SÅ MYCKET BÄTTRE

Av:  TEXT: MAGNUS KARLSSON FOTO: GUNNAR LJUNGSTEDT  november 18, 2022

När Morgan Malmling åter letade efter en entusiastbil ville han ha en rostfri vagn som inte krävde för mycket arbete. Chevan som dök upp i Florida var nästan för bra för att renoveras. Men bra kan ju alltid bli så mycket bättre.

Mercuryn från 1957 var såld och Falubon Morgan Malmling hade varit utan jänkare ett par år.

– Tyckte det var läge att skaffa en amerikanare igen. Men det
skulle vara något som var bra och funktionellt, säger dalkarlen som bad en kompis om hjälp med att leta upp någonting kul borta i USA.
Det hann bli ett tiotal förslag innan Morgan nappade.

– Det var en Cheva Bel Air -56. Fyrdörrars hardtop, precis som min gamla Mercury och smidig att ta sig i och ur. Svensken som synade bilen sa att den var frisk i plåten vilket var ett av mina krav för att det skulle bli affär.

MODERN DRIVLINA
Det som avgjorde var att bilen redan var modifierad men med bibehållet originalutseende.

– Modern drivlina var redan på plats. Även skivbromsar och luftkonditionering hade monterats.
Det här var utrustning som jag ville ha och som är betydligt billigare att anskaffa i Amerika.
Morgan berättar att Chevan ägdes av en äldre herre som var i färd
med att bygga om en Chevrolet -58 och därför behövde mer utrymme i garaget.

– Tydligen en som skruvade hellre än åkte med sina byggen så när det var dags för ett nytt projekt valde han att sälja Chevan.

Den extra krombiten på det bakre stötfångarhörnet är ett mycket ovanligt tillbehör. Notera Cheva-loggan i bakljuset!

Den extra krombiten på det bakre stötfångarhörnet är ett mycket ovanligt tillbehör. Notera Cheva-loggan i bakljuset!

Ur albumet

 

INGA ÖVERRASKNINGAR
Efter att affären gjorts upp skeppades 56:an via Nederländerna till Göteborg. Därefter såg Kenneth Roslund på Texas Trading till att den kom till Falun.

– Det här var 2010 och efter en noggrann inspektion visade sig allt stämma med den beskrivning jag fått innan köpet.
Det var med andra ord en ganska nöjd Cheva-ägare som bara hade att vrida om nyckeln när sommaren anlände Dalarna.
Allting fungerade som det skulle förutom att automaten började uppföra sig underligt redan första säsongen.

– Lämnade iväg den för renovering under sensommaren. Därefter har 700-lådan lirat fint.
Morgan har deltagit på de flesta evenemang i Dalarna med omnejd.

– Ett år var det fruktansvärt varmt när vi skulle köra Big Lake Run. Alla cruisade med rutorna nere utom vi som i stället hade fullt drag på ac:n.

Projektet startade hösten 2017.

Projektet startade hösten 2017.

Endast en liten ruta i främre vänstra golvet har bytts ut.

Endast en liten ruta i främre vänstra golvet har bytts ut.

I lackboxen hos Mattsson Restauration i Linghed.

I lackboxen hos Mattsson Restauration i Linghed.

Diverse chassikomponenter är nylackerade.

Diverse chassikomponenter är nylackerade.

Det invändiga lackat medan utsidan grundad och mellanslipad.

Det invändiga lackat medan utsidan grundad och mellanslipad.

Motorn urlyft och framvagnen väntar på demontering.

Motorn urlyft och framvagnen väntar på demontering.

Golvet invändigt har precis fått färg.

Golvet invändigt har precis fått färg.

Motorn och framvagnen är på plats igen.

Motorn och framvagnen är på plats igen.

Det börjar närma sig Elmia och alla lister har riktats och polerats innan montering. Här åker även de nya rutorna på plats bara några veckor före påsken och Custom Motor Show.

Det börjar närma sig Elmia och alla lister har riktats och polerats innan montering. Här åker även de nya rutorna på plats bara några veckor före påsken och Custom Motor Show.

Efter sju års sommarkörning tyckte han att det var dags att förbättra bilens finish och göra en del justeringar.
– Många tyckte jag var tokig som rev ned bilen i molekyler men jag hade alltid drömt om att få äga en utställningsbil.

MATTSSON RESTAURATION
För att få hjälp med renoveringen vände han sig till gode vännen Sven-Erik Mattsson i Linghed.
– Han driver sedan några år tillbaka företaget Mattsson Restauration. Egentligen är det bara Corvette som gäller där men han lovade att göra ett undantag. När allting var isär började arbetet med att göra en redan bra bil ännu bättre.

– Den enda rosten vi behövde åtgärda var en ruta i golvet vid förarplatsen.
Resten av bilen var kärnfrisk.
När inredningen var bortplockad passade Morgan på att ta kontakt med BRL i Borlänge som gjorde en utryckning till Linghed.

– Det blev en ganska avancerad ljudanläggning innan interiören åter åkte på plats. Allt mekaniskt sågs över, även luftfjädringen som han hade monterat något år tidigare.
– Därefter var det dags att lägga originalnyanserna Crocus Yellow och Laurel Green. Sven-Erik avslutade med fyra lager klarlack med efterföljande våtslipning och polering.

Kompressor och tank till luftfjädringssystemet har placerats under hatthyllan och är dolda bakom en skiva i bagagerummet.

Kompressor och tank till luftfjädringssystemet har placerats under hatthyllan och är dolda bakom en skiva i bagagerummet.

Crate-motorn satt på plats redan i USA. Likaså tvåkretsbromsar med servo och skivor fram. Även ac-anläggningen var monterad tidigare.

Crate-motorn satt på plats redan i USA. Likaså tvåkretsbromsar med servo och skivor fram. Även ac-anläggningen var monterad tidigare.

Invändigt är all instrumentering ersatt med ny. Resten av inredningen är den ursprungliga – förutom innertak och matta som är utbytt mot nytt.

Invändigt är all instrumentering ersatt med ny. Resten av inredningen är den ursprungliga – förutom innertak och matta som är utbytt mot nytt.

ELMIA NÄSTA
Påsken 2019 närmade sig och 56:an skulle premiärvisas på Custom Motor Show efter två års renovering.
– Nu var det plötsligt allvar och det dög inte med halvdana kromlister och repiga rutor.
Förutom riktning och polering av alla lister passade han även på att montera så kallade accessory bumperguards.

– De hittade jag under en semesterresa i Florida. Danny på Southeast Chevy Parts hade de extra kofångardelarna liggande. De är numera mycket svåra att få tag på,
säger Morgan med stolthet
i rösten.
Två veckor före Elmia stod Chevan klar och en redan fin vagn hade blivit så mycket bättre.

Specialgjord kickpanel som ”flockats” och försetts med högtalare.

Specialgjord kickpanel som ”flockats” och försetts med högtalare.