Superbygge från Vetlanda

Av:  Magnus Karlsson, Bilsport Classic  juni 19, 2025

 

SUPERBYGGE FRÅN VETLANDA
CARL GU STAF ANDERSSONS CHEVA -55

Bor man i motormetropolen Vetlanda är det inte långt till erfarna hantverkare inom bilhobbyn. Carl Gustaf Anderssons välbyggda Bel Air -55 har involverat plåtkonstnärer, sadelmakare, lackerare samt tekniska talanger från den småländska orten.

 

Den småländska orten Vetlanda är för många sportintresserade mest känd för bandy och speedway där flera SM-titlar kammats hem.
Men här är även intresset för entusiastbilar stort. Det märkte tidningen Bilsport redan 1977 då man passerade på väg hem från en motortävling på Mantorp Park.

– När vi såg alla amerikanare som kryssade omkring denna lördagskväll för 45 år sedan bestämde vi att det här skulle vi bygga vidare på, berättar förlagschefen Stig L Sjöberg. Artikeln om Vetlanda och dess entusiastfordon ledde till det första Gatbilsreportaget vilket sedan följts av mer än 300 stycken.

Upphängningen av bakaxeln är av egen design signerad Ronnie Hilmersson. Fram sitter en kuggstångsstyrning och givetvis
är detskivbromsar runt om med elektrisk handbroms på bakhjulen. Luftfjädringen kommer från företaget Ridetech.

SANDAHLS 55:A
I dag, nästan ett halvsekel senare, är bilintresset fortfarande stort i Vetlanda och en mängd välkända profiler inom hobbyn bor och verkar i kommunen. När det gäller Carl Gustaf Anderssons Cheva -55 är flera av bygdens duktiga hantverkare inblandade.

– Har tidigare mest ägnat mig åt rally. Tävlade bland annat med en Ascona A på 70-talet, säger Calle som för tillfället bygger en Manta B som han ska tävla med i Grupp HB tillsammans med sonen Johan. Hur han hamnade i jänkebilssvängen beror på en utställningsbil som Tobba Olsson byggde åt Göran Sandahl (se Bilsport Classic 11/2012).
– Det var en brun Cheva -55 som bland annat visades på Sema Show i Las Vegas. Därefter var det klippt. Skulle bara ha en Chevrolet Bel Air från 1955.

BYTTE OBJEKT

Efter lite sökande hittades en 55:a i USA som han köpte osedd.
– Var lite för snabb där. När bilen kom hem visade det sig att den var ganska dålig i plåten. Jag hade dock redan beställt en massa delar som var på väg i en container så det blev att snabbt hitta ett bättre objekt att bygga på. Tobba Olsson tipsade då om en 55:a som han importerat från Kalifornien 1996 och som han sålt till en kille i Sollefteå.
– Vi tog kontakt och det visade sig att Chevan stått orörd i 14 år och visst, han kunde tänka sig att sälja …
Nu hade Kalle ett mycket fräscht utgångsmaterial till sitt bygge som skulle hålla hög finish men ändå kunna användas oavsett väderlek.

Kåpan över insprutningen har Sven Billred tillverkat. Går i samma stil som de färdigköpta ventikåporna. Båda mässingsbrickorna har gjutits av Vetlanda Gjuteri.

Kåpan över insprutningen har Sven Billred tillverkat. Går i samma stil som de färdigköpta ventikåporna. Båda mässingsbrickorna har gjutits av Vetlanda Gjuteri.

Fästena till bensintanken har Kalle tillverkat i samma stil som delarna i både fram- och bakvagnen. Detta genom vattenskärning som han tidigare arbetat med till vardags.

Fästena till bensintanken har Kalle tillverkat i samma stil som delarna i både fram- och bakvagnen. Detta genom vattenskärning som han tidigare arbetat med till vardags.

HELT ROSTFRI
Bilen hade Tobba Olsson hittat i ett garage i Riverside i samband med ett inköp av en Corvette -58.
– Den var helt nedplockad och ramen låg rensad vid sidan om karossen som var helt rostfri. Jag fick köpa den men behövde en dag för att skruva ihop alltsammans.
Säljaren skrattade åt det hela men dagen därpå hade jag och kompisen fått ihop alltsammans. –Till och med justerat dörrarna, berättar Tobba när Bilsport Classic ringer upp. Nu var bilen i Vet landa och skruvades åter ned i sina beståndsdelar.
– Jag vattenblästrade hela karossen plåtren innan jag lämnade den till Bengan Malmqvist, berättar Kalle och tillägger att Bengan är en av världens duktigaste på bilplåt och givetvis bosatt i Vetlanda.

Större delen av inredningen är ett verk av den lokala sadelmakaren Karin Eriksson. Digitala instrument samt modern ratt passar in.

Större delen av inredningen är ett verk av den lokala sadelmakaren Karin Eriksson. Digitala instrument samt modern ratt passar in.

PULVERLACKAD RAM
Malmqvists uppdrag var att rikta och se över hela karossen samt att bygga om torpedväggen så att en sprillans ny LS3-maskin skulle få plats.

– Samtidigt byggde vi om och förstärkte chassit med ett nytt ramkryss. Det blev även nya fästen för luftfjädring, kuggstång, tank med mera innan ramen skickades till Västervik för pulverlackering.
Mycket av arbetet med chassit har Ronnie Hilmersson hjälpt till med. Även han Vetlandabo med flera bilbyggen bakom sig.
– Den som har hjälpt mig mest är nog ändå Sven Billred som varit med under hela bygget och bidragit med en hel del tekniska lösningar, förklarar Kalle.

Bagageutrymmet är också Karin Erikssons verk förutom loggorna som Kalle tillverkat med hjälp av vattenskärning. Bakom Bel Airskivan sitter all elektronik samt komponenterna till luftfjädringen.

Bagageutrymmet är också Karin Erikssons verk förutom loggorna som Kalle tillverkat med hjälp av vattenskärning. Bakom Bel Airskivan sitter all elektronik samt komponenterna till luftfjädringen.

BOSSE BILDOKTORN
När det var dags för lackering kallades Lasse Wigh in.
– Lasse har under många år drivit lackverkstad här i Vetlanda och vann tävlingen Sveriges Snyggaste Bil 2017 med sin Cheva -55.
Även inredningen är gjord av en lokal förmåga nämligen Karin Eriksson som driver ett eget sadelmakeri. Blomqvist i Rockneby hade påbörjat arbetet innan hon tog över.
Även när det skulle göras en första byggbesiktning av SFRO kunde Kalle vända sig till en lokal förmåga – nämligen Bosse Bildoktorn.
– Projektet drog dock ut på tiden så det fick bli en ny besiktning som klarades av hos YBB i Ystad.


FÄRDIGÅKT

Det drog igång 2014 och sex år senare var Chevan körklar. Sommaren 2021 blev den riktiga inkörningsperioden, det blev några hundra mil i fjol

Årets säsong startade inte så bra. Bara två veckor efter Bilsport Classics fotografering var 55:an inblandad i en otäck olycka i centrala Vetlanda.

– Som tur var blev det inga allvarliga personskador men det är oklart om bilen går att rädda, säger Kalle med vemod i rösten men tillägger att det bara är att ta nya tag. Rally-Opeln i garaget kommer säkert att hålla lika hög kvalitet som Chevan – i Vetlanda vet man ju hur man bygger bilar!

Nästa projekt blir en Opel Manta från 1977 som byggs för rallykörning i Grupp HB. Kalle har inte tävlat på 40 år men nu ska han och sonen Johan spruta grus på allvar. Även här är Ronnie Hilmersson involverad i konstruerandet av chassit.

Nästa projekt blir en Opel Manta från 1977 som byggs för rallykörning i Grupp HB. Kalle har inte tävlat på 40 år men nu ska han och sonen Johan spruta grus på allvar. Även här är Ronnie Hilmersson involverad i konstruerandet av chassit.