Sveriges Snyggaste Bil 2013

Av:  Magnus Karlsson, Publiceras med tillstånd av Bilsport Classic  augusti 01, 2013

Tävlingen Sveriges Snyggaste Bil startade 1976 och har genom åren varit en stenhård kamp mellan landets finaste fordon. På www.sverigessnyggastebil.se anmäler du din pärla och finalen avgörs i samband med Nostalgia Festival 30 juni. Charlott Johansson från Anderstorp vann 2013 års upplaga med sin Buick Special -57.

Finalen i 2013 års Sveriges Snyggaste Bil avgjordes under Nostalgia Festival i Ronneby. Närmare 2.000 personer hade röstat på sin favorit de senaste veckorna men det var i den vackra Brunnsparken i Blekinge som avgörandet skulle ske.

När det var dags för prisutdelning var det tio nervösa bilägare som äntrade scenen, nio killar och en tjej. När segraren ropades ut var det en överlycklig Charlott Johansson som sträckte armarna i luften.

Publiken jublade, de nio grabbarna applåderade och det var ingen som tvivlade på att rätt bil hade vunnit. Charlotts vackra Buick -57 hade charmat alla och i finalen i Ronneby blev hon den tredje kvinnan i tävlingens historia att ta hem den största pokalen.

Uppraggad
Charlott Johansson från racingmetropolen Anderstorp har alltid gillat bilar.
– När jag var liten lekte jag med bilar i stället för dockor. Första bilen köpte jag av min pappa när jag var i moppeåldern, det var en Amazon, berättar en rörd Charlott en stund efter prisutdelningen.
Nästa fordon blev en Dodge Dart GT -65, som dock såldes innan hon hann fylla 18. Men redan innan dess hade Charlott träffat sin livskamrat Ronny – en bilentusiast som genom åren ägt mängder av amerikanare, bland annat Chevrolet av alla årgångar mellan 1958-1965.
– Jag fick åka en sväng i Ronnys Plymouth Sport Fury -59. Sedan dess har vi varit ett par, skrattar Charlott.

Nostalgia Festival 2013 blev mycket speciell för Charlott Johansson från Anderstorp. Hennes Buick charmade publiken vilket resulterade i den största pokalen.

Nostalgia Festival 2013 blev mycket speciell för Charlott Johansson från Anderstorp. Hennes Buick charmade publiken vilket resulterade i den största pokalen.

Muskelbilen såldes
Första egna renoveringen gjordes på en Oldsmobile Jetstar -65.
– Jag jobbade med bilen fem dagar i veckan. Fingrarna blödde efter allt slipande. Jodå, Ronny hjälpte till han också erkänner den händiga småländskan.
Oldsen blev en vass gatbil med cirka 500 hästar under huven och användes under många somrar med en gasglad Charlott bakom ratten.
– Den var dock ingen glidarvagn. Det här med cruising var
bara att glömma, säger hon.
Trots att Ronny sedan flera år tillbaka även äger en Oldsmobile -58 ville Charlott ha en egen 50-talare att glida med.
– Jag sålde muskelmaskinen 2007 och började leta efter en GM-vagn från slutet av 1950-talet. Ringde till A S Cars i Mellerud som hade en Buick -58 till salu. Tyvärr var den redan såld men handlaren visste om en Buick -57 som skulle säljas.

Stått på museum
Charlott fick se mängder av bilder på bilen, som stod på ett bilmuseum i England, och
Bestämde sig ganska omgående.
– Det var en 2-dörrars Coupé med den 3-delade bakrutan. Har alltid gillat den modellen så det var inte mycket att tveka om. Den bilen skulle jag bara ha.
Säljaren satte 57:an på en båt med destination Sverige och Charlott och Ronny begav sig till Göteborg för att ta emot den nyinköpta Buicken.
– Den var faktiskt i bättre skick än vad bilderna visade, säger paret som hann avverka en hel del mil den första sommaren.

Ny lack och inredning
Vintern 2010 revs bilen ned för lack, kromet hade gjorts vintern innan.
– Från fabrik var Buicken helröd, när den stod i England var den röd och vit. Jag gillar rött och svart så vi tog fram GM:s färgkarta från 1957 och valde efter den, säger Charlott som även passade på att klä om invändigt.
– Jo, original var sätena i textil och skinn. Tyget var ganska slitet och eftersom vi har hund
bestämde jag mig för att göra om allt i bara skinn.
När paret hade skruvat ned bilen tennspacklade Ronny alla ojämnheter på karossen. Därefter lämnades projektet till Peter Karlsson i Jönköping som sprutade i Charlotts favoritkulörer.
– Peter är jätteduktig och noggrann. Han har gjort flera roddar
och har öga för detaljer, säger Charlott om ”Peter Lackerare” som förutom att måla bilar även brukar rycka in som domare på Custom Motor Show under påsken.

Peter Karlsson från Jönköping som har lackerat Charlotts Buick -57 var givetvis på plats i Ronneby.

Peter Karlsson från Jönköping som har lackerat Charlotts Buick -57 var givetvis på plats i Ronneby.

Charlott sträcker armarna i luften när hon får veta resultatet.

Charlott sträcker armarna i luften när hon får veta resultatet.

Under huven ligger en så kallad Nailhead på 364 kubiktum. Med 2-portsförgasare gav den 250 hästar 1957.

Under huven ligger en så kallad Nailhead på 364 kubiktum. Med 2-portsförgasare gav den 250 hästar 1957.

Ovetande finalist
Bilfamiljen från Anderstorp är flitiga träffbesökare och brukar avverka 1.000 mil varje sommar, antingen i Ronnys Olds -58 eller i Charlotts Buick -57.
– Jo, Nostalgia Festival har vi bara missat en gång, det var premiäråret 2001. I år hade vi egentligen inte tänkt åka till Ronneby, hade planerat en tur till Rockabilly Festival i Skara.
Det paret inte visste var att deras tre döttrar i hemlighet anmält Charlotts 57:a till tävlingen Sveriges Snyggaste Bil.
Det var en något förvånad Buick-ägare som svarade när Bilsport Classic ringde upp och meddelade att bilen var en av finalisterna.
– Jag ropade på Ronny och berättade att det nog blir en tur till Ronneby i alla fall …