Pontiac Lemans 1967 Öppen lågmilare

Av:   Magnus Karlsson, Bilsport Classic  april 08, 2022

Egentligen var det en Pontiac GTO som familjen Lif i Sollefteå letade efter. Men när en öppen LeMans från 1967 dök upp till salu borta i USA var det bara att slå till. Det som avgjorde saken var att bilen bara rullat 4.500 mil sedan den var ny.

Torbjörn Lif har alltid varit intresserad av amerikanska bilar.

– Växte upp i Långsele utanför Sollefteå där det fanns gott om jänkare. Eftersom kompisarna en efter en skaffade USA-bil ville jag inte vara sämre.
Tobba, som han kallas, fick nys om en öppen Pontiac Firebird av den första generationen.

– Det var 1981 och jag hade precis fått körkort. Bilen kostade 20.000 kronor men det blev av någon anledning aldrig någon affär.

LETADE GTO
Pontiacs modeller från 1960-talet satte sig dock i hjärnan på norrlänningen men det skulle dröja 35 år innan drömmen skulle uppfyllas.

– Det var vissa saker som kom emellan. Inköp av ett hus som senare skulle byggas till och motorhobbyn handlade mycket om snöskotrar.
Tobba kunde dock inte släppa det här med Pontiac och när familjen funderade på att uppgradera samlingen av snöskotrar gled samtalsämnet i stället in på amerikanare.

– Det var 2016 som vi började leta på allvar. Jag ville ha en GTO och frugan tyckte likadant bara det var en cabriolet.

VALDE LEMANS
Det ringdes på annonser och ett antal bilar inspekterades runt om i landet.

– Var och kollade på sex, sju olika saluvagnar men de var inte i det skick som jag krävde. Upptäckte att det skilde drygt 100.000 kronor mellan GTO och LeMans och började även leta efter den billigare
modellen. Genom internet kom han snart i kontakt med företaget Ross Customs Muscle Cars i Michigan.

– Där fanns en öppen LeMans -67 och jag fick tillgång till ett 30-tal bilder samt en videofilm som visade bilen i alla vinklar och vrår. Det här var exakt det vi letade efter, minns Tobba.

Tobba, Eva och dottern Emmelie Lif njuter av solen i den öppna Pontiacen från 1967. Egentligen letade familjen efter en GTO men när en LeMans Convertible med bara 4.500 mil på mätaren blev till salu borta i USA var det bara att slå till.

Tobba, Eva och dottern Emmelie Lif njuter av solen i den öppna Pontiacen från 1967. Egentligen letade familjen efter en GTO men när en LeMans Convertible med bara 4.500 mil på mätaren blev till salu borta i USA var det bara att slå till.

TILL SMÅLAND

Genom en god vän kom han i kontakt med Daniel ”Dojjan” Karlsson i Mönsterås som genom åren importerat en mängd bilar från USA.

– Ett halvår tidigare hade han besökt Ross Customs och sett Pontiacen med egna ögon och tyckte det var en kanonbil.
Tobba gjorde upp affären och ringde därefter upp Dojjan som just då var i Florida.

– Han ordnade med inrikestransporten och såg därefter till att bilen fick plats i en container. Sedan var det bara att vänta. I mitten av februari 2017 anlände den öppna 67:an till småländska Mönsterås där den stuvades in i en täckt lastbil för transport de 85 milen till Sollefteå.

LÅGMILARE

Med bilen på hemmaplan kunde Tobba syna nyinköpet i detalj.

– Den var riktigt fin. Mätaren visade 4.500 mil vilket verkade stämma när man kollade allting noggrant. I bagageutrymmet låg en helt ny sufflett och på kartongen satt en adresslapp.

– Där stod Sharon Wolf, Willow Creek, Canton, Michigan. Jag misstänkte att det var hon som en gång i tiden ägt bilen.
Efter lite letande på Facebook hittade Tobba henne och snart var konversationen i gång.

– Sharon berättade att hon köpt Pontiacen hösten 1967 av ett par som låg i skilsmässa. Då hade den bara rullat ett par hundra mil.

Inredningen är i stort sett helt original. Konsol var ett option som kostade 52 dollar extra. Även servostyrning och radio var extra tillval. Notera bältena som suttit i sedan -67!

Inredningen är i stort sett helt original. Konsol var ett option som kostade 52 dollar extra. Även servostyrning och radio var extra tillval. Notera bältena som suttit i sedan -67!

NYSKICK PÅ GREJORNA

Sharon Wolf, som idag är 82 år, ägde den öppna 67:an i hela 45 år. Men 2012 valde hon att sälja sin ögonsten till Mister Erin Lechota.

– Erin dog året därpå och Pontiacen blev stående fram till 2016 då änkan sålde den till Ross Custom Muscle Cars, säger Tobba som gärna rekommenderar den
amerikanska bilfirman till andra entusiaster.
Det fina skicket bekräftades när Tobba skulle göra registreringsbesiktningen
med efterföljande kontrollbesiktning.

– När bilen stod upphissad inne i hallen mumlade inspektören något samtidigt som han synade underredet. Jag blev förskräckt och undrade vad han menade. Då höjde han rösten och sa: ”jäklar
vad fin den är – det är ju nyskick
på grejorna!”

Efter importen har Torbjörn fått kontakt med Sharon Wolf i Michigan som ägde Pontiacen mellan 1967 och 2012. Hon berättar bland annat att hon fått hjälp med bilen av en man som arbetat på en GM-fabrik på 1960-talet.

Efter importen har Torbjörn fått kontakt med Sharon Wolf i Michigan som ägde Pontiacen mellan 1967 och 2012. Hon berättar bland annat att hon fått hjälp med bilen av en man som arbetat på en GM-fabrik på 1960-talet.

En kopia på bilens originalfaktura följde med vid köpet. Här kan man bland annat se att Pontiacen från början var utrustad med standardhjul med deluxe-navkapslar samt däck med vita sidor.

En kopia på bilens originalfaktura följde med vid köpet. Här kan man bland annat se att Pontiacen från början var utrustad med standardhjul med deluxe-navkapslar samt däck med vita sidor.

Originalmaskinen på 326 kubiktum är numera försedd med en fyrportsförgasare. Enligt originalfakturan ska bilen ha en tvåportare från fabrik. Detta är en av mycket få detaljer som ändrats från det ursprungliga utförandet.

Originalmaskinen på 326 kubiktum är numera försedd med en fyrportsförgasare. Enligt originalfakturan ska bilen ha en tvåportare från fabrik. Detta är en av mycket få detaljer som ändrats från det ursprungliga utförandet.

BYTT HJULLAGER

Nu har det gått två år sedan importen och familjen Lif njuter varje sekund de kan cabba ner och ta en tur med Pontiacen.

– Den enda incidenten som inträffat var när vi skulle åka till Classic Car Week i fjol. Ett bakhjulslager började morra när vi kommit halvvägs. Valde ändå att fortsätta eftersom jag misstänkte att det skulle gå att få tag på reservdelar i Rättvik.
Mycket riktigt fanns allt som behövdes på hyllan hos Julle på Pro Parts och efter någon timme var hjullagret bytt.

– Jag kan ju passa på att tacka SHRA RoadRunners som lånade ut sin verkstad. Vi har bokat Dalarna under vecka 31 även i år, där kan man ju känna sig trygg, avslutar Tobba med ett leende.