Ronny Ford -36 Byggd på ett år!

Av:  Magnus Karlsson Bilsport Classic. Publiceras med tillstånd av Bilsport Classic, 2020  november 10, 2020

Det tar lite tid att hitta hem till Ronny Andersson i Killeröd. Vägen är krokig och slingrar sig runt knallgula rapsfält. Slutligen rullar vi in på gårdsplanen men möts inte av ett par ståtliga gäss som man skulle kunna förvänta sig. I stället kommer två stora hundar
och möter upp på grusgången där Ronny redan kört fram sin vackra Ford Coupe från 1936.
– Frugan håller på med hästar,det var därför vi flyttade ned, förklarar Ronny på en dialekt som känns igen som östgötsk.
Det finns två stall på gården varav ett är omgjort till bilverkstad.
– Hönshuset ligger där borta men det är numera en lackbox,
säger Ronny samtidigt som han visar runt.

Ronnie valde stolar från en Trailblazer eftersom de har inbyggda rullbälten.

Ronnie valde stolar från en Trailblazer eftersom de har inbyggda rullbälten.

Mätarna till luftbälgarna är placerade i handskfacket tillsammans med en cd-spelare.

Mätarna till luftbälgarna är placerade i handskfacket tillsammans med en cd-spelare.

Under det lilla hembyggda baksätet finns kompressorn till luftfjädringen, batteri samt elcentral.

Under det lilla hembyggda baksätet finns kompressorn till luftfjädringen, batteri samt elcentral.

STOD ETT ÅR
Efter hemkomsten inventerade Ronny alla delarna och konstaterade att det var en hel del som saknades.
– Det blev till att beställa prylar med en gång. Jag lät objektet stå under ett helt år innan det var dags att sätta igång på allvar, vill ha allt hemma innan jag börjar skruva.
Gillar inte att vänta på delar, då drar projektet ofta ut på tiden.
Karossen var relativt fin dock småbucklig.
– Enda plåten jag fick byta ut var de båda golvhalvorna som var anfrätta av rost. Han valde även att svetsa igen hålet i taket som ursprungligen var klätt med pegamoid.
– Tog ett tak från Volvo 740. Klädde sedan utsidan med nytt material för att få det att se original ut, förklarar
Ronny som numera har ett ombonat innertak i Forden.

HEIDTS-FRAMVAGN
Syftet med bygget var att få till en pålitlig drivlina samt bra väghållning.
– Monterade luftfjädring på min Ford -47 för tio år sedan och det har fungerat perfekt. Ville ha samma åkkomfort i 36:an.
Första steget till ett förbättrat chassi var att montera en komplett
framvagn från företaget Heidts.
– Där ingick både bärarmar, 4-link och skivbromsar. Byggde om nedre länkarmen för att få dit luftbälgen.
I den övre använde jag fästet för stötdämparen.

EGEN AIR RIDE

Bälgarna och kompressorn beställde han separat men resten av luftfjädringen är av egen konstruktion.
– Ville ha grövre luftslangar än vad som normalt ingår i en komplett sats. De här tål 160 graders värme och är avsedda för industribruk. Har även använt kraftigare slangkopplingar med millimetergänga.
Lufttanken är specialgjord för att få plats under bagagerumsgolvet.
– Den var tvungen att vara fyrkantig för att få plats. Valde sexmillimetersplåt samt förstärkte med stag invändigt. Hade ju varit enklare med en rund tank som tål mera tryck, men vad gör man?

OMBYGGD RADIO
Invändigt valde Ronny originalutseende med den moderna tekniken väl dold bakom instrumentpanelen.
– Det enda nya som syns är väl stolarna. Kommer från en Cheva Trailblazer och är både eluppvärmda samt har inbyggda bälten. Jag sitter riktigt bra faktiskt – även när det går fort i kurvorna.
Instrumentbrädan har kvar sitt gamla utseende med den stora kromade originalradion centralt placerad.
– Knapparna till radion styr numera luftfjädringen, tryckmätarna
har jag gömt i handskfacket tillsammans med cd-spelaren som
jag dock aldrig använt. Tack vare noga planering byggde Ronny Forden på bara ett år. Då har han gjort allt plåtarbete, byggt om
chassit, tillverkat elsystem riktat lister samt även lackerat bilen.
– Har försökt hålla kostnaderna nere. Sålde iväg de originaldelar som jag inte behövde. Bakskärmarna var så buckliga att det fick bli nya från Bob Drake. Kostade 20 papp men jag sålde de gamla för 9.000 spänn.
Har köpt så gott som alla nya prylar genom Jocar i Sölvesborg vilket funkat förträffligt.

SÅLD
Enda nackdelen med kupan är att den är lite för liten.
– Tillverkade ett baksäte för att hundarna skulle kunna åka med. De har dock vuxit rejält eller om det var jag som missbedömde utrymmet, säger han med ett skratt.
Därför såldes 36:an ganska nyligen och istället plockas den
gamla 47:an fram igen.
– Den är betydligt rymligare, avslutar Ronny som givetvis har
nya projekt på gång i stallet …

Ronny Andersson med sina hundar Jax (dogue de bordeaux) och Vivi (cane corso) som dock vuxit ur det minimala baksätet i Forden från 1936.

Ronny Andersson med sina hundar Jax (dogue de bordeaux) och Vivi (cane corso) som dock vuxit ur det minimala baksätet i Forden från 1936.

Radion från 1936 är ombyggd. De svarta knapparna styr numera luftfjädringen.

Radion från 1936 är ombyggd. De svarta knapparna styr numera luftfjädringen.

ERFAREN BYGGARE
Bilar har han hållit på med sedan slutet av 1960-talet.
– Första rodden byggde jag 1971. Det var en Ford -39 som jag köpte för 3.700 kronor av Lasse Andersson från Vikbolandet. Den bilen rullar idag på Öland.
Ronny drev under flera år en bilverkstad och arbetade därefter som billackerare.
– Lackerade lastbilar dygnet runt innan vi flyttade till Skåne. Det var enklare att få tag på ett lantställe här nere.
Som nybliven pensionär kan han numera ägna sig åt sina bilar och
den tegelfärgade 36:an är bara ett av flera projekt som satts samman i den egna verkstaden. Forden hittade han som ett påbörjat objekt i Höllviken.
– Köpte bilen genom ett dödsbo. Killen hade gått bort hastigt och änkan hade haft flera spekulanter som dragit sig ur. Kanske för att
allting var isärskruvat.
Ronny såg möjligheterna och köpte det avstannade projektet
utan att tveka.
– Det här var 2014 och bilen hade kommit från USA några år tidigare. Det enda som den tidigare ägaren hade hunnit med var att plocka itu allting samt att boxa ramen.

Lejontassen på avgasröret är en kul grej med en reflex som signalerar bakåt.

Lejontassen på avgasröret är en kul grej med en reflex som signalerar bakåt.