En öppen Oldsmobile -56 stod högst upp på Leif Abrahamssons önskelista.
Problemet var att det bara fanns några få av dem i Sverige. Det här var i slutet av 80-talet och lösningen blev att köpa en totalt nedplockad bil.
Det var en amerikanare från mitten av 1950-talet som Leif Abrahamsson letade efter. Helst en GM-vagn och gärna en Oldsmobile. Drömmen var förstås en cabriolet från 1956.
– Det här var vid slutet av 1980-talet och det fanns inte så värst mycket att välja bland på salumarknaden i Sverige. Genom vägverket fick jag tag på adresserna till två ägare av Olds-cabbar från 1956 – ingen var dock till salu.
Leif visste emellertid om en bil till salu i Norge men precis när han skulle köra västerut fick han ett tips om en Super 88 Convertible i Småland.
– Det handlade om en totalt nedplockad vagn som stått avställd sedan 1975. Den var egentligen inte till salu men efter lite övertalning blev det ändå affär.
KÖPTES I DELAR
Den 26 maj 1990 kunde Leif transportera hem ram, kaross och en mängd delar.
– Säljaren, Kim Tönnesen, var nyutbildad bilplåtslagare och hade lagt ned ett enormt arbete med att byta ut mängder med plåt.
Han hade därefter sandblästrat golv och ram samt tennspacklat alla lagningar. Anledningen till att han sålde projektet var att han skulle starta egen verksamhet och behövde större utrymme. Leif visste att köpet var en chansning, det kunde ju fattas hur mycket som helst.
Öland 1972 dit Kent Eriksson och Rolle ”Pedal” åkte med Oldsen från -56.
Ursprungligen satt här en V8 på 324 kubiktum. Den försvann och ersattes av en Pontiac- maskin innan en 394 från 1959 fick ta plats under huven.
CH Trimshop i Bodafors fick i uppdrag att sy en ny klädsel från Buick -56 med silvertrådar i tyget.
– Kim hade köpt bilen hösten1987 och då saknades bland annat fram- och baksoffa vilka han inte lyckats få tag på. En del nya prylar hade han beställt från företaget Fusick Automotive Products i USA som specialiserat sig på just Oldsmobile.
FLYTTGODS
Leif har grävt en del i bilens historia och kommit fram till att den kom till Sverige 1961.
– Det var en svenskamerikan som tog den med sig som flyttgods där den hamnade i Skåne. Några år senare köpte en kille i Karlskrona bilen. Det här var vid slutet av 1960-talet och en Oldsmobile -56 i originalutförande var ”gubbigt”.
– Den här var dessutom enfärgad i ursprungsfärgen Charcoal som var en grå metallic som förmodligen var ganska matt. Den nya ägaren lade en klarröd lackering, bytte till Corvettehjul samt ersatte fram- och baksäte med sportigare saker från en Vauxhall Viva.
– Det sägs att originalet eldades upp vid en garagestädning, säger Leif.
KOSTADE 7.500 KRONOR
Bilen hann byta ägare ett par gånger innan Kent Eriksson, då boende i Nybro, tog över ägandet.
– Jag köpte Oldsen av Roland ”Pedal” Håkansson i Blekinge, säger Kent när Bilsport Classic ringer upp. Det här var hösten 1972 och han och polarna ville ha en trevlig bil att åka över den precis nyöppnade Ölandsbron med.
– Rolle hade tre bilar till salu. Förutom Oldsen en öppen Dodge Kingsway -59. De kostade 7.500 kronor vardera. Den tredje var en Crown Victoria -56 med glastak för 3.500 men jag ville ha en cabriolet varför valet föll på Oldsen, förklarar Kent.
Kent hann med att byta motor två gånger innan arbete på sjön, hus och familj gjorde att det inte fanns någon tid för bilen och den ställdes undan.
Trots att det är mer än 25 år sedan 56:an lackerades är den
STÄLLDES UNDAN 1975
Oldsen blev stående åren 1975 till 1987 då Kim Tönnesen lyckades köpa den av Kent. Priset var 50.000 kronor och då var 56:an i ganska dåligt skick eftersom den tidvis stått utomhus med en presenning över sig.
– Kim jobbade med bilen under en 3-årsperiod innan jag tog över, säger Leif som fick en del syrliga kommentarer när han drog hem det påbörjade projektet. Det var inget litet pussel som skulle läggas.
– Jag hade ingen aning om vart allt skulle sitta. Det ingick även delar från en fyradörrars reservdelsbil så det tog lite tid att få ihop alltsammans.
Jukeboxar och flipperspel har varit Leifs stora hobby under många år.
BUICK-TYG
Fram- och baksoffa köptes från en skrot i USA och ett flertal paket med nya prylar anlände från Fusick Automotive Products.
– Bilen var klar för besiktning 1996, då hade den inte varit i trafik sedan 1975, säger Leif som gjort en del avsteg från originalutförandet. Oldsen är numera tvåfärgad. Leif har återställt originalkulören Charocal men kompletterat med en mintgrön nyans som han tagit fram själv.
– Jag har även lackat grillen svart, vilket jag tycker är betydligt snyggare. Under huven ligger en 1959 års 394-maskin som Kent skaffade på 1970-talet.
– När Clarence och Christian i Bodafors skulle klä sofforna valde jag tyg till Buick -56 tillsammans med vinyl. Då fick jag silvertrådar istället för Oldsmobiles enfärgade standard.
NÄSTA PROJEKT
Efter renoveringen av 56:an ägnade sig Leif under några år med samlande och renoverande av jukeboxar och flipperspel innan suget efter ett nytt bilprojekt tog överhand.
– En Plymouth `Cuda -71 var det som gällde – helst i färgen Curious Yellow. Skulle bara ha en sådan, säger Leif som på nytt fick börja leta uddabil. Ett från Las Vegas nyimporterat objekt med de rätta koderna hittades slutligen i Las Vegas och under några år genomförde Leif ytterligare en grundlig renovering
(se Bilsport Classic 11-2014). Nu står ett nytt projekt i garaget.
– Har börjat jobba med en Pontiac Cheiftain -51 men nu är det custom som gäller säger han. Bilsport Classic återkommer till Leif Abrahamsson i Asarum!
Leifs nuvarande garageprojekt är en takchoppad Pontiac -51 som kommer att bli allt annat än original ...