Pontiac streamliner -49

Av:  Magnus Karlsson, Bilsport Classic  juni 07, 2022

I Strömsund i norra Jämtland bor Helge Stener. En energisk garagepulare med flera bilbyggen på sitt samvete. Senaste alstret är en Pontiac -49 som han fick gratis om han betalade frakten över Atlanten.

Redan 1993 figurerade Helge Stener i tidningen Bilsport. Det var i samband med reportaget Gatbilar i Strömsund.

– Jag hade precis blivit klar med min DeSoto Roadster -57 som jag började bygga 1985, minns Helge som har kvar den annorlunda vagnen.
DeSoton, som ursprungligen är en Kanada-tillverkad 4-dörrars Diplomat, hade legat upp och ner på en soptipp i Norge och krävde en hel del arbete innan den blev körbar.

– Byggde om den till 2-dörrars och öppet utförande med 58:ans front bland annat. I dag sitter det en Hemi-maskin under huven.

VOLVO-BYGGE
I jakten på delar till DeSoton kom han över en kaross som en renoverare tyckt var för dålig.

– Det var en Adventurer Coupe från 1957. En mycket ovanlig bil som var synd att skrota. Efter några år i garaget var även den körbar så nu har jag två 57:or, säger Helge med ett skratt.
Den energiske jämten har även hunnit med en mängd Volvo-projekt.
Det mest spektakulära bygget är hans 152E Cross Century som är en blandning av Volvo-delar från fem decennier.


I Bilsport nummer 10/1993 visade Helge Stener upp sin DeSoto Diplomat -57 som han byggt om till 2-dörrars Roadster. Bilen hade legat upp och ned på en soptipp i Norge mellan 1972- 1981 innan han drog hem den.

I Bilsport nummer 10/1993 visade Helge Stener upp sin DeSoto Diplomat -57 som han byggt om till 2-dörrars Roadster. Bilen hade legat upp och ned på en soptipp i Norge mellan 1972- 1981 innan han drog hem den.

– Hittade en krockad 244 på skroten som jag försåg med 164:ans tak och front. För att få den 2-dörrars skarvade jag dit sidoplåtar från en 142:a samt dörrar från en 242.
Motorn tog jag från en V70 och växellådan från en 960 …

FRÅN PENNSYLVANIA
Det här med knepiga projekt är alltså inga större problem för Helge Stener. När han fick höra talas om gratisbilar från en bilskrot i USA tände han därför på alla cylindrar.

– Det var Kent Hort lund i Tavelsjö som hade ett erbjudande om olika objekt i Pennsylvania som man fick kostnadsfritt bara man betalade frakt och importavgifter.
Detta var 2004 och på bilderna Hortlund skickade var det en Pontiac Streamliner Coupe -49 som Helge tyckte skulle passa som hand i handske.

– Pontiacen kom till Umeå på en järnvägsvagn. Lastade om den till ett släp för vidare transport hem till Strömsund. Visst såg bilen för jäklig ut, men jag har alltid gillat modellen och ingenting är ju omöjligt ...
Nu var det bara för Helge att börja laga rost.

– Stora delar av bakpartiet var borta så jag gjorde nya plåtar runt bakluckan.
Passade på att förlänga aktern en bit för att få bättre flyt i linjerna.

Det som inte gick att laga letade Helge upp genom sina kontakter i Sverige.

– Hela instrumentbrädan var sönderrostad men fick tag på en fin hos bröderna Pallin i Söderhamn, de hade även motorhuv och skärmar liggande. Men hållarna till bakljusen var inte lika lätta att hitta. Tillverkade egna som jag fogade samman med glas från Cadillac -59.

Cadillac-motorn som är från 1987 är både underhållsfri och driftsäker. Växellådan är en TH700-automat som passar rakt på – nästan ...

Cadillac-motorn som är från 1987 är både underhållsfri och driftsäker. Växellådan är en TH700-automat som passar rakt på – nästan ...

JAGUAR-DELAR
När allt plåtarbete var avklarat kunde Helge börja fundera på vilken drivlina han skulle väljs.

– Min gode vän Matz Lundin i Stockholm har mycket prylar liggande och det var hos honom jag hittade en nyare Cadillac-maskin. Parade ihop den med en 700-automat och sedan var det klart.
Hos Lundin hittade han även en skrotad Jaguar XJ6 från 1976 som fick lämna ifrån sig fram- och bakvagn.

– Bromsarna är nog lite överdimensionerade. När SFROkillen hade provkört varnade han efteråt att jag skulle kolla noga i backspegeln innan jag bromsade.

AVBILDAD I OLJA
En kul grej är att Helges Pontiac finns på en oljemålning gjord av konstnären Reneé Persson Livh.

– När jag visade bilen på End of Summer Meet i Ljungaverk utanför Sundsvall kom arrangören fram till mig och sa att han hade min bil på väggen.
Det visade sig att Reneé hade fått bilder av Kent Hortlund som hon målat av.
– Nu hänger oljemålningen hemma hos mig i stället, säger Helge med lite stolthet i rösten.
Nästa garageprojekt är en Chevrolet Epa-traktor -32 som han byggt om till Coupe.
– Den är så gott som färdig. Väntar på inredningen, avslutar jämtlänningen.