Sveriges Boyd Coddington

Av:  Bengt Dehlin  maj 01, 2025

Nu kanske en del tycker att jag tar i men helt ute och cyklar är jag inte det finns vissa kopplingar där emellan men vi kommer till det längre fram.

Undertecknad har själv alltid tyckt att Roddar är fräna och man har även som många andra i detta avlånga land gjort vissa stapplande ansträngningar till rodbyggen. Kvarnbergs och deras Plastkarosser hade jag hört talas om i väldigt många år men hade inte någon riktigt koll på företaget.

 

Så förra hösten slog jag Stefan en signal och frågade om det gick bra att göra ett företagsbesök och han svarade glatt att det gick mycket bra och skulle väl inte möta några hinder. Så en solig senvinterdag åkte redaktörn med sin vapendragare ner dom 13 milen till Gävle. Det första som slår en när man kommer till denna firma är att det är ingen jättelokal som han huserar i, utan det är hemma i ett lite större radhus garage. Just när vi anländer så har Stefan en kund som är där och personligen hämtar några ramskenor som han har köpt. Detta säger Stefan inte händer varje dag att det kommer kunder på besök utan det mesta säljs via postorder. Grejen med att personligen själv åka och hämta sakerna kan väl vara både billigare än frakten men framför allt är det väl många gånger en trevlig grej att träffa försäljaren, och i detta fall är det ganska kul att se vad som finns på firman och själv kanske få idéer och inspiration. Medan Stefan stuvar om och hjälper kunden med att packa släpvagnen strosar vi omkring i det minimala garaget som utgör firman Kvarnberg. Det slår en ganska snart att det inte bara är plastkarosser som han håller på med. Det är ramskenor, framvagns detaljer, instrument, kromdetaljer mm mm.

Det är trång om saligheten hos Kvarnberg men några roddar får man plats med

Plastkarosser både stort och smått

Medan jag trampar runt i garaget och knäpper kort på all sköns prylar kommer Stefan in i lokalen och skrattande frågar vad har du hittat att knäppa kort på nu då? När han ser vad jag knäpper kort på börjar han på en gång att berätta om insuget. Han hade varit och hälsat på hos Boyd och frågade om han hade något fräckt insug att sälja, det behövde inte vara riktigt för jag ska bara ha det som en dummy. Gå upp på vinden o kolla sa Boyd och där hittade han detta insug.

Det visar sig sedan att detta insug suttit på en Okland roadster. När han då var där hos Boyd så visade han ett kort på sin T-23a som han byggt. Denna T-hot var då inte precis överöst med en massa krom detta på grund av avsaknad av likvida medel skulle man kunna tänka sig. När Boyd då såg detta kort blev han överförtjust och sa på en gång -Can I get this picture?
Vilket han fick och satte genast upp det på anslagstavlan. Om det sen var en inspiration till många av hans byggen på 80 o 90 talet vet jag inte, men många Boyd byggen var ju ganska avskalad av krom på den tiden. Stefan besökte sedan Boyd ett antal gånger faktum är att han var där den veckan som Boyd dog också.

Samt lite andra Plastdelar

Den här vyn blir man aldrig trött på, snett framifrån på en skärmlös 32 med kromad framaxel UNDERBART.

Den här vyn blir man aldrig trött på, snett framifrån på en skärmlös 32 med kromad framaxel UNDERBART.

Alltid kul när kunderna kommer till en och alltid kul att handla direkt över disk  ALLTSÅ personlig kontakt ät trevligast.

Alltid kul när kunderna kommer till en och alltid kul att handla direkt över disk ALLTSÅ personlig kontakt ät trevligast.

 

Men hur började Hotrodfirman Kvarnberg då? Jo det började egentligen med att Stefan jobbade som pianostämmare och hade ett stort bil och framför allt Hot Rod intresse. Men samtidigt som han höll på med pianostämning förvärvade han en musikaffär. Det rullade ´på i några år med musikrörelsen samtidigt som Hotrod delen var en fritidssysselsättning.

Sen på 90 talet så hör firman Proffs i Gävle som sålde och säljer diverse bilrelaterade delar av sig och undrar om inte Stefan vill ta över en hög med gjutformar till roddar som dom hade, för dom ville inte hålla på med det längre. Efter ett visst övervägande blev det så, sen i slutet av 90 talet så startade Plast karossfirman Kvarnberg upp samtidigt som Stefan drev musikaffären.

I början gick det lite trögt men sen kom det några tv program med roddbyggen och då tog det fart. Ganska snart så hade han gjort mer pengar på plastkarosser på några månader som han gjorde på ett helt år i musikaffären. Så musikrörelsen avvecklades och Rod firman expanderades. Man kan ju inte precis säga att Stefan trampade i klaveret när han bytte yrkesbana utan det bara öka de, så han tog det inte piano heller ”ordvitsar”

  

 

Det är lita av ett gammalt hotrod garage hemma hos Kvarnberg verktyg överallt en svarv, en kapmaskin en svets och mitt i alltihop står en 32a ram bredvid en motorcykel.

Det är lita av ett gammalt hotrod garage hemma hos Kvarnberg verktyg överallt en svarv, en kapmaskin en svets och mitt i alltihop står en 32a ram bredvid en motorcykel.

Det finns en hel del prylar hos Kvarnberg inte bara Hot Rod delar

Nu ska vi se vad har vi här då?

Nu ska vi se vad har vi här då?

I början var det bara plastkarosser och för er som har varit med ett tag förknippar säkert Gävle med omnejd som ett av Sveriges plastkaross mecka. Vad pratar jag om då jo självklart Karl-Ola Englund. Det var väl där som 90 % av karosserna till dom första Rod byggena på 80talet kom ifrån. Även om det inte var Gävle så var det nära Karlholmsbruk. Även en del av Karl-Olas gjutpluggar finns i dag hos Stefan. Men efter några år och några USA resor där han visat upp vilka karosser han sålde så kom han i kontakt med en Rod firma i Florida som ville att han skulle sälja deras prylar.
Varför inte tänkte Stefan det går väl att försöka så han tog hem några framaxlar och lita andra saker, det visade sig att dom sakerna gick på en gång så då började han inse att det här var ingen dum bransch att hålla på med. Sen har det bara rullat på som återförsäljare åt ännu fler firmor i USA. I dag kan du köpa hela chassin av Kvarnberg och även en hel del andra saker som elektriska handbromsar mätare framvagnsbalkar mm. Numer är det inte bara Rod tillbehör som finns på hyllorna utan nu kan du även tex. Köpa tvåkretsbromssystem till 50 och 60 tals jänkare samt en hel del andra prylar.

Här är det aldrig OSTADIG

Här är det aldrig OSTADIG

Om du själv är osäker på vad du skall ha för grejer hör bara av dig och tala om vad du har för bil och vad du vill göra med den så kan Stefan plocka fram de detaljer du behöver. Här behövs inget VIN nummer för att få fram delarna. Även om nu Stefan har firman med Hotrod inriktning så har han ändå inte lagt av med själva bilbyggande utan det rullar på med någon rod då och då.

En riktigt läcker 32 kupe står inne i garaget när vi hälsar på den byggde han och sålde en efter lite olika episoder så köpte han tillbaka den i min mening ett helt rätt beslut. När pandemin slog till för fem år sedan så var det många företag som gick på knäna på grund av att man inte fick träffas så mycket. Även Stefan befarade en viss nedgång och så var det även i början sen small det till. Folk hade tråkigt och hade inget att göra, och alla ville kanske inte bygga altaner eller växthus, så vad gjorde man då jo man ringde Stefan Kvarnber och beställde en plastkaross och lite andra prylar sen var den tråkigheten borta. Så går du i rodbyggar tanker eller redan börjat och behöver delar slå då en signal till Kvarbergs i Gävle, där kan du hitta en hel del eller få goda råd eller inspiration av en mycket trevlig person.

Han är numera återförsäljare åt en del firmor

Han är numera återförsäljare åt en del firmor

Här har vi den Glade PIANOSTÄMMAREN  i egen hög person Stefan Kvarnberg

Här har vi den Glade PIANOSTÄMMAREN i egen hög person Stefan Kvarnberg

Här är insuget som han köpte av Boyd

Här är insuget som han köpte av Boyd

   

      

https://kvarnbergproducts.se/

Och mitt i alltihopa står ett PIANO. Är man pianostämmare i grunden så är man

Och mitt i alltihopa står ett PIANO. Är man pianostämmare i grunden så är man

Hur mycket vill du ha frambalken sänkt det är bara att välja

Hur mycket vill du ha frambalken sänkt det är bara att välja

Så här såg T-hoten ut på kort som Boyd Coddington tände till på och begärde att få sätta upp på sin anslagstavla.

Så här såg T-hoten ut på kort som Boyd Coddington tände till på och begärde att få sätta upp på sin anslagstavla.