STEFAN OCH GÖRAN HAR VAR SIN LÅGMILARE

Av:  Magnus Karlsson Bilsport Classic text, Krister Lindblom foto  maj 03, 2024

STEFAN OCH GÖRAN HAR VAR SIN LÅGMILARE

NINETY EIGHT FOREVER
Lyxversionen Ninety Eight var Oldsmobiles flaggskepp 1959. Modellen var både längre och mer utrustad än övriga och givetvis även dyrare. Märkesfantasterna Stefan Andersson och Göran Edvinsson, hemmahörande i Varberg, har kommit över var sin lågmilare – båda i så gott som perfekt originalskick.

 

Varberg, eller västkustens pärla som staden även kallas, är inte enbart en populär turistort. Kommunen är även känd för den stora mångfalden av amerikanska bilar.
Det var ju här som bilträffen Wheels & Wings startade och växte till en av landets största.
– Det har alltid rullat mycket jänkebilar här, säger Stefan Andersson samtidigt som han parkerar sin bronsfärgade Olds-mobile Ninety Eight från 1959. Märkeskompisen Göran Edvinsson är redan på plats med sin öppna version av samma modell. Båda herrarna körde amerikanskt redan på 1970-talet och intresset har aldrig riktigt svalnat trots att hus, familj och egna företag gjort att fritiden ibland helt lyst med sin frånvaro.

Oldsmobiles toppmodell 1959 hette Ninety Eight. Den var både en bit längre och hade mer utrustning som standard än övriga serier.

Oldsmobiles toppmodell 1959 hette Ninety Eight. Den var både en bit längre och hade mer utrustning som standard än övriga serier.

Den lilla transistorradion som Oldsmobile erbjöd sina kunder 1958-59 kan se olika ut beroende på sen eller tidig tillverkning. Fanns även till Pontiac 1958-1960 samt till 1959 års Buick.

MINNEN FRÅN 1970-TALET
Både Göran och Stefan minns att det fanns en öppen Oldsmobile från 1959 i Varberg redan vid mitten av 1970-talet.
– Det var en vit Ninety Eight Convertible. Den påminde om ett rymdskepp när den kom glidande genom staden, minns Stefan som fick åka en sväng i den stora amerikanaren.

Åkturen satte sina spår och 25 år senare blev han ägare till en egen 59:a. Ingen cabriolet men dock en fyradörrars hardtop i lyxversionen Ninety Eight. Även för Göran Edvinsson var det minnet av de båda 59:orna från 1970-talets Varberg som gjorde att det på senare år hamnade en öppen Ninety Eight i hans redan välfyllda garage.

Stefan Andersson hade hunnit avverka ett större antal amerikanare innan han hittade rätt Oldsmobile från 1959.
– Det började med en Dodge Lancer GT -62 när jag var 17 men sedan blev det en period med motorcyklar, minns Stefan.

SVENSKSÅLD SUPER 88
År 1986 var han tillbaka i USAsvängen då han kom över en svensksåld Oldsmobile Super 88 fyradörrars hardtop från 1958.

– Hade sett en ”kromolds” i tidningen Colorod f lera år tidigare och tyckte det var den fränaste jänkaren. Monterade continental kit samt lackade om den innan det var dags för nästa amerikanare.

Stefan demonstrerar den transportabla radion som förvaras i handskfacket. Den har även en anslutning till den ordinarie radion i panelen.

Stefan demonstrerar den transportabla radion som förvaras i handskfacket. Den har även en anslutning till den ordinarie radion i panelen.

SVENSKÄTTLINGAR
Det hann bli både en Cadillac Eldorado -56 samt en Imperial -58, plus några bilar till innan han hittade en Oldsmobile -59 på Ebay.
– Jag ägde då en 1958 års Olds Ninety Eight som jag ville behålla. Tänkte att det hade varit kul att även ha en 59:a. Förhandlingarna med USA sköttes genom en advokat som fått i uppdrag att sälja 59:an åt ett dödsbo.

– Det var barnen till svenskättlingarna John och Ruth Pohlman som skulle göra sig av med bilen som hade stått undanställd sedan tidigt 80-tal. Stefan som bara sett två bilder på bilen gjorde en chansning när han handlade, men enligt advokaten skulle Oldsen bara ha rullat drygt 3.000 mil sedan ny.

GROVRENGÖRNING

Genom Nordtrafiks försorg skeppades bilen till Sverige och det var en ganska nervös Oldsmobile-fantast som tog emot transporten när den anlände Varberg.
– Klockan var 6 på morgonen när vi lastade av Oldsen från lastbilen. Väckte frun så vi kunde ta en provtur direkt. Stefan blev genast imponerad över skicket på bilen och hur fint motorn spann.

– Den såg dock förfärlig ut eftersom karossen var helt geggig och inredningen verkade full med smuts. Förmodligen hade den stått bland en massa skräp under sin Törnrosasömn.

Personligt

STEFAN ANDERSSON och dottern Linn ägare
Ort: Varberg.
Yrke: Entreprenör i måleribranschen.
Årsmodell: 1958.
Civilstånd: Gift + två döttrar.
Första bil: Köpte som 17-åring Dodge Lancer GT -62 för 6.500 kronor.
I garaget: Oldsmobile 98 Holiday Sedan -58, Oldsmobile 98 Convertible -66, Oldsmobile Custom Cruiser -72, Oldsmobile 98 Holiday Sedan -59, Harley-Davidson + veteranmopeder.
Läser gärna: Bilsport Classic med flera motortidningar.

Personligt

GÖRAN EDVINSSON
Ort: Varberg.
Yrke: Ventilationstekniker.
Årsmodell: 1957.
Civilstånd: Gift + tre döttrar.
Första bil: Köpte som 17-åring en Impala 1964.
I garaget: Chevrolet Bel Air 4 dr HT -57, Imperial Crown Convertible -58, Imperial Southampton -58, Imperial Le Baron -58, Oldsmobile 98 Convertible -59, 2 st Cadillac Biarritz -60 samt frugans Thunderbird 1956.
Läser gärna: Motortidningar, teknikreportage.

EJ KONTAKTBAR
Efter ett par dagars sanering var bilen som ny igen.
– Jag tog bort skyddsplasten som säkert suttit över sätena sedan 1959. Därunder fanns originaltyget som var i nyskick.
Hittade även en del dokument
som visade att paret Polmann
ägt Oldsmobilen sedan 1960.
Första ägaren var en direktör i
musikbranschen.
Stefan ville givetvis veta mer om de tidigare ägarna men när han på nytt tog kontakt med advokaten blev han uppmanad att inte höra av sig fler gånger.

– Fick meddelandet att jag köpt bilen i befintligt skick, that´s it! Man trodde nog att jag var missnöjd – jag vill ju bara veta mer om 59:ans historia. Göran Edvinsson vet betydligt mer om sin bils tidigare liv.

– Den hittades i Kanada av Anders och Stisse som driver företaget Jonstorp Classic Cars, säger Göran som fick tipset om 98-cabben av Stefan strax efter att den anlänt Sverige. Han berättar att Jonstorpsgrabbarna var i Kanada för att köpa bilar men det var när de var på väg för att hämta en jukebox som de såg Oldsen inne i en trädgård.

– Ägaren som var i 80-årsåldern berättade att han började jobba på Oldsmobilefabriken i Oshawa 1959. Tio år senare hade han köpt en tio år gammal Ninety Eight Convertible som dock såldes några år senare på grund av husköp.

STOD PÅ MUSEUM
I början av 90-talet hittade han bilen som Göran Edvinsson idag äger på ett bilmuseum i Pennsylvania.

– Tom Luke, som han heter, köpte Oldsen till sin fru Becky av nostalgiska skäl. Då hade den inte rullat mer än 5.000 mil sedan ny, säger Göran som haft en del brevkontakt med paret Luke efter köpet av den välskötta cabrioleten. Strax efter det att bilen anlänt Sverige hörde Tom Luke av sig och undrade om Göran ville köpa en del extra prylar som han samlat på sig genom åren.

– Det var flera kilo med reklam-material och tillbehör som jag givetvis handlade av den trevlige kanadensaren som förstod att bilen hade hamnat i goda händer på andra sidan Atlanten.

OVANLIGA TILLBEHÖR
Stefan Andersson är emellertid den som samlat på sig flest Oldsmobileprylar – detta efter drygt 20 års letande.

– Det började med 58-tillbehör. Dammsög Ebay på allt som var intressant. Efter att jag skaffat 59:an var det bara att börja leta prylar till den årsmodellen också, säger Stefan och visar upp en del av sin unika samling.
Mycket av godsakerna kommer från olika återförsäljare av märket.

– Dealersalbum där kunden fick välja färg på kaross och inredning samt olika tillbehör. Har även kommit över kläder, slipsnålar och manschettknappar som bars av säljarna samt reklamprylar som kortlekar, cigarettändare och annat som gavs bort för att få en nöjd bilköpare som gärna fick återkomma och köpa en ny bil efter något år.

ORÖRT SKA DET VARA
Ett ovanligt tillbehör som sitter i både Görans och Stefans bilar är vad Oldsmobile kallade Transportable Radio.

– Det är en liten transistorradio som man förvarar i handskfacket och som är kopplad till den ordinarie radion i instrumentpanelen. Vid behov kan man ta ut den lilla och lyssna på musik utanför bilen trådlöst.

Idag har Görans Ninety Eight rullat 8.000 mil sedan ny och Stefans ungefär hälften. Inte dåligt med tanke på att bilarna passerat 60-årsstrecket. Båda herrarna är mycket noga med att inte skruva för mycket med sina bilar utan försöka bevara originalskicket så mycket som möjligt.

Standardmaskinen i lyxversionen Ninety Eight var den större 394-maskinen som även satt i den billigare Super 88. I den enklaste serien Dynamic 88 fick köparen nöja sig med en V8 på 371 kubiktum.

Standardmaskinen i lyxversionen Ninety Eight var den större 394-maskinen som även satt i den billigare Super 88. I den enklaste serien Dynamic 88 fick köparen nöja sig med en V8 på 371 kubiktum.

FINT PÅ VÄGEN
Hur är det då att äga en lågmilare? Vågar man köra med den?

– Jag njuter varenda mil, har aldrig haft någon bil som varit så stabil på vägen och som inte gnisslar eller släpper in vindbrus i kupéutrymmet, säger Stefan men tillägger att när barnen var små så körde han hellre med en Cadillac Biarritz -64 som han också ägde eftersom man ibland åt glass och annat under färden. Även Göran kör en del med sin orörda Convertible.

– Jag har ju också fler bilar att välja bland. Chevan från -57 som jag köpte när jag var 18 har jag kvar plus lite andra amerikanare, förklarar han men erkänner att 59:an är den som uppför sig bäst på vägen.

I GOTT FÖRVAR
Ett som är säkert är att båda bilarna har hamnat i goda händer vilket säkert gläder John och Ruth Pohlmans barn i Michigan samt Tom och Becky Luke i Kanada. Redaktionen lovar att skicka över Bilsport Classic till båda familjerna på andra sidan Atlanten.

Recept
OLDSMOBILE NINETY EIGHT CONVERTIBLE
1959
Antal tillverkade: 7.514 exemplar.
Nypris: 4.366 dollar.
Kaross: Convertible.
Motor: V8 på 394 kubiktum, fyrportsförgasare.
Effekt: 315 hk.
Växellåda: Fyrstegs Jetaway Hydra Matic-automat.
Chassi: Wide Stance Chassi.
Bromsar: Trummor runt on, servo.
Däck: BF Goodrich Silvertown 9.50x14 white walls.
Lack: Emerald Mist & Polaris White.
Inredning: Skinnvinyl grön-vit originalinredning.
Extra utrustning: Transportable radio, autronic-eye, elektriska ventilationsrutor.

I dag har Görans Convertible rullat cirka 8.000 mil vilket inte minst märks på den felfria inredningen

I dag har Görans Convertible rullat cirka 8.000 mil vilket inte minst märks på den felfria inredningen

Recept
OLDSMOBILE NINETY EIGHT HOLIDAY SEDAN 1959
Antal tillverkade: 36.813 exemplar.
Nypris: 3.786 dollar.
Kaross: Fyradörrars hardtop.
Motor: V8 på 394 kubiktum, fyrportsförgasare.
Effekt: 315 hk.
Växellåda: 4-stegs Jetaway Hydra Matic-automat.
Chassi: Wide Stance Chassi.
Bromsar: Trummor runt om, servo.
Hjul: 14-tums stålfälgar.
Däck: Diagonal 9.00x14 tum med white walls.
Lack: Golden Mist Metallic (färgkod P), aldrig omlackad.
Inredning: Beige med silvertrådar i orört originalskick.
Utrustning: Elfönsterhissar (standard på 98), 6-vägs elektrisk soffa, autronic eye, elantenn, transportable radio, ställbar yttre backspegel, färgmatchande gummimattor, kompass, sminkspegel.
Övrigt: Bilen har rullat 3.774 mil sedan ny. Stefan köpte den i Michigan 2002 av barnen till svenskättlingarna John och Ruth Pohlman som ägt den sedan1960:
Första ägaren var en direktör i musikbranschen.