Norgehistoria med guldkant Shelby GT500 Convertible -68

Av:  Magnus Karlsson, Bilsport Classic  januari 18, 2022

Reportaget har något år på nacken!

Jøran Dalens Shelby GT500 Convertible -68 har ett förflutet som trimmad gatbil i Sverige och såldes av en bilfirma i Stockholm 1979 för det humana priset 37.000 kronor. Idag är den superrenoverad till original men med lite vassare motor än den ursprungliga.

Klassiska amerikanska muskelbilar är idag mycket eftertraktade av entusiaster över hela världen. Modellerna från slutet av 1960-talet och början av 70-talet står högst i kurs – speciellt de få som gjordes i öppet utförande.

Annat var det vid mitten av 1970-talet då bensinkrisen gjorde att de bränsletörstiga värstingarna blev totalt osäljbara.

Mängder med udda bilar skeppades till Europa och hamnade hos gasglada ungdomar som gillade att lägga svarta streck utanför korvkiosken.

Det sägs att Sverige under en period var det Shelby-tätaste landet i världen – räknat på antalet invånare. Idag har en hel del muskelbilar sålts tillbaka till USA men även hittat nya ägare i våra grannländer.

De ovanliga Marchal-dimljusen hittade Jøran på en veteranmarknad utanför Oslo.

De ovanliga Marchal-dimljusen hittade Jøran på en veteranmarknad utanför Oslo.

Den viktiga id-brickan som bekräftar att bilen är äkta vara.

Den viktiga id-brickan som bekräftar att bilen är äkta vara.

427 side oiler

Jøran Dalens guldfärgade GT500 Convertible -68 är ett av dessa fordon som köptes billigt i Amerika och kom till Sverige vid mitten av 1970-talet. Jøran som bor i norska Lunde, 16 mil sydväst om Oslo, köpte bilen 1993 och har hunnit avverka cirka 5.000 mil med den kraftfulla muskelvagnen.

– Den var faktiskt guldfärgad när jag köpte den. Dock inte den korrekta originalnyansen. Jag valde att lackera om Shelbyn i mörkblått med Le Mansstripes över huv och baklucka, berättar Jøran.
I detta utförande fick bilen rulla i närmare tio år innan det blev problem med motorn.

– Det var vatten i oljan så jag rev ned maskinen i molekyler. Det visade sig att 428-motorn inte var original utan hade ett nyare block samt en massa trimgodis.

– Jag valde att satsa på nya fräscha prylar och beställde ett sprillans nytt 427 side oiler-block från USA. Ski Motorverksted
och Tom Herskedal fick därefter uppdraget att sätta ihop och bromsa en bra fungerande maskin som numera är på 505 kubiktum.

Originallikt

Motorpaketet innehåller bland annat elektronisk tändning, tunnelport Nascar-toppar, CP-kolvar, tunnelport-insug med en
Holley 750 vakuum samt ett högvolyms oljetråg.

– Allting har lackats och detaljerats för att se ut som en original 428, förklarar Jøran som givetvis sparat alla gamla delar.
Motorprojektet drog dock ut på tiden och medan Jøran väntade på delar började han skruva isär Shelbyn.

– Plockade av bit för bit. Hittade en del rost i förstärkningarna mellan golv och tröskel och plötsligt var hela bilen avklädd i
minsta beståndsdel.

Det nya 427-blocket har borrats och strokats till 505 kubiktum. Maskinen har bromsats till 500 kusar.

Det nya 427-blocket har borrats och strokats till 505 kubiktum. Maskinen har bromsats till 500 kusar.

I dag sitter en 427 side oiler under huven på Shelbyn. Den är byggd som en Nascar-maskin från Holman & Moody 1968. Blocket är ett nytt från Genesis och resten av delarna kommer från Bob Frensely.

I dag sitter en 427 side oiler under huven på Shelbyn. Den är byggd som en Nascar-maskin från Holman & Moody 1968. Blocket är ett nytt från Genesis och resten av delarna kommer från Bob Frensely.

Nu var Jøran ordentligt smittad av renoveringsfebern och det som bara var tänkt att bli en översyn övergick istället till att bli en totalgenomgång där ingenting har lämnats åt slumpen.

– Det finns ju en hel del information om de här bilarna och faktiskt mycket delar till salu, förklarar Jøran som lagt ribban på högsta USA-klass.
500 hästkrafter
Fem år tog det hela och hösten 2010 kunde Jøran starta upp den vassa 505:an.

– Den spinner fint, har testat den i bromsbänk som visade 500 hästkrafter exakt.
Nu är det inte enbart motorn som håller högsta klass. Jøran har högsta puts på samtliga detaljer oavsett de sitter på synliga eller osynliga ställen.
Fram- och bakvagn är detaljerade exakt som det såg ut när bilen lämnade A.O. Smith Company i Michigan i januari 1968 där Mustangen hade byggts om till Shelby.

– Shelbyn var trots allt ganska orörd, alla märkningar kom fram när jag rengjorde de olika chassidelarna. Sedan var det bara att återskapa det hela, förklarar han.
Utväxlingen i bakaxeln var dock utbytt men han har skaffat en med korrekt 3,50:1 utväxling men använder för tillfället en 3,00:1.

Marchal fog lights

Förutom en del golvplåtar har Jøran bytt suffletten, renoverat konsolen, samt lackat motor och
motorutrymmet. Han har även lagt guldfärgen i dörrfalsar och bagageutrymme innan Momrak Verksted AS i Fyresdal tog över och gjorde resten.

– Mekanismen till tiltratten låg i en kartong som följde med bilen. Fick ihop det hela med vakuumslangar och brytare. Svårt att hitta dessa delar annars.
De ovanliga dimljusen i grillen är ett fynd från veteranmarknaden i Ekeberg utanför Oslo.

– Säljaren visste nog inte vad det var han sålde. De är av fabrikatet Marchal som satt på alla Shelby det här året. Bilägarna uppmanades dock efter en tid att byta ut lamporna mot Lucasljus. Detta gör att de ursprungliga Marchal-lyktorna är ovanliga idag.

Inge Ellburg

Jøran har fått veta en del om bilens ursprung.

– Den anlände till Sverige 1976 och besiktigades första gången i Stockholm. Det var i Edsberg den 12 maj.
Tre år senare står den till salu på bilfirman Spinnet Motor.
Tommy Jonsson från Uppsala kommer förbi och betalar de 37.000 kronor som man begär för den udda muskelbilen.

– Shelbyn var lite modifierad redan då trots att den bara var tio år gammal, berättar Tommy när Bilsport Classic ringer upp.
Snart får han dock trubbel med den potenta 428-maskinen och kontaktar den kände Fordfantasten Inge Ellburg som har en trimmad 428 liggande.

– Den hade suttit i en Falcon som gjorde 11-sekundersrepor, berättar Tommy och tillägger att han även monterade en
4.11:1-bakaxel för att få bättre acceleration.

Ett av säkerhetsbältena är gammalt och det andra är nytillverkat. Gissa vilket som är vilket!

Ett av säkerhetsbältena är gammalt och det andra är nytillverkat. Gissa vilket som är vilket!

Få ägare

År 1986 har Tommy lekt färdigt med Shelbyn och säljer iväg den till Norge för 110.000.

– Jag hade precis lackat den röd och den såg bra ut, minns Tommy som var igång med husköp och behövde pengar till detta.
Den norska köparen hette Bjørn Gundersen och bodde i Skien. Han valde bort den röda färgen och lade istället en nyans i guld som påminde om originalet Sunlit Gold. Det var i det här skicket som Jøran Dalen köpte bilen 1993.

– Det har inte varit mer än en handfull ägare sedan Shelbyn skeppades från USA för 36 år sedan. Ändå har den haft lika många lackeringar säger Jøran.
Nu är bilen tillbaka i sitt ursprungliga utförande – nästan i varje fall.

Oljetrycks- och amperemätare samt konsol är standard i Shelbyn.

Oljetrycks- och amperemätare samt konsol är standard i Shelbyn.

Ten Spoke ekerhjul var ett extratillbehör till 1968 års Shelby.

Ten Spoke ekerhjul var ett extratillbehör till 1968 års Shelby.

Shelbyn är utustad med tiltstång där ratten automatiskt skjuts åt sidan när man rör vid dörrhandtaget. Originalkringlan har lagts undan till förmån för en äkta Sebring träratt.

Shelbyn är utustad med tiltstång där ratten automatiskt skjuts åt sidan när man rör vid dörrhandtaget. Originalkringlan har lagts undan till förmån för en äkta Sebring träratt.

Jørans Shelby är tillverkad första halvåret 1968. I april kom Cobra Jet-motorn och då ändrades modellnamnet till GT500KR.

Jørans Shelby är tillverkad första halvåret 1968. I april kom Cobra Jet-motorn och då ändrades modellnamnet till GT500KR.

Jodå Shelbyn är såld ny hos välkända Tasca Ford i Rhode Island. Det var den firman som tog fram 428 Cobra Jet-motorn som sedan hamnade i Shelby GT500KR. Bakljusen med vandrande blinkers lånade man från Thunderbird -65.

Jodå Shelbyn är såld ny hos välkända Tasca Ford i Rhode Island. Det var den firman som tog fram 428 Cobra Jet-motorn som sedan hamnade i Shelby GT500KR. Bakljusen med vandrande blinkers lånade man från Thunderbird -65.

Underredets röda nyans motsvarar Fords ”red oxide primer” som lades på fabriken. Jøran hittade alla gamla färgmarkeringar när han rengjorde de olika delarna

Underredets röda nyans motsvarar Fords ”red oxide primer” som lades på fabriken. Jøran hittade alla gamla färgmarkeringar när han rengjorde de olika delarna

Sverige 1979. Shelbyn importerades från USA till Sverige 1976 och tre år senare såg den ut så här. Guldfärgen är förmodligen original men olika fält i grönt och vitt har sprutats på olika ställen. Prislappen -79 var 37.000 kr.

Sverige 1979. Shelbyn importerades från USA till Sverige 1976 och tre år senare såg den ut så här. Guldfärgen är förmodligen original men olika fält i grönt och vitt har sprutats på olika ställen. Prislappen -79 var 37.000 kr.

Såväl fram- som bakvagn är detaljerad efter konstens alla regler. Jørans noggrannhet hade gett mycket beröm vid en märkesträff borta i USA.

Såväl fram- som bakvagn är detaljerad efter konstens alla regler. Jørans noggrannhet hade gett mycket beröm vid en märkesträff borta i USA.

Ljuddämparna är av modernare snitt.

Ljuddämparna är av modernare snitt.

Sverige 1986. Tommy Jonsson i Uppsala ägde Shelbyn 1979-1986 innan han sålde den till Bjørn Gundersen i Norge. Denne behöll bilen till 1993 då nuvarnade ägare Jøran Dalen tog över nycklarna.

Sverige 1986. Tommy Jonsson i Uppsala ägde Shelbyn 1979-1986 innan han sålde den till Bjørn Gundersen i Norge. Denne behöll bilen till 1993 då nuvarnade ägare Jøran Dalen tog över nycklarna.

CARROLL SHELBYS lilla bilfabrik som startades i ett par gamla flyghangarer i Los Angeles 1965, var efter tre års produktion ganska trångbodda.
År 1967 såldes det sex gånger fler Shelbys än året innan och man ville öka tillverkningen ytterligare
inför 1968.
Ett samarbete med företaget A.O. Smith i Ionia, Michigan inleddes. Där fanns stora utrymmen och man hade erfarenhet av tillverkning i glasfi ber, vilket var nödvändigt eftersom en hel del av Shelbybilens detaljer var gjorda i detta material.
Mustang GTkarosser skickades med tåg till den nya Shelbyfabriken från Fords sammansättning i Metuchen, på östkusten. Dessa bilar var kompletta så när som på de prylar som skulle bytas ut mot glasfi ber.
1968 års produktion av Shelbybilar kom att bli den största hittills. Totalt gjordes det 4.450 exemplar det här året och en av anledningarna till ökningen var att sortimentet utökades med en cabriolet.
Eller två rättare sagt eftersom cabben gick att få både som GT350 och GT500.
Precis som föregående år då GT500 gjorde entré, var den högre siffran ett bevis på att det låg en big block under motorhuven. I Shelbys fall en 428 Police Interceptor. Denna maskin byttes dock ut mot en 428 Cobra Jet mitt under modellåret. Dessa senare bilar fick namnet GT500KR (King of the Road).
GT350 var försedd med en 302motor på 250 hästar jämfört med 500modellen som hade närmare 400 kusar under huven.

Årsproduktion Shelby 1968
GT350 Fastback 1.253
G T350 Convertible 404
GT500 Fastback 1.140
GT500 Convertible 402
GT500KR Fastback 933
GT500KR Convertible 318