten.

Thunderbirden och Dodge Dart-cabben är båda importerade. Den kopparfärgade bilen som tittar fram är en svensksåld Plymouth Fury från 1962.

Thunderbirden och Dodge Dart-cabben är båda importerade. Den kopparfärgade bilen som tittar fram är en svensksåld Plymouth Fury från 1962.

En av Östens två Nova-cabbar från 1962 som snart är färdig för gatan. Den andra är en tillbakaköpt vagn som han ägde på 60-talet.

En av Östens två Nova-cabbar från 1962 som snart är färdig för gatan. Den andra är en tillbakaköpt vagn som han ägde på 60-talet.

Svensksåld Plymouth Belverdere Coupe -55 – en systerbil till den som Östen ägde som 18-åring. I samma färgkombination dessutom.

Svensksåld Plymouth Belverdere Coupe -55 – en systerbil till den som Östen ägde som 18-åring. I samma färgkombination dessutom.

are en svart och vit Plymouth Coupe från -55 finns i samlingen. Den här är importerad från USA och används emellanåt.

are en svart och vit Plymouth Coupe från -55 finns i samlingen. Den här är importerad från USA och används emellanåt.


CUSTOM ROYAL

Sambon Kristine har varit med från början och är lika bilintresserad som Östen.

– Minns när jag hämtade upp henne första gången i en jättefin Cheva Bel Air fyrdörrars hardtop -56.

Hennes pappa kom ut på trappan och undrade vad det var frågan om. Han var inte lika imponerad av bilen som vi.
Vid den här tiden ägde Östen även en Dodge Custom Royal fyrdörrars hardtop från 1957.

– Den kostade 2.750 kronor och var i två olika blå nyanser. Jag har nu på senare år försökt få tag på en i samma färgkombination men utan resultat, säger Östen som fick nöja sig med en röd och vit i stället.
Däremot har han skaffat två stycken Nova-cabbar från 1962, en av dessa ägde han på 1960-talet.

– Köpte tillbaka den för ett år sedan, säger han med ett leende.

Senaste tillskottet anlände precis från Danmark. Det är en välskött Plymouth Belvedere Convertible -55 som Östen jagat länge.

Senaste tillskottet anlände precis från Danmark. Det är en välskött Plymouth Belvedere Convertible -55 som Östen jagat länge.

JANETS BUICK
Själva samlandet började 1988 då han kom över en Buick -56 i USA.
– Det var samma bil som Janet Jackson hade kört i en musikvideo.
Tyckte det var lite kul och beslöt mig för att behålla den. Därefter har han inte sålt någon bil som han gillat.

– Nu på gamla dar har jag äntligen fått utrymme för min hobby, säger Östen samtidigt som han visar runt och berättar om de olika fordonen.
Visst finns det en story bakom varje bil. Är den inte svensksåld så är den ovanlig på annat sätt.
Här finns bland annat en fin tvådörrars Hudson Rambler från 1955 tillverkad i 2.970 exemplar varav de flesta sedan länge är skrotade. En svensksåld Plymouth Fury -62 står bredvid en Mustang Grande -70, även den svensksåld, och i nästa rad en Kanadatillverkad Dodge Mayfair tvådörrars hardtop ...

PLYMOUTH RANCH
Förutom att pyssla om sina bilar har Östen även varit med och startat upp torsdagsträffen i Spjutstorp som lockar både bil- och mc-entusiaster.

– Vi drog igång för 14 år sedan men den här sommaren har det varit lugnt på grund av pandemin.
På hemsidan plymouthranch.se kan man spana in en del av Östens fordon samt bilder från veckoträffen i Spjutstorp.

– Det här var ju före Facebook och idag finns det väl hur många sådana här sajter som helst, säger den skånske bilsamlaren och stänger igen portarna till sin digra samling av historiska fordon.

En superfin Svensksåld Chevrolet Impala fyrdörrars hardtop från 1962 som aldrig renoverats. Första ägaren var en slaktare från norra Skåne.

En superfin Svensksåld Chevrolet Impala fyrdörrars hardtop från 1962 som aldrig renoverats. Första ägaren var en slaktare från norra Skåne.

Belvederen från -56 köpte Östen av barnbarnen till förste ägaren som hette John Ström och var bosatt i Örebro. Bilen hade endast använts sommartid och har idag rullat 11.400 mil.

Belvederen från -56 köpte Östen av barnbarnen till förste ägaren som hette John Ström och var bosatt i Örebro. Bilen hade endast använts sommartid och har idag rullat 11.400 mil.

Östen äger tre stycken Plymouth Belvedere Convertible -55. Han vet bara om två andra exemplar i Sverige. Den här är svensksåld och kräver en del jobb innan den blir körklar.

Östen äger tre stycken Plymouth Belvedere Convertible -55. Han vet bara om två andra exemplar i Sverige. Den här är svensksåld och kräver en del jobb innan den blir körklar.

Bredvid Corvetten skymtar en Hudson Rambler tvådörrars Sedan från 1955. En bil tillverkad i totalt 2.970 exemplar.

Bredvid Corvetten skymtar en Hudson Rambler tvådörrars Sedan från 1955. En bil tillverkad i totalt 2.970 exemplar.

Plymouth Convertible -55 som rullade i Sverige några år innan den skruvades isär. Östen köpte den nedplockad och har fått byta en del plåt.

Plymouth Convertible -55 som rullade i Sverige några år innan den skruvades isär. Östen köpte den nedplockad och har fått byta en del plåt.