Nomad -56 Lyx Chevan

Av:  Magnus Karlsson Publiceras med tillstånd av Bilsport Classic  juni 07, 2021

Göran Ottossons Nomad -56
Lyx Chevan
Chevrolets dyraste personbil 1956 var inte en cabriolet som man hade kunnat tro. Det var en exklusiv stationsvagn tillverkad i bara 8.000 exemplar. Göran Ottosson i Löttorp letade länge innan han hittade sin favoritmodell i Hawthorne, Los Angeles.

Det har blivit några Chevor genom åren för Göran Ottosson i Löttorp på norra Öland. Flera intressanta vagnar har passerat genom garageportarna men idag äger han två drömbilar som han kommer att behålla – en Nomad -56 samt en Corvette Split Window.
– Visst, jag skulle kanske behållit min Chevrolet Del Ray -58 som bara hade rullat 7.000 mil sedan ny. Den var helt orörd och hade bara använts till och från kyrkan de senaste decennierna, berättar Göran som fick bra kontakt med familjen som haft bilen sedan ny.

SPARSAMT ANVÄND
Del Rayen köpte han i Göteborg 1996 och under sätet hittade han en bouppteckning från staden Ada i Oklahoma där bilen tidigare rullat.

– Där fanns fyra namn på personer som erhållit Chevan genom ett arv. Chansade på en av dessa och skrev ett brev. Efter tre år fick jag svar. Det visade sig att jag valt fel person men att brevet till sist hamnat rätt.
Brevskrivaren, som hette Wanda, berättade att de var fyra  syskon som ärvde bilen och att Göran skickat sin förfrågan till hennes bror som varit allvarligt sjuk. Efter hans bortgång hittade hon brevet och svarade Göran.

– Vi fick bra kontakt och det hela slutade med att jag reste över och besökte Wanda och hennes familj på deras ranch. Bilen hade ägts av hennes föräldrar som använt den mycket sparsamt.

STATIONSVAGN
Göran har även haft en Chevapickis. Den köpte han 1998 i Los Angeles för 600 dollar.
– Det var en 48:a som jag lade ned mycket arbete på. Lackade själv till och med, säger Göran som dock rev ned bilen ytterligare en gång och lät en firma lacka.
När den äntligen var klar sålde han i väg den till förmån för nya projekt.
Mitt under renoveringen av pickisen sprang han på en Cheva Two-Ten Station Wagon från -57.

Chevrolet -58 som rullat 7.000 mil. Göran fick fin kontakt med familjen som ägt den i USA.

Chevrolet -58 som rullat 7.000 mil. Göran fick fin kontakt med familjen som ägt den i USA.

Cheva-pickisen köpte Göran i Los Angeles 1998 för 600 dollar. Tog flera år att renovera.

Cheva-pickisen köpte Göran i Los Angeles 1998 för 600 dollar. Tog flera år att renovera.

En tidigare renovering av en Bel Air -56 var bra att ha bakom sig när Nomaden skulle fixas.

En tidigare renovering av en Bel Air -56 var bra att ha bakom sig när Nomaden skulle fixas.

BEL AIR -56
– Köpte den av en fastighetsmäklare i Los Angeles 2002 och hade den i tio år. Det var då som suget efter en Nomad kom smygande, erkänner han.
Innan drömmen skulle uppfyllas kom en Bel Air -56 i vägen för den
öländske Cheva-fantasten.
– Den bilen körde jag med fram tills Nomaden var färdigrenoverad,
förklarar Göran som jobbade till och från med den rödvita herrgårdsvagnen under fyra år.
Det var dock inte det enklaste att hitta en bra Nomad -56 varken i Sverige eller borta i USA.
– Det kändes nästan som att de var dyrare i Amerika än här hemma men jag flög ändå över till Kalifornien. Tänkte leta på vinst eller förlust. Det var 2013 och dollarn stod i 6,20.

ID-BRICKAN SAKNADES
Under en tre veckor lång semester for han runt i Los Angeles-området i jakt på en bra Nomad.

– Kollade på några stycken men i de flesta fall var de både dåliga och dyra. Hittade slutligen den här rödvita i samhället Hawthorne.
Nomaden ägdes av en änka i 50-årsåldern. Hennes man hade renoverat bilen på den verkstad som han drev ihop med en
kompanjon. Problemet var att även denne var intresserad av Chevan men hade gett skambud i hopp om att änkan inte hade koll på värdet.

– Vid en första inspektion upptäckte jag att någon fifflat med tändkablarna och att id-brickan hade tagits bort.
Misstankarna riktades givetvis mot den tidigare kompanjonen.
Efter lite skruvande fick Göran igång bilen men att försöka exportera ett fordon utan chassinummer var något han inte vågade ge sig på.

– Med hjälp av en kompis i L.A. tog jag kontakt med en polis som enbart sysslade med fordon. Han tog en kollega med sig och knackade på hos ägaren till verkstaden. Denne hävdade dock att han inget visste om någon chassibricka.

Göran bakom ratten!

Interiören hade bytts ut när bilen renoverades på 90-talet. Göran fick dock skaffa nytt innertak samt göra nya stommar till bagageutrymmet.

POLISEN SKREV INTYG
Tillsammans med poliserna började Göran leta efter ytterligare ett chassinummer på bilen.

– Vi hittade slutligen ett på ramen som stämde med registreringshandlingarna varpå polisen skrev ett intyg samt fixade en ny bricka som nitades fast i karossen, säger Göran som därefter kunde skeppa Nomaden utan problem.

Göran började samla Gulf för cirka 20 år sedan. I dag köper han mackprylar
av olika ursprung mest för att kunna byta till sig något han saknar
eftersom samlare ogärna vill sälja utan hellre byter med varandra.

BYTT ALLT
Den nyinköpta vagnen anlände Sverige 2013 och sommaren därpå
användes bilen flitigt.
– Rev ner den i molekyler vintern därpå. Trots att den renoverats på 90-talet fanns det en hel del att göra, och en del rost som behövde åtgärdas. Precis som vid sina tidigare renoveringar valde han att göra allting själv.
– Lack och krom lämnade jag bort. Innertaket lät jag Cissi på CJ`s i Nybro montera eftersom det arbetet har respekt med sig på grund av sin storlek och alla ribbor.

KÖPA FORD

Trots att modellen är otroligt trevlig i sitt ursprungsutförande har Göran ändå valt att göra några få avsteg från original..
– Har monterat tvåkrets broms-system och trepunkts rullbälten.
Byggde även om stötdämparinfästningen i bakvagnen för att få bättre vägegenskaper. I somras var bilen körklar efter fyra år i garaget.
– Nu har jag mina två Chevor som jag alltid velat ha, säger Göran och sneglar på sin Split Window som han hittade i Dalarna för två år sedan.
Det som fattas nu är väl att fylla upp den tredje garageplatsen.

– Det lutar nog åt en Ford, har aldrig ägt någon. Den ska vara från slutet av 30-talet. De är snyggast och ljudet från en sidåtta slår ju det mesta, erkänner Cheva-fantasten från Löttorp.