Svenskt superbygge visas i Las Vegas

Av:  Magnus Karlsson  oktober 10, 2018

Efter fem år var den äntligen färdig. Göran Sandahls Bel Air -55 är ett proffsbygge där ingen detalj lämnats orörd. Nu ska den visas på exklusiva SEMA Show i Las Vegas där omvärlden åter ska få se svensk bilbyggar-konst när den är som bäst.

Chevrolets klassiska 55:or har alltid varit populära. Redan som nya var de storsäljare med över 1,7 miljoner producerade exemplar. I dag är modellen hetare än någonsin och det ena superbygget efter det andra dyker upp lite varstans i världen.
Senaste tillskottet är Sävebon Göran Sandahls fantastiska Bel Air som blev klar lagom till Bilsport Performance & Custom Motor Show i påskas.

– Nja, riktigt färdig blev den egentligen först natten före Vall-åkraträffen. Det var ju där som avgörandet skulle ske, säger Göran och syftar på tävlingen Meguairs SEMA Show Challenge där en av 15 bilar skulle plockas ut till den stora utställningen i Las Vegas.
Spänningen var olidlig när vinnaren skulle presenteras på final-dagen i Vallåkra. Göran drog emellertid det längsta strået och i månadsskiftet oktober-november kommer hans Bel Air att representera Sverige vid SEMA Show i Las Vegas.

Bil nummer två

Vägen till Vegas har varit lång. Mycket lång. Det hela började med att Göran ville ha en fräsch Cheva -55 att cruisa med. Att det flera år senare skulle stå en SEMA-bil i garaget hemma i Säve hade han inte i tankarna då.

– Köpte en Coupé i Vetlanda som var i fint bruksskick. Den körde jag med ett år ungefär. Skaffade en ny 572 big block som jag tänkte stoppa i men jag hann aldrig så långt.

I samband med Cheva-köpet kom Göran i kontakt med Tobba Olsson i Vetlanda och snart bollades idéer om att bygga en riktigt fin utställningsbil. Man skulle börja från grunden och göra en genomgående renovering som skulle slå det mesta.

– Tyckte det var synd att ge sig på min Bel Air eftersom den var i bra skick så jag lade ut krokar efter ytterligare en 55:a som inte behövde vara körbar eftersom allting ändå skulle rivas, förklarar Sandahl.

Ingenting av motorutrymmet är från 1955. Över 100 olika plåtbitar gick åt för att få en ren design.

Ingenting av motorutrymmet är från 1955. Över 100 olika plåtbitar gick åt för att få en ren design.

Bärarmarna är original men har två tum droppade spindlar. Bromsarna är Wilwood.

Bärarmarna är original men har två tum droppade spindlar. Bromsarna är Wilwood.

Kylarpåfyllningen har masserats in i den special-rullade plåten framför kylaren.

Kylarpåfyllningen har masserats in i den special-rullade plåten framför kylaren.

Bengt Malmquist, Göran och Tobba Olsson diskuterar projektet.

Bengt Malmquist, Göran och Tobba Olsson diskuterar projektet.

Alla nytillverkade exteriördetaljer har bearbetats för att passa exakt mot karossen. Därefter var det bara att kroma om.

Alla nytillverkade exteriördetaljer har bearbetats för att passa exakt mot karossen. Därefter var det bara att kroma om.

Byggd i Vetlanda
Kompisen Christer Hansson i Lödöse tipsade om en bil på Ebay som inhandlades och revs ned i molekyler.

– Sedan fanns det ingen återvändo, det var bara att fullfölja projektet där vi höjde ribban hela tiden. Tanken var ju en fräsch gatbil med min 572:a under huven, men det spårade ju ur fullständigt, säger Göran med ett skratt.
Allt arbete har utförts i Vetlanda med Tobba Olsson som koordinator.

– Jo, där finns ju mycket duktigt folk. Bengan Malmquist räknas som en av världens bästa bilplåtslagare, Lasse Wigh utför alltid
superlackeringar och Kristian Engborg i närliggande Bodafors är ju en mästare på inredningar.
Göran berättar att Tobba med sitt företag Chevy Power Import jobbat hårt med att få fram delar, delegera ut olika arbetsmoment samt att få absolut toppfinish på prylarna, vilket är hans specialitet.

Proffsbygge
I Sverige är det ganska ovanligt med den här typen av byggen där olika företag anlitas för att bygga en hel bil. Göran själv är inte handfallen när det gäller att skruva, men för att nå toppkvalitet är det ibland nödvändigt att tillkalla proffs.

– Jag har ju alltid drömt om att själv bygga en vinnarbil, men någonstans går gränsen för vad man själv klarar av, säger Göran som gått fordonslinjen och arbetat både på bilverkstad och bensinstation.
Jänkebil har han inte varit utan sedan han fick körkort, så intresset och kunskapen finns där.

– Tyvärr är det ont om fritid. Jag arbetar som vd på ett företag i Stockholm och flygpendlar varje dag mellan Göteborg och huvudstaden.

 

 

Späckat program
Göran berättar att han under många år drivit olika Shell-stationer men att han nu för tiden hjälper mackarna med inköp av handelsvaror.

– Jag var med och startade företaget EMAB (Eftermarknads Aktiebolaget) och i dag har vi 430 medlemmar runt om i landet. Det senaste är att vi tar in bensin-märket Gulf i Sverige tillsammans med Hansen Racing som sedan en tid tillbaka importerar deras oljor.

Hemma i garaget står förutom 55:an även en Ford cabriolet -35 i roddat utförande och genom åren har Göran haft mängder med trevliga amerikanare.

– Jo, det har passerat en och annan bil. Har dock alltid velat ha en Cheva -55 så nu är väl drömmen uppfylld.

Huvgångjärnen har gömts under instrumentpanelen för att få en clean torpedvägg.

Huvgångjärnen har gömts under instrumentpanelen för att få en clean torpedvägg.

Ramen har slipats och grundats flera gånger. Lackades sedan i brun pearl med matt klarlack.

Ramen har slipats och grundats flera gånger. Lackades sedan i brun pearl med matt klarlack.

Göran testar vilka färger som ska användas. Valet föll på nyanserna beige och brun pearl.

Göran testar vilka färger som ska användas. Valet föll på nyanserna beige och brun pearl.

Chassit är helt färdigt och står och väntar på karossen. Hjulen är klassiska American Racing Torque Trust II. 18 tum fram och 20 bak ger rätt stuk. Göran har valt trumbromsar bak för att bibehålla original-utseendet. Såväl motor som växellåda har varit i delar och slipats till samma superfina yta som exteriören.

Chassit är helt färdigt och står och väntar på karossen. Hjulen är klassiska American Racing Torque Trust II. 18 tum fram och 20 bak ger rätt stuk. Göran har valt trumbromsar bak för att bibehålla original-utseendet. Såväl motor som växellåda har varit i delar och slipats till samma superfina yta som exteriören.

Motorn är en sprillans ny 572:a som Göran köpt till sin första 55:a. Maskinen har plockats ned, slipats och lackats av Tobba Olsson.

Motorn är en sprillans ny 572:a som Göran köpt till sin första 55:a. Maskinen har plockats ned, slipats och lackats av Tobba Olsson.

Varenda skruv på bilen är slipad och kromad. även sidorna på bultarna har fått en jämn yta.

Varenda skruv på bilen är slipad och kromad. även sidorna på bultarna har fått en jämn yta.

Femårsprojekt
Fem år tog projeket att slutföra, men då har arbetet legat nere i olika omgångar.

– Tobbas företag expanderade ganska kraftigt för några år sedan och han fick anställa folk samtidigt som ännu mer jobb trillade in. Det senaste målet var att kunna premiärvisa på Elmia nu i påskas och det lyckades vi ju med.
Det var dock en hel del strapatser innan Chevan kunde transporteras till Jönköping.

– Lasse Wigh höll på hela julhelgen med att lackera karossen, sedan var det ju alla lösa delar …
Många timmar har lagts på sådant som egentligen inte syns vid första anblicken.

– Motor, låda och bakaxel har exempelvis slipats för att få en superfin yta att lackera på. Mycket är dessutom special-tillverkat eftersom en hel del färdigköpta prylar inte klarade Tobbas kvalitetskrav.

Rören till avgassystemet är helsvetsat med slipade sömmar och därefter har alltsammans kromats.

Rören till avgassystemet är helsvetsat med slipade sömmar och därefter har alltsammans kromats.

Originalutseende
Göran berättar om nytillverkade dörrvevar, reglage, bultar och stag som kastats eller byggts om.

– Nya utvändiga emblem och handtag har slipats och kromats om för att få perfekt anliggning mot karossen. Det är även massor av specialgjorda detaljer som sitter trångt till och egentligen inte syns.
Tanken har dock hela tiden varit att behålla 55:ans original-utseende.

– Det är när man öppnar motorhuven som det ska gå upp för publiken att bilen är mycket speciell, -säger Göran.
Han tillägger att man varit försiktig med färger och att man genomgående hållit sig till två kulörer.

– Många tror att bilen är svart men nyansen är faktiskt brun pearl. Inredningsfärgen går igen i motorutrymmet så man kan säga att vi verkligen varit sparsamma med färger.
Nu återstår att se om världseliten på SEMA Show förstår sig på svenskt hantverk – när det är som bäst.
Lycka till i Vegas, Göran!

Recept:
Chevrolet Bel Air Coupé -55
Kaross: Original utvändigt. Motor-rummet är ombyggt av Bengan i Vetlanda.
Motor: ZZ 572 från GM Performance Parts, 4-bultat block, smidd bottendel, 4-ports Demon-förgasare, med mera.
Transmission: GM 4L80E växellåda, Ford 9” bakaxel med Cheva-bultcirkel.
Chassi: Original, med 2” drop fram och bak.
Fälgar: American Racing TTII, fram 8x18”, bak 10x20”.
Däck: Hankook, fram 245/40-18, bak 275/35-20.
Inredning: Helt i skinn, utfört av CH Trimshop i Bodafors.
Stereo: Konverterad originalradio.
Tack till: Tobba Olsson på Chevy Power, Conny Ivarsson, Jonas Eliasson, Lasse Wigh på Autolacken i Vetlanda, Bengan i Vetlanda för plåtarbete, Kristian Engborg på CH Trimshop, BG Metallsliperi för allt krom, Anders Gustavsson på AGW Produkter, Mats Wallin och inte minst en förstående fru!

Göran Sandahl är en hängiven entusiast. Första jänkaren var en Impala -62 som han köpte för 2.000 kronor när han var 16 år.

Göran Sandahl är en hängiven entusiast. Första jänkaren var en Impala -62 som han köpte för 2.000 kronor när han var 16 år.