Pontiac -58 med modern teknik

Av:  Magnus Karlsson, Publiceras med tillstånd av Bilsport Classic  maj 27, 2016

Vem skulle inte vilja ha en över 50 år gammal bil med väghållning, fartresurser och komfort? Lars Svensson i Listerby valde Cheva LS1-motor, modern automat och luftfjädring när han byggde om sin Pontiac Chieftain Convertible -58.
Resultatet blev en originalliknande glidare som nu tävlar om titeln Skandinaviens Flotteste Bil.

 

– Cabben hade importerats -96 och sedan blivit stående hos en bilentusiast här i Blekinge. Jag hade förgäves försökt köpa loss den under en längre tid, minns Lasse.
Efter flera års övertalning mjuknade dock ägaren av den ovanliga 50-talaren och Lasse kunde bärga hem objektet.

– Jag insåg direkt att det behövdes en donatorvagn för att få den körbar igen. Den var delvis demonterad och det saknades massvis med prylar. Det underlättar ju en hel del om man har en komplett bil att gå efter, förklarar Lasse som snart hade införskaffat en 4-dörrars Star Chief av samma årgång.

Ovanlig donatorbil
Reservdelsbilen var fräsch och hade mycket options men den saknade papper så det var ingen dödssynd att slakta den till förmån för Chieftain-cabrioleten.

– Fyrdörringen hade varit kul att göra i ordning eftersom den var en så kallad ”Golden Jubilee”. De gjordes i liten upplaga för att fira General Motors 50-årsjubileum och hade färgkombinationen guldmetallic/vitt, förklarar Lasse och tillägger att den även var försedd med ett speciellt emblem på bakluckan.
Det första som flyttades över var golvet, därefter vidtog diverse rostlagning av karossen.

– Lyfte sedan av karossen från ramen för att kunna komma åt chassit samt förbereda för airride och en modernare drivlina.

På grund av den nya automaten fick Lasse göra en ny display till växelväljaren.

På grund av den nya automaten fick Lasse göra en ny display till växelväljaren.

Cruisekontrollen sägs komma från sångerskan Birgit Nilssons Bonneville -58.

Cruisekontrollen sägs komma från sångerskan Birgit Nilssons Bonneville -58.

Dörrsidan är av egen design och såg inte ut så här 1958 trots att man kan tro det.

Dörrsidan är av egen design och såg inte ut så här 1958 trots att man kan tro det.

Lasse Svensson från Listerby i Blekinge ville ha modern drivlina i sin Pontiac -58. Valet föll på en Cheva LS1 med L460E-automat hämtad från en tio år gammal Camaro.

Lasse Svensson från Listerby i Blekinge ville ha modern drivlina i sin Pontiac -58. Valet föll på en Cheva LS1 med L460E-automat hämtad från en tio år gammal Camaro.

Cheva LS1-motor
Lasse hade redan före inköpet av Pontiacen gått och funderat på att bygga en bekväm åkbil med luftfjädring och insprutningsmotor.

– Karossen skulle givetvis vara från 50-talet och Pontiacs 58:or tycker jag är en de snyggaste. Så här efteråt inser jag att en 59:a hade varit enklare att bygga om eftersom de har betydligt större motorutrymme.
Lasse valde en Cheva LS1 med tillhörande L460E-automat till sitt projekt.

– Har en kompis i San Diego som plockade motor och låda från en Camaro -00. Det var viktigt att databox, luftmängdmätare och kabelstam följde med vid köpet annars hade det blivit problem, säger Lasse.

Omgjord elektronik
För att få det hela att fungera skickade Lasse iväg databoxen till en kille utanför Varberg som anpassade elektroniken för den gamla Pontiacen som saknade alla moderniteter som airbag, abs med mera.

– Bilen startade direkt. Ska göra en del efterjusteringar i vinter eftersom den varvar lite mycket på varje växel.
För att få den mekaniska hastighetsmätaren i bilen att fungera med den nyare automatenfick Lasse bygga en egen adapter eftersom L460E-lådan är anpassad
för en elektrisk mätare.

– Även elkabeln till fördelaren fick byggas om eftersom strömmen ursprungligen gick från tändningsnyckeln ned till startmotorn och sedan vidare. På moderna bilar sköts ju sådant med databoxen.

Pontiac-blandning
När det gäller resten av bilen har Lasse valt att gå sin egen väg och plockat det han tyckt var snyggt från donatorvagnen.

– Det är väl bara riktiga Pontiacfantaster som ser att jag blandat delar från både Bonneville- och Star Chief-modellerna på min Chieftain, säger Lasse.
Bland annat är inredningen en kombination som ändå ser original ut med instrumentpanel från Star Chief och dörrsidor av egen design.
Fönsterhissar och framsoffa kommer också från donatorbilen och manövreras på elektrisk väg.
Listen under bakluckan påminner om Bonneville men är ändå specialtillverkad eftersom Chieftain-bakdelen skiljer sig från den dyrare Pontiac-versionen.

Pontiac erbjöd redan 1958 sina kunder insprutning och över 300 hästar.  Detta underlättade när Lasse gjorde registreringsbesiktning med Cheva LS1-maskin.

Pontiac erbjöd redan 1958 sina kunder insprutning och över 300 hästar. Detta underlättade när Lasse gjorde registreringsbesiktning med Cheva LS1-maskin.

Bilen kan höjas och sänkas från en liten handenhet. Luftfjädringen ger även fina vägegenskaper.

Bilen kan höjas och sänkas från en liten handenhet. Luftfjädringen ger även fina vägegenskaper.

Kompressorn till luftfjädringen sitter dold bakom den vänstra sidopanelen.

Kompressorn till luftfjädringen sitter dold bakom den vänstra sidopanelen.

Bromsar från Olds
Luftfjädringen är ett färdigt kit köpt från GO Trading.

– Tyckte det var lite bra fart på systemet så jag ändrade till mindre slangar. Det var nästan så bilen hoppade när jag testade första gången, säger Lasse med ett skratt. Luftkompressorn har han placerat i bagageutrymmet och alltsammans sköts genom en manöverpanel.
Bromsarna kommer från GM men är av lite nyare årgång.

– Jag var hos Larséns USA-bildelar här i Blekinge och mätte bland sortimentet. Fram valde jag spindlar, skivor och bromsok från Oldsmobile -77 medan hållare
till oken samt reduceraren till bakhjulen kommer från Cadillac -65, förklarar Lasse och tillägger att bakbromsarna ännu så länge är original.
Huvudcylindern är en standard GM men Lasse fick dock ändra slaglängden på bromspedalen för att få det hela att fungera.

Lasse har stött på många problem under resans gång och ett projekt av den här storleken byggs inte över en vinter.

Lasse har stött på många problem under resans gång och ett projekt av den här storleken byggs inte över en vinter.

Samma som Cheva
Ett bilprojekt av den här storleken medför givetvis en hel del problem men Lasse har lyckats lösa det mesta på egen hand.

– Visst har jag kört fast några gånger men då har det bara varit att låsa garaget och fundera några dagar. Pontiac-fantasten Håkan Edblom i Avesta har varit till stor hjälp med originaldelar och goda råd. Lasse berättar att det varit svårt att hitta fina 58-delar.

– Som tur är passar en hel del från andra GM-vagnar. Sidorutor, trösklar och cabställning är samma som på Cheva -58.
Suffletten har försetts med svart canvastyg efter att Lasse blästrat och lackerat cabställningen.
– Det är Björn Winkler i Kallinge som monterat cabben. Han har även sytt upp inredningen, förklarar Lasse nöjt.

Ingenting passade
När det gäller att få ihop det nya med det gamla har han dock inte haft någon att fråga.

– Nej, vad jag vet är det ingen som byggt på en likadan modell. Man måste ta för givet att ingenting passar vid ett sådant här projekt, säger Lasse som bland annat fått bygga om oljetråget och modifiera styrstagen för att få det att fungera. Bara en sådan sak som att kapa itu bensintanken och förse den med skvalpplåt på grund av insprutningen, är inte gjort på en kafferast precis. Nu är det inkörning som gäller för bilbyggaren från Blekinge.

– Funderar på att montera kuggstångsstyrning, vill att den ska ligga på vägen så bra som möjligt, förklarar Lasse som annars är supernöjd med bromsar och drivpaket.
Bilsport Classic önskar lycka till i Norge och i tävlingen Skandinaviens Flotteste Bil.

Nu väntar Oslo Motorshow i slutet av oktober där Lasses Pontiac tävlar om utmärkelsen ”Skandinaviens Flotteste Bil”.

Nu väntar Oslo Motorshow i slutet av oktober där Lasses Pontiac tävlar om utmärkelsen ”Skandinaviens Flotteste Bil”.