Robert Cserhalmis choppade Cheva -48 som byggts om i USA skulle bara få en ny lackering då det uppdagades en massa fusk under den gamla färgen. Customshopen Old Iron i Habo tog sig an projektet som skulle bli färdigt lagom till Bilsport Performance & Custom Motor Show 2020. Pandemin kom dock emellan vilket emellertid gjorde att teamet kunde förfina bilen ytterligare under två år.
Pandemin har inneburit mycket elände för de flesta men det är alltid något ont som för något gott med sig. Många bilbyggare såg fram emot att premiärvisa på 2020 års Bilsport Performance & Custom Motor Show som tyvärr fick ställas in.
Covid-19 har dock gjort att flera kunnat finputsa på sina fordon i ytterligare två år för att verkligen kunna visa upp ett superbygge vid årets nystart på påskmässan på Elmia.
En som är taggad till max inför årets utställning är Robert Cserhalmi från Åkersberga. Hans Chevrolet Fleetmaster från 1948 var i det närmaste klar för två år sedan men kan nu visas upp i ett ännu bättre utförande.
Vi snackar om ett riktigt proffsbygge och planerna är att efter Elmia ta över bilen till de kända showerna i USA.

Under huven sitter en Cheva 350-maskin som matas med en Holley EFi.
EGEN IMPORT
Det hela började för sju år sedan då Robert började leta efter en färdig custom att köra med under sommarsäsongen.
– Tog hjälp av en svensk förmedlingsfirma som skulle kolla upp de bilar jag hittat till salu borta i USA. Föll för en takchoppad Chevrolet Fleetline som fanns i Virginia.
Robert som gillar design tyckte att Chevan hade de rätta linjerna och gjorde affär med hjälp av det svenska ombudet.
– Hade en Buick -57 medan 48:an gjordes iordning men det var inte min grej. Det ska vara bilar före 1949 med friliggande skärmar och svepande formgivning, förklarar han.

Nedre längsgående listen är gjord av J-son med hjälp av egna tillverkade verktyg. Även bakljusen i kofångarhornen (Ford -46) är special med specialglas. Notera att stötfångarna placerats närmare karossen! Det som ser ut som en stor navkapsel är en aluminiumfälg där det lilla centrumet döljer hjulbultarna.
SFRO-BESIKTNING
När bilen anlänt Sverige lät Robert SFRO göra en besiktning föra att kunna köra med den i USA ombyggda Chevan.
– Det var ju en hel del gjort på den. Bland annat satt där en Mustang II-framvagn och under huven en small block. Övriga saker som frångick originalet var framsoffan som ersatts med stolar från Ford Thunderbird, grillen var från en 46:a som modifierats för att passa, framskärmarna hade frenchats och försetts med lyktsargar från Buick.
– Jag körde två säsonger men det som behövdes var en ny lackering så jag började leta efter företag som kunde ta sig an uppgiften, säger Robert.
Old Iron Kustoms AB heter ett företag i Källbäcken strax utanför Habo.
Det startades för ungefär tio år sedan av Daniel
”J-son” Johansson och Cristian Carlsson och sedan dess har en mängd välbyggda custom- och originalbilar passerat företagets verkstadsportar.
Robert hade hört talas om grabbarna i Habo och efter ett par telefonsamtal transporterades Chevan söderut.
– Att det skulle komma en pandemi och annat i vägen som skulle fördröja omlackeringen flera år kunde jag ju inte föreställa mig då, säger Robert med ett skratt.

Magus heter den mycket duktige sadelmakaren som håller till i Skillingaryd. Både fram- och baksäte härstammar från Ford Thunderbird -64.

Instegslisterna är specialgjorda av båtfirman Innovator Boats i Habo och Old Iron Kustoms.

Nytillverkade mätare i gammal design är placerade på ursprunglig plats. Specialtillverkad konsol döljer stereo plus andra moderniteter.

Personligt
ROBERT CSERHALMI
Ort: Åkersberga, tre mil norr om Stockholm.
Yrke: Infrastrukturbyggare.
Årsmodell: 1959.
Första bil: Köpte som 17-åring en Volkswagen 1967 för 1.500 kronor.
I garaget: Chevrolet 1938 och 1948 Coupe.
Läser gärna: Michael Connelly, Bilsport, Bilsport Classic, Gasoline.


FÖRFINA YTTERLIGARE
Förutom ett omfattande plåtarbete med karossen har även inredningen gjorts om fullständigt.
– Stolarna från Thunderbird ville jag ha kvar. De har dock klätts om två gånger sedan bilen kom till Sverige. Det har även lagts mycket arbete på chassit.
Ramen har numera en rejäl kickup där bak för att luftfjädringen ska kunna fungera bra, säger Robert och tillägger att både golv och kardantunnel är nygjort eftersom karossen ska kunna sänkas ordentligt mot asfalten.
Teamet i Källbäcken jobbade på bra och våren 2020 var karossen lackerad.
– Bilen var klar att visas på Elmia men när det inte blev någon utställning satte vi oss ned för att fundera på vad vi kunde förfina ytterligare, säger J-son.
USA-TURNÉ
På grund av, eller tack vare pandemin har Roberts Chevrolet blivit än mer genomarbetad än vad som var tänkt från början.
En hel del tekniska finesser samt välgjorda detaljer har kommit till under den senaste perioden.
– Vi har bollat idéer med varandra och när vi varit eniga har det hänt saker under olika perioder, säger J-son som tillsammans med resten av teamet känner sig ganska nöjd med det slutgiltiga resultatet.
Även Robert, som skaffade en Cheva Coupe från 1938 att åka med under tiden, känner att 48:an blivit ännu bättre än vad som var tanken från början.
– Planen är att ta över bilen till USA och visa upp den på SEMA eller Grand Nationals. Men först blir det Elmia, har ju väntat två år på att de ska slå upp portarna där igen!
Recept
CHEVROLET FLEETMASTER SPORT COUPE 1948
Antal tillverkade: 58.786 exemplar.
Nypris: 1.397 dollar.
Kaross: Taksänkt, ombyggda och moldade bakskärmar, dolda skuffgångjärn, försänkta fenderskirts, borttagna dropplister, rundade övre dörrhörn, huv anpassad mot grill, ombyggda framskärmar, rensad på handtag, lister och emblem.
Motor: Totalrenoverad Chevrolet 350 med Holley EFI. Effekt: 380 hk.
Växellåda: TH 350-automat, renoverad.
Chassi: Mustang II-framvagn, kickup och luftfjädring bak, bakaxel från Camaro upphängd i k-link.
Bromsar: Skivor fram, trummor bak, servo.
Hjul: US mags Fleetwood, centrumemblem från Chevrolet 1954.
Däck: American Classic 6.70 -15.
Lack: Mörkt lila-brun pearl.
Inredning: Från Thunderbird -64 klädd i vitt skinn med sömmar i guld.
Övrigt: Grill från Chevrolet 1946, lyktsargar från Cadillac 1952, egentillverkade tröskellister, inflyttade och modifierade stötfångare, stötfångarhorn från Ford 1946 bak med egentillverkade lampglas, llicenceguard från Chevrolet 1949, ratt från Impala 1961 med egentillverkat centrum, modifierad och rensad instrumentbräda, egentillverkade instegslister, dold ljudanläggning, egentillverkat avgassystem i rostfritt,importerad från Virginia 2015.
Tack till: Old Iron Kustoms för allt arbete med bilen och för att ni har hållit ihop alla andra medverkande, Magus bilsadelmakeri för inredningen, Franzén design för lacken, Retroshtern för kromning, Innovator Boats för aluminiumbearbetning, Miljöblästring Norden för blästring, RPM racing för renovering av motor och låda, Thelanders svets för laserskärning av detaljer samt Go Trading Wheels AB för fälgar och däck.


SODABLÄSTRAD KAROSS
När Old Iron plockat ned bilen inför lackering drog man iväg karossen för sodablästring.
– En förbaskat bra metod för att avlägsna både färg och spackel utan att det utvecklas värme och plåten slår sig. Men det avslöjar ju även om det fuskats med plåtjobbet, säger J-son på Old Iron Kustoms.
Det visade sig att Roberts Chevrolet hade en hel del tveksamma karosseriarbeten.
– Det var ju ingen rolig dag när grabbarna ringde och berättade vad som dolde sig under lackeringen. Jag valde att fundera på om de skulle fortsätta eller ej.
Robert berättar att taksänkningen som såg så bra ut var utförd på ett bedrövligt sätt med plåtar fastsatta över varandra samt med en massa spackel ovanpå alltihop.
– Till och med bakrutan satt snett. Skulle det göras om snyggt krävdes en ganska stor arbetsinsats, säger J-son.
Efter en dryg veckas betänketid ringde Robert till Old Iron och förklarade att han ville att de skulle gå ”all in”.
– Vi bestämde att bilen skulle bli något alldeles speciellt och vi siktade på att premiärvisa resultatet på Bilsport Performance & Custom Motor Show 2020. Som alla vet kom det en pandemi emellan som stängde påskmässan två år i följd.



