Sparad ungdomsdröm

Av:  Magnus Karlsson Bilsport Classic  april 19, 2024

Anders köpte Oldsen 1984,
Sparad ungdomsdröm.


När Anders Nilsson som 13-åring fick åka en sväng i en öppen Oldsmobile 4-4-2 som ägdes av en grabb i grannbyn sa han högt: En sådan här ska jag ha när jag blir stor. Sju år senare blev han ägare till just den bilen – en ungdomsdröm som 36 år senare fortfarande finns i hans ägo.

Det här med att få uppleva en åktur i en häftig bil kan sätta sina spår – speciellt om det sker i unga år.
Anders Nilsson som bor i den lilla byn Markustorp strax utanför Nybro fick åka nedcabbad Oldsmobile när han var 13 år.

– Bilen ägdes av en kompis till min storebror och jag satt och njöt i baksätet med armbågen ute. Sa med hög röst till de andra att en sådan här ska jag ha när jag blir stor.
Det här var 1977 och bilen var en svensksåld 4-4-2 från 1968.
– Att den var lite ovanlig tänkte man ju inte på då. Året före jag skulle ta körkort tog jag kontakt med Oldsens ägare men den var förstås inte till salu, minns Anders.

Den 29 maj 1968 var Oldsen registrerad och klar till försäljning. Den kom att rulla i Stockholm under fyra år innan det bar av söderut till Blekinge.

Den 29 maj 1968 var Oldsen registrerad och klar till försäljning. Den kom att rulla i Stockholm under fyra år innan det bar av söderut till Blekinge.

Recept
OLDSMOBILE 4-4-2 CONVERTIBLE -68
Antal tillverkade: 5.142 exemplar.
Nypris: 41.000 kronor (4-4-2 Coupe).
Kaross: Original plåtkaross med canvas-sufflett.
Motor: Morgonpigg 455-maskin, original 400-motor finns sparad.
Effekt: 390 hk plus ...
Växellåda: Preppad TH400-automat.
Chassi: Blästrat, renoverat och lackat sidenmatt.
Bromsar: Skivor fram, trummor bak, servo.
Hjul: Cragar SS 8x15 fram, 10x15 bak
Däck: 205/65 -15 fram, 295/70 -15 bak.
Lack: Egen lackering i mörk grön metallic, huv i silver.
Inredning: Omklädd av Anders till originalutförande.
Extra utrustning: Från fabrik sitter elfönsterhissar, nackstöd, elektriskt säte, tiltratt, stöldlås till växelspak.
Elektrisk sufflett, diffad bakaxel, skivbromsar fram med mera var standard på 4-4-2.
Byggkostnad: Utspritt på så många år blir det inte så mycket.
Övrigt: Bilen såldes ny i Stockholm den 29 maj 1968. Anders köpte den 1984 för 22.500 kronor.

KÖPTE EN 71:A
Det blev till att leta Oldsmobile på annat håll – för en öppen Cutlass, eller helst en 4-4-2 var det enda tänkbara för den småländske 17-åringen.

– Det dök upp en 71:a till salu i Skåne. Det blev affär och en fin resa hemåt med brorsan vid ratten.
Anders var trots allt nöjd med sin 4-4-2 Convertible fast den var tre år för ny. Titt som tätt besökte han grannbyn där 68:an nu stod undanställd på grund av rasad
motor.
– Han vägrade sälja men 1984, då jag precis muckat från lumpen gav han äntligen med sig. Det blev dock till att bogsera den korta biten till mitt garage. Två veckor senare var Oldsen nedplockad i molekyler, även karossen hade jag lyft av från ramen.

Halvvägs i renoveringen lackade Anders chassit, motor och växellåda i röd briljant.

Halvvägs i renoveringen lackade Anders chassit, motor och växellåda i röd briljant.

GILLAR CUTLASS
Projekt 4-4-2 -68 avstannade dock lika snabbt som det hade startats.

– Det kom ju lite andra bilar i vägen. Körde en del med 71:an innan den såldes till förmån för en annan 4-4-2 och så blev det en vanlig Cutlass och sedan ytterligare en ...
Genom åren har Anders haft närmare tio exemplar av den eftertraktade modellen.

– Det har även blivit en Chevelle SS -70, Barracuda -70 LeMans -69 cab, hot rod plus flera andra bilar. Den nedplockade 68:an har emellertid hela tiden funnits kvar – i säkert förvar.

Det skulle faktiskt dröja nästan 30 år innan den blev körbar igen.

LACKAD TRE GÅNGER
Under de tre decennier som 68:an var isärskruvad hände det faktiskt att Anders jobbade en del med
den.
– Blästrade och lackade ramen, fram- och bakvagn. Första omgången blev det Volvos isblåa kulör som satt på 240-serien under 70-talet. Sedan plockade jag ihop chassit som såg riktigt bra ut.
Tyvärr hinner modet skifta på några år.

– Plötsligt var den briljantrödanyansen populär i bilkretsar. Detvar bara att skruva bort bakaxel och bärarmar igen. Ny färg på ram och delar och så ihop igen. Anders skrattar när han berättar att det även blev en tredje gång.
– Jo, på senare tid ska det vara original och då var det halvblank svart som gällde chassit och dess komponenter. Det var bara att göra om ännu en gång …

Lennart Martinsson i sin nyinköpta Olds. Året var 1972 och bilen hade hämtats i Stockholm.

Lennart Martinsson i sin nyinköpta Olds. Året var 1972 och bilen hade hämtats i Stockholm.

I senaste omgången med färgsprutan blev det svart ram samt drivpaket i samma färg som bilens exteriör.

I senaste omgången med färgsprutan blev det svart ram samt drivpaket i samma färg som bilens exteriör.

Tolv år senare såg bilen ut så här. Anders Nilsson rev ned den i molekyler direkt efter inköpet.

Tolv år senare såg bilen ut så här. Anders Nilsson rev ned den i molekyler direkt efter inköpet.

Bilintresset ligger i blodet. Anders till höger poserar med sin äldre brorsa vid pappas Ford Customline från 1955.

Bilintresset ligger i blodet. Anders till höger poserar med sin äldre brorsa vid pappas Ford Customline från 1955.

Genom åren har Anders ägt ett flertal exemplar av favoritmodellen från Oldsmobile.

EGEN LACKERING
Under tiden som ramen bytte färg lite då och då arbetade Anders även en del med karossen som satt upphängd i en roterbar vagga.
– Rost fanns knappt trots att bilen var svensksåld. Däremot var ena bakskärmen riktad och spacklad efter någon sammanstötning. Köpte en ny flygel från USA som jag ersatte den gamla med. Från fabrik hade bilen varit silver metallic men när Anders tog över ägandet var den gul.

– Jag hade tidigt bestämt att lacka den i mörkgrön metallic med huven i silver, säger Anders som alltid håller i färgsprutan själv.

SPARAT ORIGINALET
Den havererade originalmotorn som satt i vid köpet 1984 är numera renoverad men står undanställd i Anders garage.
– Fick tag i en 455 big block som jag preppat lite grann. Den är betydligt roligare än 400-maskinen som egentligen ska sitta där. Både motor och automat har Anders lackat i samma färg som bilen.

– Det är lite av min stil. Har aldrig varit så mycket för original säger han och greppar den åtta tum stora ratten som ersatt den ursprungliga som hänger på garageväggen.

NYSÅLD I STOCKHOLM
Om bilens historia vet Anders att den såldes ny i Stockholm under maj månad 1968. Enligt dåtidens svenska motortidningar kostade en öppen 4-4-2 en bra bit över 40.000 kronor vilket var oerhört mycket pengar då.
– När jag hade bilen med mig till Power End of Summer Meet i Emmaboda kom det fram en man från Blekinge som berättade att han hade ägt Oldsen i början på 70-talet.

Det var Lennart Mattisson i Ärkilsmåla som kände igen sin gamla 4-4-2. Han hade köpt den för 18.000 kronor i Stockholm 1972. Trots att bilen bara var fyra år hade den mer än halverats i värde samt bytt färg från originalets silver till gul.

– Jag körde året runt med den, lite spännande på vintern med stenhårda F70-däck, berättar Lennart när Bilsport Classic ringer upp.
Han erkänner även att det vid ett tillfälle gick lite för fort i en kurva varvid ena bakflygeln fick sig en törn.


TIDLÖST NÖJE
Anders vill helst göra det mesta själv när det gäller att göra iordning en bil. Så har det även varit med Oldsen.
– Sufflettbytet är nog det enda arbete som jag lejde bort. Bad Cissi Svärdshammar på CJ´s Interior and Speedshop montera canvas-taket så det blev riktigt gjort.
I sommar är det 44 år sedan Anders bjöds på en åktur i den öppna Oldsen som han några år senare lyckades köpa loss. Han erkänner att nöjet att åka med bilen är lika stort i dag som det var när han var 13 år.
Vem sa att tiderna förändras? ■

Personligt
ANDERS NILSSON
Ort: Markustorp, Småland.
Yrke: Egen företagare.
Årsmodell: 1964.
Civilstånd: Sambo med Susanne samt tre utflugna barn.
Första bil: Köpte som 17-åring en Olds 4-4-2 Converible -71.
I garaget: Oldsmobile 4-4-2 Convertible -68, Chevrolet Two- Ten Coupe -55, Pontiac Chieftain tvådörrars stolpe -58.
Läser gärna: Biltidningar.