Nisse Lundins senaste renovering

Av:  Magnus Karlsson, Publiceras med tillstånd av Bilsport Classic  september 03, 2020

Många erfarna bilrenoverare har trillat in i sin egen nisch. Duktiga entreprenörer som endast kan tänka sig ett enda bilmärke eller till och med enbart en speciell modell.
Nisse Lundin i Nora gillar allt och han vet inte själv vad som hamnar i garaget nästa gång. Senaste renoveringen blev en Cadillac -54 i där ingen detalj lämnats orörd.

Han dyker upp titt som tätt med superfina bilar som oftast gjorts i ordning hemma i garaget i Nora på rekordtid. Nisse Lundins renoveringar håller alltid hög klass och alltsammans började med att han ville komma bort från en stressig vardag.
– Jo, jag gick in i väggen.

Jobbade dygnet runt med mitt företag och kollapsade rent ut sagt. Det var riktigt illa och när jag repade mig behövde jag en hobby för att kunna koppla av, minns Nisse som fortfarande
Driver sin verksamhet – dock i ett lugnare tempo.

Nisse och hustrun Bibbi i Corvetten som vann tävlingen Sveriges Snyggaste Bil 2011.

Nisse och hustrun Bibbi i Corvetten som vann tävlingen Sveriges Snyggaste Bil 2011.

Avstannat projekt
Corvetten blev något utöver det vanliga och sommaren 2011 tog den hem den åtråvärda
Titeln ”Sveriges Snyggaste Bil”.

– Det var i slutskedet av Vette-renoveringen som jag hittade en nedplockad Cadillac
Convertible -54 i Stigtomta utanför Nyköping.
Bilen hade importerats tio år tidigare av konstnären Lars Karlsson som då påbörjade en
totalrenovering.

– Han hade gjort en hel del. Bland annat lagat rost, ramlyft, kromat om vissa delar, gjort i
ordning chassit samt låtit klä om fram- och baksäte.
Lars arbetade med bilen fram till 2004 då orken tröt och projektet
blev stående.

Instruktionsbok
Nisse såg att den påbörjade Cadillacen skulle bli en perfekt ”avkoppling” att göra färdig och drog hem projektet till Nora.

– Jag upptäckte snart svårigheten med att sätta ihop en bil som någon annan tagit isär, skrattar Nisse. Men jag gillar utmaningar.
För att underlätta det hela inhandlades ytterligare en Cadillac cabriolet från 1954.

– Det var en orörd bil i bruksskick som jag och hustrun körde med några somrar. Den blev en instruktionsbok som visade var alla delar skulle sitta.

Originalmotorn gick inte att rädda. En likadan 331-maskin som den ursprungliga letades emellertid upp av den tidigare ägaren.

Originalmotorn gick inte att rädda. En likadan 331-maskin som den ursprungliga letades emellertid upp av den tidigare ägaren.

US Inredningar i Sparreholm samt Pia’s Dynor & Kapell har gjort inredningen.

US Inredningar i Sparreholm samt Pia’s Dynor & Kapell har gjort inredningen.


Ombyggd Amazon
Det var i mitten av 1990-talet som Nisse blev sjuk och fick en annan syn på livet.
– Jag tänkte att nu ska jag göra allt som jag inte hunnit med tidigare.

Åkte till Fyndbörsgaraget i Solna och köpte en Packard -55 som jag började skruva med.
Den nya hobbyn gav den avkoppling som Nisse behövde.

– Visst fanns det ett bilintresse där längst inne. Byggde om en Amazon när jag var 18. Den blev riktigt fin och såldes för 5.500 kronor vilket var mycket pengar då.
Det här var 1978 och Nisse drog iväg på FN-tjänst. När han kom hem blev det familj, hus, barn och eget företag. Det där med bilar fanns det ingen tid över till.

Corvetten
Efter Packarden avlöste den ena jänkaren den andra. Bilen som stannade längst var en röd Buick Roadmaster Convertible -58 som man kunde läsa om i decembernumret av Bilsport Classic 2001.

– Det har väl blivit ett 20- tal USA-bilar under de senaste åren, erkänner Nisse som aldrig fastnat för ett speciellt märke.

– Jag gillar allt. Roligast är att skruva, det är avkopplingen för mig, säger han.
För några år sedan rullades en Corvette -62 in i det Lundinska garaget som nu hade växt i storlek.

– Jag hade precis köpt en gammal industribyggnad som gav mer utrymme åt mina projekt.
Nu gick det att utföra bättre renoveringar.

Cadillacen var delvis sammansatt när Nisse hämtade den i Nyköping 2009. Han valde emellertid att slipa plåtrent och börja om från början.

Cadillacen var delvis sammansatt när Nisse hämtade den i Nyköping 2009. Han valde emellertid att slipa plåtrent och börja om från början.

Pearl i originalnyans
Nu satte renoveringen fart på allvar och resten av inredningen togs till Pia’s Dynor och Kapell i närbelägna Fellingsbro där interiören färdigställdes samtidigt som Dalakrom i Borlänge fick ett lass med delar som behövde ny ytbehandling.

– Torbjörn Gräns i småländska Ryssby gjorde i ordning cabställningen och fick även i uppdrag att montera en ny canvassufflett, säger Nisse som även vill passa på att tacka Anders Johansson i Ervalla som gjort lackeringen.
När projektet togs över hade bilen sprutats i en ljusblå solid nyans.

– Från fabrik var den emellertid blå metallic. Jag valde en mycket snarlik nyans från Saab
med pärlemorinslag. Efter första varvet med klarlack mellanslipades ytan innan det blev
ännu mer klarlack samt polering, säger Nisse som är mycket nöjd med resultatet.

Hjälp av kompisar
Mycket tid gick åt till att få till passformen i de olika karossdelarna.

– Bilen hade ju varit ramlyft och det var mycket pusslande med chims innan allting stämde.
Bakluckan och ena dörren hade någon gång bytts ut och krävde en del filande för att passa perfekt.
Kompisarna Lasse Gehrman och Lasse Jansson har då och då fått rycka in eftersom det inte är ett enmansjobb att sätta samman en stor 50-talare.

– Jag har hållit mig till originalutförande så mycket som möjligt. Några avsteg är elektriska vindrutetorkare i gammal stil samt en växelströmsgenerator som ser ut som en likströmmare.
Jag har även monterat elektrisk choke på förgasaren. Allt för att bilen ska fungera så bra som möjligt.

I dag kan man köpa en växelströmsgenerator som ser ut som originalet.

I dag kan man köpa en växelströmsgenerator som ser ut som originalet.

Nya projekt
Cadillacen blev klar lagom till den stora vårmönstringen i Lindesberg som är startskottet
för många bilentusiaster.

– Där blev bilen en av prisvinnarna och därefter gick färden till Nostalgia Festival i Ronneby där jag deltog i tävlingen ”Sveriges Snyggaste Bil”.
Den här gången blev det ingen seger, men Nisses renovering blev så uppskattad att det kom ett bud som han inte kunde motstå.

– Jo, bilen har numera ett nytt hem. Jag gillar ju mest att koppla av i garaget, säger Nisse som givetvis har nya projekt i pipeline.
Spännande att se vad det blir för modell nästa gång!