Per Säljös Challenger BYGGD PÅ SJU MÅNADER

Av:  TEXT: MAGNUS KARLSSON FOTO: BO PORSHED Bilsport Classic  oktober 01, 2022

Muskelbilsfantasten Per Säljö fick ett råd av sin läkare efter en längre tids sjukdom. Han tyckte att bästa rehabiliteringen var att göra något roligt i väntan på att bli frisk. Snart stod en Dodge Challenger -70 i garaget som revs ned och sattes ihop på sju månader.

 

Blekingebon Per Säljö har figurerat tidigare i Bilsport Classic. Först var det med en Pontiac Trans Am -74 som han renoverat till hundraprocentigt originalutförande.
Något år senare var det dags för en Camaro Convertible -69 som
 byggdes om med modern drivlina och chassi.
Båda bilarna finns kvar i hans ägo men det var ändå något som
fattades i samlingen.

– Har alltid gillat Challenger men det har varit svårt att hitta ett bra objekt att börja med, förklarar Per som har ganska höga krav när det gäller val av projektbil.

DOKTORNS RÅD
För något år sedan drabbades Säljö av cancer med en längre sjukskrivning som följd. Behandlingen gick bra men rehabiliteringsperioden var dryg.

– Jag klättrade på väggarna och frågade min läkare vad jag skulle
göra. Han svarade att jag skulle göra något roligt och stimulerande.
Per visste precis vad han skulle hitta på och började ringa på bilannonser.

– Ett nytt garageprojekt var ju indirekt en ordination från doktorn. Men det var bara en modell som gällde – en Challenger -70. Nu eller aldrig.

ORÖRD VAGN
Efter mängder med samtal samt en del farande fram och tillbaka hittade Per slutligen rätt bil.

– Den stod faktiskt i Växjö, bara tio mil hemifrån. En orörd 70:a, aldrig omlackerad. Det var bara motorn som var utbytt. Från fabrik hade den en 383:a men nu satt där en 440-maskin.
Bilen hade importerats från Arizona 2011 och därefter vandrat runt i landet.

– Den var helt körbar men solbränd i lacken och behövde en ordentlig översyn. Att originalfärgen var den fräcka Sublime var ju en bonus, säger Per som dock vill ha allting i toppskick.

Den orörda Dodgen bjöd på en hel del godsaker som olika ...

Den orörda Dodgen bjöd på en hel del godsaker som olika ...

Framparti och underrede i väntan på ett lager epoxygrund

Framparti och underrede i väntan på ett lager epoxygrund

Montering av fram- och bakvagn, bromsrör med mera.xx.”

Montering av fram- och bakvagn, bromsrör med mera.xx.”

... markeringar och stämplar. De här fanns på bakaxeln!

... markeringar och stämplar. De här fanns på bakaxeln!

På hjul igen och det är dags att montera ett nytt vinyltak

På hjul igen och det är dags att montera ett nytt vinyltak

Motorrum samt kupéutrymme har här sandblästrats och väntar på en omgång grundfärg

Motorrum samt kupéutrymme har här sandblästrats och väntar på en omgång grundfärg

Tack vare snurrställningen var det enkelt att blästra underredet. Som synes var golvet i nyskick

Tack vare snurrställningen var det enkelt att blästra underredet. Som synes var golvet i nyskick

Motorutrymmet lackat i Sublime och 440-motorn på plats.

Motorutrymmet lackat i Sublime och 440-motorn på plats.

 

 

MUSKELBILSFANTAST
Bilintresset har Säljö haft sedan födseln.

– Min pappa drev billackering och hade flera amerikanare när jag var liten. Bland annat köpte han en ny Ford Falcon Futura 1961. Han hade även en Nova SS -64 och senare en Plymouth Sport Fury Coupe från 1964, minns Per.
Själv började han med bilar långt före 18-årsdagen. Han lärde sig även tidigt att hantera en färgspruta.
Genom åren har det blivit ett gäng Corvetter, en duktigt trimmad PV -53 samt lite hot rod-byggen.

– Men det är muskelbilar som är kul. Kanske beror på att jag läste Teknikens Värld och deras tester i början av 70 talet.

TOMT SKAL
Pers rehabilitering började med att han rev ned Challengern i molekyler.

– Hängde upp karossen i en vagga och sedan bar det i väg för sandblästring. Har man ett par renoveringar bakom sig vet man att det är viktigt med planering.

– Beställde prylar från USA ganska omgående så allt fanns hemma när slutmonteringen senare skulle ta vid. Mycket gick att återanvända. Bultar och skruvar var bara att tvätta av.

SUBLIME
I samband med renoveringen passade Per på att uppgradera bilen till en R/T.

– Köpte en ny motorhuv, emblem samt de kraftigare chassiprylarna som är unikt för R/T-versionen. Det jag saknar i dag är de speciella instrumenten invändigt, men de dyker väl upp förr eller senare. När det var dags för lackering var valet av färg enkel.
– Sublime var ju en specialnyans som ingick i Chryslers så kallade High Impact Colors. Fick tag på rätt recept genom PPG och lackade själv tillsamman med med min kompis ”Kesken” som äger en box.
Därefter ryckte kompisen Trulle in och tillsammans monterade de ett nytt vinyltak.

NYA PROJEKT
Rehabiliteringen var nu över och Per hade återgått till sitt vanliga arbete.

– Challenger-projektet fortsatte i stället om kvällarna och vissa nätter. Bilen var klar lagom till Nostalgia Festival i Ronneby i fjol. Då hade det gått sju månader sedan den dag jag köpte bilen.
Nu står det två GM-vagnar plus en MoPar i garaget och muskelbilsentusiasten från Lyckeby börjar så smått se sig om efter ett nytt projekt.

– Det finns en ruta ledig i garaget och det saknas ju en muskelbil i samlingen, säger den numera friskförklarade fantasten med stor entusiasm i rösten.
Tur att han följde doktorns ordination …

Vinyllappen i dörren förklarar att bilen ursprungligen är en 383-bil (L-kodad). Nu sitter det däremot en 440-maskin i Dodgen.

Vinyllappen i dörren förklarar att bilen ursprungligen är en 383-bil (L-kodad). Nu sitter det däremot en 440-maskin i Dodgen.

Mätarna är av standardmodell och inte R/T-versionen.

Mätarna är av standardmodell och inte R/T-versionen.