Pontiac med bredare spårvidd

Av:  Bengt Dehlin  april 12, 2024

Pontiac med bredare spårvidd

“You can sell to an old man a youngman’s car, but you can never sell to an young man an oldman’s car.”

Det var en slogan som en av cheferna på Pontiac myntade under 50 talet då många såg Pontiac som en inte allt för upphetsande familjebil. Hela GMs designavdelning hade under en längre tid arbetat på en riktig uppfräschning inför 1959 årsmodell, nu blev det ju även det om man ser till hur 58 orna såg ut.

Det märke som drog den riktiga vinstlotten 1959 var faktiskt Pontiac, även om jag och många med mig tycker att de flesta 59 orna är fina modeller. Tidskriften Motor Trend gav Pontiac utmärkelsen årets bil detta år och en annan prestigefylld publicitet kom som ett resultat av att en Bonneville cabriolet från 1959 som fungerade som den officiella Pace car bilen i det inledande Daytona 500 stock car race.

För egen del skedde min första kontakt med 59a Pontiac under sent 70 tal genom ett reportage i Wheels eller Power, en sådan hade man aldrig sett i verkligheten. När jag sedan 81 var på Mantorp fick jag se en i verkligheten för första gången. Det var roligt på denna tid när man då och då fick se en ny bilmodell som man aldrig hade sett förut vilket väldigt sällan händer i dag.

Kan det bli vackrare än så här?

Kan det bli vackrare än så här?

Den bil vi ska titta lite närmare på i dag är just en 1959 Pontiac Bonneville Cab där ägaren heter Lennart Löfstedt och både han och bilen är hemmahörande i Enånger. Lennart har varit ägare till denna 59a sedan 2017, men det är inte hans första vita 59a GM cab. För precis innan han köpte denna sålde han en vit 59a Impala Cab, han verkar gilla GMs vita 59a cabbar.
Nu har det inte varit fler amerikanare än dessa två hos Lennart förutom en 66a Kapitän i ungdomen så har det mest varit bruksbilar även om intresset funnits hela tiden så har annat kommit i mellan. Men just 58-59 Chevrolet har alltid legat Lennart varmt om hjärtat och under 80 talet när han drev taxirörelse hade han funderingar på att köpa en 59a flattopp och ha som sommartaxi, det hade nog varit en uppskattad taxibil om den idén hade full följts.

Som sagt Lennart hade tidigare en 1959 Chevrolet men efter ett antal år med den fanns tankarna på just en Pontiac av samma årsmodell. Det dök då upp en sådan men den fanns i USA, men med hjälp utav en firma som heter Door to Door ordnades så bilen hamnade i Swedala. Han fick en mycket proffsig video på hela bilen när den fortfarande var i staterna. Nu är det ju bra att kunna få så dokumenterad beskrivning när man köper en bil osett, men även fast man får det kan det dyka upp en del grejer.

Det som började med en liten transportskada till exempelslutade med att Lennart fick lacka om hela bilen, så det är svårt att vara riktigt säker om man själv inte besiktar bilen innan köpet

Den är lika trevlig invändigt som utvändigt

Den är lika trevlig invändigt som utvändigt

 

Som rubriken antyder var det något speciellt just med 59a Bonneville det var det så kallade Wide Track som introducerades det året. Det var att man breddade hjulbredden både bak och fram jämfört med andra Gm bilar precis som översättningen blir Bredare Spår.
Från början var det bara tänk att göra det i utseende syfte nämligen att få bilen att se större ut. Nu bidrog det här även att köregenskaperna blev betydligt mycket bättre, något som Lennart kan intyga då han haft först en 59a Impala och nu denna Pontiac.

-Det är en stor skillnad på köregenskaperna mellan modellerna intygar Lennart. Något annat som märks är att hela motorutrymmet är mycket större än på en Cheva säger han, -hä blir liksom lite längre att nå allting när man ska skruva.

Nu är den här bilen lite speciell just i Sverige för den är utrustad med en 389a med sixpack och det är den enda 59a Pontiac cabben som är det. Just 389an fick man betala 330 dollar extra för och då kunde den vara utrustad med 4 portare eller sixpack, gjutjärns Hedders, annan kam och ramlager.

Snacka om trivsamt baksäte

Snacka om trivsamt baksäte

Många gånger kan silverfärg göra att kromet försvinner på en bil, här lyser det snarare upp det hela.

Många gånger kan silverfärg göra att kromet försvinner på en bil, här lyser det snarare upp det hela.

Pontiac introducerade den två delade grillen 1959 men den försvann 1960 då man trodde att kunderna inte gillade den, men man hade fel så 1961 var den tillbaka i många år.

Pontiac introducerade den två delade grillen 1959 men den försvann 1960 då man trodde att kunderna inte gillade den, men man hade fel så 1961 var den tillbaka i många år.

Sixpack, air condition, bromsservo mm allt i en prydlig ordning.

Sixpack, air condition, bromsservo mm allt i en prydlig ordning.

Tri Power märket hade ingen given plats på bilen utan kunde sitta lite olika då vissa kunder inte ville skylta med att man hade den utrustningen.

Tri Power märket hade ingen given plats på bilen utan kunde sitta lite olika då vissa kunder inte ville skylta med att man hade den utrustningen.

Den guldtråds mönstrade mattan är riktigt unik.

Den guldtråds mönstrade mattan är riktigt unik.

Att den här motorn är utrustad med gjutjärnshedders ställde till lite bekymmer när han köpte avgassystem till den. Det som hände vara att det inte passade för det var ju inte till en motor med headers och det tänkte inte Lennart på utan han tänkte att det inte var bättre passform. Sedan fick han höra att det var olika avgassystem om det satt just headers på bilen.

Något annat som är lite unikt med denna bil är att den har serienummer 335, det betyder att den är tillverkad första dagen dom började tillverka 59a Pontiac. Detta kan man utläsa genom att man tillverkade ca 1000 bilar om dagen.

Om vi tar och kikar in i bilen så är det en väldigt snygg inredning i den med härliga färgkombinationer rött, vitt och silver samt mycket krom. Det är även stolar i den i stället för soffa det var ett options som bara fanns i Bonneville cabbarna. Lennart har sett på E-bay ett par stol-stommar till en 59a Bonneville dom gick lös på ca 40-50 tusen, så det är inga billiga grejer.

Sedan är bilen utrustad med bland annat el hissar och air condition. Om man kikar ner på golvet hittar man även där ett options en Glittrig golvmatta med guldtrådar, nu är den mattan egentligen till Cadillac då dom hade guldtrådar och Pontiac hade silvertrådar. Men när han beställde mattan kom den här och det är säkert en av de sista mattorna som finns kvar ny säger Lennart.
När bilen rullade i USA satt det vit cab på den och Lennart tänkte sätta dit en röd precis som han hade på 59a Chevan men nu fick det bli en svart i stället.

Motor Trend Utsåg Pontiac till Car Of The Year 1959

Motor Trend Utsåg Pontiac till Car Of The Year 1959

Det går med raketfart

Det går med raketfart

Vill ni se en STJÄRNA se på mig

Vill ni se en STJÄRNA se på mig

RJ Trading var behjälplig när det åtgärdades några saker på bilen.

RJ Trading var behjälplig när det åtgärdades några saker på bilen.

En annan sak som Lennart kompletterat bilen med utvändigt är bland annat fenderskirts.

När GMs 59orna fortfarande var i lermodells stadiet var det många bisarra modeller som kom fram, detta kan ha varit på grund av påtryckning från formgivarna att ta fram vildare och vildare modeller. Något som introducerades på Pontiac detta år men försvann redan året var den två delade grillen.
Den försvann som sagt 1960 på grund av felaktiga rykten att köparna inte ville ha den grillen vilket i stället var en mycket uppskattad detalj. Så året där på återkom den och hängde med i ett antal år efter det.

Som sagt det är en otroligt fin bil och i ett väldigt fint skick. Det är härligt när man efter ca 45 år med den här hobbyn fortfarande får känslan när man åker i en speciell bil att vad otroligt härligt det här är. Det var just vad jag kände när jag åkte med i den, den gick så fint på vägen, den hade ett riktigt riv i sig när man gasade i väg. Med andra ord det var en helt underbar känsla.

Nu har ju Lennart då avverkat två av GMs 59a cabbar, om det blir någon till får väl framtiden utläsa. Men om ni passerar Enånger någon gång och råkar se en öppen vit 1959 årsmodell av Generalmotors koncern så skulle jag med stor sannolikhet kunna säga att ägaren heter Lennart Löfstedt.

Den här bilden kunde lika gärna varit tagen i en mindre ort i USA med tanke på huset men här är det i ENÅNGER.

Den här bilden kunde lika gärna varit tagen i en mindre ort i USA med tanke på huset men här är det i ENÅNGER.

Det kommer alltid fram folk och vill prata när man kommer med en sådan här fin bil

Det kommer alltid fram folk och vill prata när man kommer med en sådan här fin bil

Två bilder från den film Lennart fick på bilen dom ser till och med Amerikansk ut

Två bilder från den film Lennart fick på bilen dom ser till och med Amerikansk ut