PETER WALDENERS F-100 -56 FÖRÄDLAD FORD

Av:  Magnus Karlsson Bilsport Classic  juni 09, 2023

En del människor har förmågan att i en trång miljö bygga bil både snabbt och med ett lyckat resultat som följd. Peter Waldener är sådan, hans garage är på 4 x 6 meter och Fordpickisen blev klar på bara ett år.


Det här med att bygga bil kan gestalta sig på olika sätt. En del håller på i flera år – ibland under ett par decennier innan projektet står klart.
Sedan har vi de som verkar jobba 24 timmar om dygnet och som kör på några timmar i garaget varje kväll efter att ha avslutat den
ordinarie arbetsdagen.
Alvestabon Peter Waldener har ett flertal byggen på sitt samvete.

– Under en period höll jag på med gamla traktorer. En MF35 fick en Cheva small block och en BM Victor likaså.
Det senaste projektet är en Ford F-100 -56 som han köpte som ett objekt 2018 och som på bara ett år var körklar i ett skick som utan tvekan tagit pokaler på Custom Motor Show på Elmia.

JÄRUDD-IMPORT
Det här med pickisar är inget nytt för den händige smålänningen.

– Fixade till en Cheva C10 stepside för några år sedan men den sålde jag ganska omgående. Men suget fanns där så jag började leta efter ett nytt objekt att sätta klorna i.
Hos Järudds i Säter stod en F-100 till salu som Peter tyckte kändes rätt.

– Har alltid gillat modellen. Det här var ju en 56:a med panoramarutan fram – precis en sådan som jag ville ha. Köpte den osedd men flög ändå upp till Dalarna för en kontroll innan den skickades ned till Alvesta med lastbil.

FRÅN KALIFORNIEN
Bilen hade sitt ursprung i staden San Marcos i södra Kalifornien och var i stort sett fri från rost.
– Någon hade monterat en Ford 9-tummare och fyrlink men förmodligen tröttnat eftersom resten var orört, berättar Peter som rev ned pickisen i molekyler.

Torpedväggen fick byggas om när motorn flyttades bakåt.

Torpedväggen fick byggas om när motorn flyttades bakåt.

Camaro-framvagnen har skarvats i originalramen.

Camaro-framvagnen har skarvats i originalramen.

En nylackad kaross provmonteras på färdiga chassit.

En nylackad kaross provmonteras på färdiga chassit.

Eftersom hans villagarage är på endast 24 kvadratmeter fick han planera renoveringen extra noga.

– Började med chassit och körde iväg med kaross, skärmar, huv med mera. Fick låna ett utrymme på mitt jobb. Hos en polare hittade han en Camaro-framvagn samt en Cheva small block.
– Hade tidigare slaktat en G20-Van och från den hade jag sparat automatlåda samt massor med andra delar som nu kom till användning.

CAMARO-FRAMVAGN
Framvagnen från Camaron hade samma bredd som pickisen och de båda ramarna svetsades samman vid torpedväggen.

– Jag lät motorfästena sitta kvar på framvagnsbalken men eftersom motorn då hamnade ganska långt bak fick det bli en modifiering av torpeden. Blev bättre viktfördelning eftersom lastbilar är ganska lätta i baken. Paket med bildelar anlände varje vecka från USA men till sist valde Peter att själv flyga över och göra inköpen på plats.
– Målet var att besöka företaget Mid-Fifty F-100 Parts i Arizona som specialiserat sig på dessa Fordar. Deras katalog är fantastisk, läser den varje kväll.

Karossdelarna lackades löst innan de monterades.

Karossdelarna lackades löst innan de monterades.

 

 

Recept
FORD F-100 1956
Antal tillverkade: 137.581 exemplar.
Nypris: 1.580 dollar med V8 (272 cui).
Kaross: Original plåtkaross förutom torpedväggen som är ombyggd, motorhuv vänd öppning, igenlagda luftintag vid ruta och dörrstolpe, ”one piece” fönster i dörrarna, bensintank bakflyttad mellan rambenen.
Motor: Chevrolet V8 på 5,7 liter från -91 tillbakaflyttad två tum. Försedd med Holley Sniper insprut, Angel Plug aluminiumtoppar, Hooker headers.
Effekt: Cirka 300 hk.
Prestanda: Tillräckligt för mig.
Växellåda: TH 700R4-automat.
Chassi: Originalram med framvagn från Camaro -72, Ford 9” bakaxel i 4-link, Firestone luftfjädring.
Bromsar: Ventilerade skivbromsar fram och trummor bak, bromsservon placerad under golvet.
Hjul: Wheel Smith 5,5” -15 fram och 6,5” -15 bak.
Däck: 205/75 -15 white walls.
Lack: Interiörfärger som hamnat på utsidan med massa klarlack
Inredning: Dörrsidor och innertak från Shaffer RCC, USA omklädd i konstläder, soffa från Cheva pickis -90, Dakota-instrument, Billet-ratt med mera.
Extra utrustning: Luftfjädring, ac från Air-Tique, elfönsterhissar, styrservo, tiltratt, bromsservo, elsystem från Ron Francis USA, Billet-aluminium i motorrum samt reglage, dragkrok och tonade rutor.
Byggkostnad: Ganska mycket slantar.
Tack till: BS Lack i Alvesta och mina vänner som ställt upp när jag behövt hjälp samt min sambo för att hon får leva ensam när jag går ”all-in” i garaget.
Övrigt: ”Bilstereo är för de som inte åker V8” så någon sådan hittar man inte i den här bilen …

Kompressorn till luftfjädringen sitter vid vänster ramben.

Kompressorn till luftfjädringen sitter vid vänster ramben.

Bensintanken är numera placerad under flaket.

Bensintanken är numera placerad under flaket.

FARLIGT HANDBAGAGE
USA-resan vintern 2018 blev lyckad och besöket hos Mid-Fifty översteg alla förväntningar.
– När jag sa att jag kom från Sverige var det bara att gå in på lagret samt spana in företagets privata bilsamling. De två tjejerna som driver stället berättade att de exporterar mycket till Skandinavien. Peter hann med ytterligare ett par firmor innan det var dags att med välfyllda väskor stiga på planet.

– Vid en mellanlandning blev det fullt pådrag när mina väskor röntgades. De nyinköpta inre dörrhandtagen till Forden såg ut som pistoler vid kontrollen på flygplatsen.

LACKAD I DELAR
Det hela löste sig och Peter fick flyga vidare mot Sverige och bilprojektet hemma i villagaraget. När chassit försetts med modern framvagn, Cheva-motor och luftfjädring med mera var det dags att se över karossen.

– Efter spackling och slipning lackades alla plåtdetaljer i den röda kulören var för sig. Detta för att se om det fanns några ojämnheter. Därefter skruvades bilen ihop och sprutades med ytterligare röd färg. Efter mellanslipning lade vi på det vita och sedan blev det klarlack på alltsammans. En snygg randning i svart bryter av de båda matta kulörerna som egentligen är avsedda för bilinteriörer. Invändigt har Peter valt digitala instrument från Dakota.

– Ångrade mig lite efteråt. Tycker det hade passat bättre med analoga mätare i en sådan här gammal bil …

ONE PIECE GLASS
De invändiga dörrsidorna är färdigköpta och gjorda i glasfiber.

– De var klädda med tyg men på baksidan såg jag att plasten hade pressningar. Jag tog bort tyget och limmade i stället dit konstläder så att pressningarna blev synliga. Även innertaket kom från samma leverantör och kläddes om på samma vis.
– När jag ändå hade isär dörrarna åkte ventilationsrutorna bort och ersattes med större sidoglas.
Förra sommaren registrerades bilen som ombyggt fordon och därefter har det endast behövts ett par mindre justeringar.

– Är sugen på en camper till flaket. Ska vara gjord i aluminium med två små fönster – har ritningen i huvudet, avslutar energiknippet från Alvesta som förmodligen jobbar de flesta timmarna på dygnet. ■

Peter gillar Ford -56 och med den här ”gaddningen” gäller det att behålla bilen ett tag ...

Peter gillar Ford -56 och med den här ”gaddningen” gäller det att behålla bilen ett tag ...