Nysåld på hemmaplan

Av:  Magnus Karlsson Bilsport Classic  augusti 30, 2021

Bengt såg Chevellen 1967! Nysåld på hemmaplan.
När Bengt Björk var nio år såg han en ny Chevelle i skyltfönstret hos GM-handlaren hemma i Nybro. Som 17-åring lyckades han köpa samma bil och 43 år senare äger han den fortfarande.

Hur många äger fortfarande sin ungdomsbil? Kanske ganska många. Men Nybrobon Bengt Björk är nog rätt unik då han haft sin Chevelle -67 i över 40 år.

– Köpte den 1976 för 12.500 kronor. Började jobba direkt efter nian men fick låna lite av min pappa. Hade nio kronor i timmen vid min maskin på Ljungdahls kuvertfabrik, minns Bengt eller ”Hunor” som han kallas på hemmaplan.
Varför det blev en Chevrolet Chevelle var ganska självklart.

– Såg just den här bilen när den var ny. Den stod i skyltfönstret hos Ekelunds Bil AB som var den lokala GM-återförsäljaren här i Nybro.

Trots att Bengt bara var nio år den där gången 1967 satte synen
av den vita Chevroleten sina spår.

– Den köptes av en bagare i trakten. Han hade den bara i två år innan en annan Nybrobo tog över ägandet så jag såg ju bilen lite
då och då.
När den plötsligt blev till salu slog Bengt till.

– Då hade den rullat 23.000 mil på nio år men var helt i originalskick. Det var man ju givetvis tvungen
att ändra på. I mitten av 70-talet gick det inte att köra omkring i en originalare. Bengt monterade scoop, bytte hjul, lackade om motorutrymmet samt ändrade om interiören.

Originalmotorn ersattes tidigt av en vässad 327-maskin. Motorutrymmet har varit alltifrån svart och blått till gult och rött.

SUMPRÅTTAN

Röd teddy var högsta mode och Bengt lade många timmar på att klippa, limma och dekorera Chevellen invändigt.

– När allting var klart upptäckte jag att varenda Amazon hade
samma inredning som jag så det var bara att slita bort allting.
Han kom över en rejäl stuvbit med långhårig päls i grått och svart som fick ersätta det röda.

– Livsfarligt eftersom alla rökte i bilen, kunde ju ta eld hur lätt som helst. Det var i alla fall då som någon döpte bilen till ”Sumpråttan”, minns Bengt och skrattar.

UNDER LÄKARSTATIONEN
Eftersom han bara var 17 år vid inköpet hade han möjlighet att övningsköra med Chevellen.– På den tiden var vi ett gäng som hyrde in oss i ett stort källargarage under läkarstationen i Nybro. Var nog 13 amerikanare som mest.
Mitt över läkarstationen låg Folkets hus där man gjorde körkortsprovet.
Den dagen Bengt fick körkortet i sin hand sprang han ned till garaget och hämtade Chevellen.

– Gissa om trafikläraren blev förvånad när jag dundrade förbi fem minuter efter avklarat prov! Garagegänget fick efter en tid byta ställe.

– Vi skruvade, slipade och målade dygnet runt, vilket inte uppskattades av vitrockarna som arbetade en våning upp.

Bengt och Chevellen utanför GM-företaget Ekelunds skyltfönster i Nybro där bilen stod till salu 1967. I dag är det loppis i lokalen.

TILL SAINT-TROPEZ
I slutet av 70-talet blev det en rejäl semestertripp med Chevan. Detta tillsammans med kompisen Björn Petersson, ägare av en blå Eldorado -54 som tidigare visats i Bilsport Classic.

– Målet var Saint-Tropez vid Medelhavet. Vi hade läst i tidningarna Fib Aktuellt och Lektyr att det skulle finnas väldans vackra fruntimmer där nere. Men de såg ju likadana ut som här hemma, säger Bengt besviket.
Resan blev strapatsrik och någonstans i Frankrike började bilen koka.

– Nedre kylarslangen hade snörpat ihop sig men vi fick lift av ett par unga tjejer i korta kjolar som tydligen jobbade som körskollärare.
De skjutsade oss till en reservdelsfirma som fixade fram en ny slang.

STÅHEJ PÅ CAMPING
Eftersom de hade ordentligt med verktyg med sig passade de på att rengöra kylaren innan den nya slangen monterades.

– Vi bodde på en fin camping i Lyon men det blev ganska livligt där då vi spolade kylaren inne i servicehuset bland diskande tanter.
Som tur var begrep vi inte ett ord av vad de sa.
På hemvägen passade de på att stanna vid en bilskrot i Frankfurt.

– Den låg vid en Natobas och hade mängder med delar till amerikanska bilar. Där stod bland annat en Cadillac -59 i nyskick som skulle skrotas och ägaren sa att vi kunde plocka med oss vad vi ville.
Nu fanns det inte så mycket utrymme i Chevellen men grabbarna lovade att återkomma.

Så här såg bilen ut 1979 när Bilsport gjorde gatbilsreportage i Nybro. I bakgrunden fastigheten där Bäckströms Bilfirma låg.

Dörrsidorna plockade Bengt bort när inredningen gjordes om på 70-talet. I dag är de åter på plats – i nyskick dessutom.

OHYRA I BILEN
Väl hemkommen upptäckte Bengt att det var något som kröp omkring i den långhåriga inredningen.

– Vi hade fått ohyra med oss från Frankrike. Jag vevade upp rutorna och tryckte in en slang. Sprutade in flera burkar Radar så att det blev som en dimma där inne. Sedan var det bara att dammsuga upp inkräktarna.
Något år senare åkte pälsen ut och ersattes av en nysydd interiör i rött och vitt skinn.

BILSKROT I DANMARK
Cadillacen på bilskroten i Tyskland kunde Bengt inte glömma.

– Åkte ned med några kompisar året därpå med påkopplad släpkärra efter Chevan. Tyvärr hade de pressat 59:an helt komplett så det var bara att åka norrut igen.
På hemvägen stannade de till i Ringsted i Danmark efter ett tips om ett ställe med skrotade amerikanare.

– Där fanns hur mycket som helst. Vi fyllde släpet och betalade bara efter volym. Det blev flera resor dit och jag har fortfarande kvar bildelar därifrån.

Registreringspapperet från 1971 låg i handskfacket när Bengt köpte bilen 1976 och har fått vara kvar där under alla år.

FLICKOR BAK I BILEN
Hur många mil som avverkats med Chevellen vet inte Bengt.

– Mätaren har slagit runt flera gånger om. De första åren körde jag även på vintern. Hade inga extra fälgar så det var till att kränga om till dubbdäck på hösten och så tillbaka med sommarsulorna på vårkanten.
Varje sommar har bilen varit en vanlig syn på Nybros gator. Det har blivit mängder med cruisingrundor, gatbilsreportage, nattliga turer till festplatser och säkert ett par hundra besök på bilträffar runt om i landet.

– Det kommer ofta fram tanter i 55-årsåldern och påstår att de åkt
i min bil. Obegripligt! Jag har bara skjutsat unga tjejer, skrattar han och ser oförstående ut.
Eftersom Bengt är tredje ägaren har han ganska bra koll på Chevans historia.

– Det är bara den där bagaren som köpte den ny som jag inte lyckats få fatt på. Han skulle bo i Fröseke strax norr om Nybro. Jag har hört mig för där men ingen har hört talas om honom. Det har varken funnits bageri eller konditori i det samhället så det hela är ett mysterium.
Däremot känner han väl till ägare nummer två.


– Han hette Bror Jonsson och behövde en bil att köra hästtransport med. Han hade köpt en ny Volvo 1969 men den orkade inte dra något släp. Därför bytte han jämnt upp mot Chevellen som har haft dragkrok sedan den var ny.

327-MOTOR
Det här med originalutförande har aldrig tilltalat herr Björk. Han har modifierat bilen som han vill ha den och så kommer den att förbli.

– Den ursprungliga 283-motorn åkte ur tidigt. Köpte en skuren 327:a av ett par grabbar som glömt fylla på olja. Den satt i en gammal Bel Air med en telefonkatalog på var sida om motorfästena för att ligga i rätt läge.
Efter renovering av 327:an har den fått sitta kvar i Chevellen under alla år. Det första som monterades bort vid inköpet var bilens säkerhetsbälten.

– Det var ett par långa eländen som jag trasslade in mig i första dagen. Jag ramlade som en fura och höll på att bryta benet i fallet. Bältena åkte i soptunnan direkt.

EJ TILL SALU
Däremot har han behållit den vita originalnyansen.

– Jo, den ska vara vit. Har lackat om bilen en gång och ville inte ändra. Däremot har motorutrymmet varit både gult och blått. I senaste svängen med färgsprutan valde han en röd nyans under huven. Efter fyra decennier med Chevellen har den blivit enfamiljemedlem som aldrigkommer att avyttras.

– Har aldrig fått en endaanmärkning när jag besiktatbilen. Har heller aldrig bytten enda komponent i chassit,bara fettat in alla kullederregelbundet.
Bilen kommer att stanna iNybro, det är ett som är säkert.Här har den ju varit ända sedan1967 – varför ändra på det?