Super renoverad 428 - Mustang

Av:  Magnus Karlsson Publiceras med tillstånd av Bilsport Classic  april 30, 2021

Super renoverad 428 - Mustang
Är man perfektionist uti fingerspetsarna, som Olle Lindbäck i Stenungsund, är det svårt att göra något halvdant. När han skulle renovera sin Mustang Mach I -69 gick han givetvis ”all in”. Bilen är dessutom en av totalt sex tillverkade med 428 Cobra Jet Ram Air samt 4-växlad låda och i originalkulören Acapulco Blue.

År 1969 rullade närmare 300.000 Mustanger av tillverkningsbandet borta i USA. Ingen dålig siffra men ändå ingenting mot de första åren då försäljningen låg på drygt 600.000 exemplar.
Nyligen rullade den tiomiljonte Mustangen ut från fabriken vilket bevisar att modellen fortfarande går hem bland bilköparna.
Vi ska emellertid förflytta oss 50 år tillbaka, då Ford presenterade sin uppgraderade version av Mustang som gjorde entré hösten 1968. En helt ny bil enligt reklamen och det var många som tyckte att den var betydligt vassare i designen än sin företrädare.

EN AV SEX
Olle Lindbäcks Mach I från 1969 är en av totalt sex Mustanger tillverkade med exakt samma utrustning.
En liten siffra med tanke på den enorma produktion som modellen förknippats med under alla år. En unik bil med andra ord – men det visste han inte när han köpte den för tre år sedan.

– Jag visste ju att en så kallad R-kodad bil med 428 Ram Air var ovanlig men det var först när jag fått Marti-rapporten som det stod klart att min bil var en av sex tillverkade, säger Olle som under renoveringens gång blivit expert i ämnet.

BLEV HÄSTBITEN
Hans stora intresse för Ford Mustang startade redan på 1980-talet då han gick som snickarlärling i Örnsköldsvik.
– Jag jobbade tillsammans med en kille som ägde både en 66-cab samt en GT-fastback från -65. Blev hästbiten direkt, säger Olle med ett skratt.

MUSTANG-CABBEN
Det skulle dock dröja massor med år innan det blev en egen ponny i garaget.
– Det var först 2010 som jag kände att det fanns tid för en hobbybil.
Huset var sedan länge klart, barnen var stora och jag hade börjat dra ned lite på mina alltför långa arbetsdagar.
Mustangen som han hittade i Umeå var en öppen 66:a i den ovanliga kulören Sahara Beige.
– Det här var ju något helt nytt för mig. Jag tog kontakt med Mustangklubben och blev inbjuden till en lokal träff av Jorma
Pagander som är regionansvarig här på Västkusten. Blev otroligt väl mottagen och på kort tid hade jag fått massor av nya vänner.

SKAFFA EN TILL?
Tiden gick och snart tyckte Olle att det var dags att utöka bilparken.
– Det är väl så som entusiastiska hundägare resonerar, varför inte skaffa en till?

Så här ska en 428 Cobra Jet med Ram Air-luftrenare se ut. Den enda detaljen som avviker från original är Fi-Tech insprutning.

Så här ska en 428 Cobra Jet med Ram Air-luftrenare se ut. Den enda detaljen som avviker från original är Fi-Tech insprutning.

I Mach I ingick lyxigare sätesvinyl, träimitation, metall runt pedaler, klocka och en träratt med tutfunktion i rattkringlan.

I Mach I ingick lyxigare sätesvinyl, träimitation, metall runt pedaler, klocka och en träratt med tutfunktion i rattkringlan.

Pop open gas cap var standard på Mach Imodellen 1969 men kostade extra på övriga Mustanger.

Pop open gas cap var standard på Mach Imodellen 1969 men kostade extra på övriga Mustanger.

Varvräknaren på huven är det enda som kommit till efteråt.

Varvräknaren på huven är det enda som kommit till efteråt.

Så här såg Mustangen ut när Olle Lindbäck köpte den 2015.

Så här såg Mustangen ut när Olle Lindbäck köpte den 2015.

Nylackad och inrullad i ett helt nybyggt villagarage.

Nylackad och inrullad i ett helt nybyggt villagarage.

Omålade framvagnsdelar samt bromsrör gjorda i stål.

Omålade framvagnsdelar samt bromsrör gjorda i stål.

Redo för transport till lackeraren som även gjorde förarbetet.

Redo för transport till lackeraren som även gjorde förarbetet.

Färgmarkeringen på växellådan har Olle ej lyckats avkoda.

Färgmarkeringen på växellådan har Olle ej lyckats avkoda.

Kardanstången hade tre märkningar som mättes och kopierades.

Kardanstången hade tre märkningar som mättes och kopierades.

Bakaxeln lackad, detaljerad och klar att monteras.

Bakaxeln lackad, detaljerad och klar att monteras.

Tidigare ägaren lät renovera motorn i USA innan importen.

Tidigare ägaren lät renovera motorn i USA innan importen.

R-märkningen betyder inte höger sida utan 428 Ram Air.

R-märkningen betyder inte höger sida utan 428 Ram Air.

Av en slump hamnade han i ”Gaisarns” garage där det stod en totalt nedplockad Mach I -69 med originalmotorn, en 428-maskin,
stående på en pall bredvid.
– Gaisarn är en Ford-fantast som hjälpt många med både delar och hela bilar. Han hade hittat sin drömbil men tiden räckte inte till.
Mustangen hade han köpt i USA 2005 och efter importen till Sverige revs den ned i molekyler innan alltsammans avstannade.

– Jo, karossen hade hängt i en snurrställning i närmare tio år. Jag erbjöd mig att köpa loss projektet och han skulle fundera på det.

ROSTFRI KAROSS
Det blev dock en segdragen förhandling.
– När vi väl var överens om priset ångrade han sig. Efter en tid ringde han och sa att jag kunde ta den, dagen därpå skulle han behålla bilen. Vi höll väl på så under ett halvår … Slutligen var båda herrarna överens och Olle kunde transportera hem den tomma karossen samt mängder med kartonger med både nya och begagnade delar.

– Fördelen var att den var helt fri från rost och aldrig lagad. Nackdelen var att jag inte visste om det fattades något eller i vilken ordning prylarna skulle monteras, minns Olle som startade projektet med att inventera alla delarna samt beställa det som saknades eller var i alltför dåligt skick.

Marti-rapporten avslöjar hur ovanlig Olles Mustang är.

Marti-rapporten avslöjar hur ovanlig Olles Mustang är.

Motorrummet i -66 an är lika fint som övriga bilen.

Motorrummet i -66 an är lika fint som övriga bilen.

HUSBYGGE
Bilköpet gick i lås precis samtidigt som han hade börjat bygga ett nytt hus.

– Jag hade hittat en drömtomt som skulle rymma både bostad och ett rejält garage. Skickade därför iväg karossen till lackeraren i väntan på att garaget skulle bli färdigt.
Normalt brukar det ta lite extra tid när en bil ska lackas men i detta fallet blev Mustangen klar tidigare än beräknat vilket ändrade det perfekt planerade tidsschemat.

– Givetvis skyndade jag på med garagebygget och hade precis målat golvet när karossen anlände. Därefter fick jag ägna all tid till att färdigställa huset, säger Olle som efter någon månad kunde återgå till Mustang-projektet.

DETALJERAD
Han hade aldrig renoverat en bil tidigare och befann sig nu i en helt ny värld. Timmarna i garaget rann iväg som sekunder och en hel del tid lades framför datorn i jakt på information och korrekta delar.
– Jag har förstås ett förflutet i rallysvängen och då var det mer skruva än köra. Mustangen är ju ganska enkelt uppbyggd så det var inte så svårt att få alla prylar på plats trots att jag inte demonterat bilen själv.

I Mach I ingick lyxigare sätesvinyl, träimitation, metall runt pedaler, klocka och en träratt med tutfunktion i rattkringlan.
Olle har dessutom varit mycket noga med att återskapa alla detaljer som är unika på just hans Musse.
– Hittade kritstreck och stämplar som jag fotograferade av och gjorde kopior av. Det är lätt att spåra ur när man är i full gång med något.
Nörd? Ja kanske …

PRISVINNARE
Bilen kunde besiktas med rent papper i maj 2017 – exakt ett och ett halvt år efter inköpet.
– På väg hem från besiktningen tog jag vägen förbi Gaisarn för att visa upp det färdiga resultatet. Gissa
om han blev förvånad!
Tyvärr blev leveransen av däck och fälgar från USA försenade men inför årets säsong satt hjulen på plats.
– Styled Steel Wheels och Polyglas-däck lyfter hela bilen, tycker Olle som kammat hem ett flertal utmärkelser med Mustangen.
Bland annat blev det ett förstapris vid Pony & Muscle Car Meet i Ronneby vilket är ett bevis på att snickaren från Stenungsund gått all in med sin första bilrenovering.

Olle kan numera stoltsera med två Mustanger i stallet. Särbon Jill lånar gärna cabben från -66.

Olle kan numera stoltsera med två Mustanger i stallet. Särbon Jill lånar gärna cabben från -66.