ÄNTLIGEN FÄRDIG
TONY ZETTERQVI STS MONTCLAIR -58
När Mercuryn, som är en av 844 tillverkade, anlände till Bodafors från USA 1991 påbörjade Tony Zetterqvist en petnoga renovering. Arbetet med att bygga upp företaget RD Autoline kom dock emellan och det skulle dröja 30 år innan första provturen kunde göras.
Det här med en öppen Mercury från 1958 har aldrig varit någon vanlig bil i Sverige. Inte i dag och absolut inte för 30 år sedan då Tony Zetterqvist i Bodafors bestämde sig för att skaffa sig ett exemplar.
– Det var redan i slutet av 1980-talet som jag bestämde mig. Fick se en Turnpike Cruiser Convert ible som Bertram Niklasson i Flärvik hade importerat. Visserligen en 57:a men jäklar vilken tuff modell och gjord i endast 1.265 exemplar, minns Tony.
Modellen var dock inte helt obekant för Tony eftersom det tidigare rullat en Coupe från -57 i Bodafors, en bil som imponerade stort på unge Zetterqvist.
CONNIE KIT
Nu började Tony leta med ljus och lykta efter en egen Mercury.
– Plötsligt dök det upp en Monterey Convertible -58 i Kiruna. Den var helt nedplockad men jag köpte den osedd. När Mercuryn anlände med lastbil till Bodafors insåg Tony att det var ett riktigt dåligt objekt han hade köpt.
– Började svetsa. Bytte både golv och bakskärmar innan jag fick tips om en bättre bil borta i USA. Då sålde jag ”Kirunacabben” på stört. Tonys gode vän, Bertram Niklasson, hade sprungit på en Montclair Convertible -58 på en skrot i Kalifornien.
– Det här var en både friskare och mer utrustad bil med bland annat originalmonterat continental kit.
EGET FÄRGVAL
Montclair var modellen som Tony helst ville ha, dock inte i ljusblått och vitt som det orörda objektet hade från fabrik.
– Är ju bara 844 tillverkade av cabben det här året och Montclair har även det snyggaste listverket. Att den skulle bli svart och röd var bestämt från dag ett.
– När jag nu hade min drömbil ville jag ha en färgkombination som jag själv skulle ha valt om jag hade beställt en ny Mercury 1958.
Renoveringen drog igång direkt efter att bilen anlänt vintern 1991.
– Jobbade ganska intensivt under en period och karossen lackades i delar 1994. Sedan tog det stopp.
STARTADE FÖRETAG
Anledningen till att renoveringen upphörde var att Tony startade upp sin firma RD Autoline.
– Det gick många år då det hände väldigt lite i garaget. Skaffade en Monterey Convertible -58 för att ha att åka med under tiden.
RD Autoline är som de flesta vet ledande inom renovering och tillverkning av instrumentbrädor till klassiska bilmodeller.
– Det började egentligen med gummlister, skruvar och clips till äldre bilar. I dag är det bara brädor som gäller sedan jag sålde agenturen för det andra till Kustom Cars i Bodafors Han berättar att företaget numera kan få fram en stoppad bräda till i stort sett alla fordon.
Finns det ingen stomme att utgå ifrån tillverkar Tony en helt ny om han bara får tag i måttuppgifter och bilder på hur det ska se ut.
Seat-O-Matic kallade Mercury minnesfunktionen till framsoffan. Jodå det fungerar
Det är det här som Tony Zetterqvist har drömt om i hela 30 år. Att sitta bakom ratten i sin öppna Mercury Montclair från 1958.
Dörrsidorna med de unika pressningarna är ett verk av Weine Karlsson. Tony har tillverkat stommarna
NYTÄNDNING
I september 2018 bestämde han sig för att åter plocka fram ”Projekt Montclair”.
– Insåg att jag inte kunde ägna all vaken tid till företaget. Bilen hade stått undanställd alldeles för länge och jag ville verkligen göra den färdig.
Karossen med alla nykromade delar hade förvarats på ett säkert ställe och var i samma fina skick som när det ställdes undan.
– Mycket var ju gjort. Genom åren har jag haft isär och sett över varenda pinal för att slippa skruva med bilen i framtiden.
KORREKT BAGAGERUM
Tack vare den långa tidsperioden har Tony lyckats få fram svåra, ja nästan omöjliga delar.
– Det finns ju inget nytillverkat till en sådan här vagn. De detaljer jag inte fått tag på i NOS-kartonger har jag fått tillverka eller renovera själv eller med hjälp av andra.
Ett exempel är bagagerumsinredningen som visserligen finns som reproduktion men i fel färg och material.
– Det som säljs i dag är en sladdrig matta i fel färg. Det grå rutmönstret är alldeles för vitt i reproduktionen. Jag hittade en bit av originalmattan som legat skyddad. Den fick bli referens till en egen tillverkning.
Även sidostyckena i bagaget har Tony tagit fram själv och är nu i ett styvt material – precis som de var 1958.
Tony med hustrun Fia i framsätet och schäfern Zaga samt dottern Emma där bak. I sommar har det blivit 600 mil med Mercuryn samt en mängd troféer från olika utställningar.
Instrumentpanelen bjuder på många finesser. Tillvalet ”speed warning” ljuder om man överstiger inställd hastighet. Tryckknappsautomaten ”multi drive” är en optionslåda.
FÖDELSEDAGSPRESENT
Det continental kit som följde med bilen var i stort sett komplett.
Däremot saknades det ”spinnercentrum” som håller reservhjulet på plats.
– Jag visste om en Mercuryfantast som ägde ett korrekt centrum som han var villig att låna ut. Benke Alfredsson här i Bodafors tillverkade sedan en kopia av en homogen zinkklump en present jag fick av honom på min födelsedag, berättar Tony.
Han har även tagit professionell hjälp vad gäller renovering av både motor och växellåda.
– Automaten fixade Bosse i Moheda och 430-motorn gjorde Leif och John Eriksson i Vetlanda i ordning från grunden där topparna försågs med rostfria ventiler och säten.
SOLBERGA BIL & SMIDE
Även invändigt är allting givetvis nytt eller renoverat.
– Dörrsidor gick inte att få tag på så jag tillverkade nya stommar som jag lämnade till Weine Karlsson med företaget Solberga Bil & Smide. Han gjorde egna pressverktyg och resultatet blev exakt som original.
Weines dotter, Josefin Karlsson, som driver Stitch n´ Trim i Bodafors, har gjort övrig inredning såsom fram- och baksäte samt bakre sidopaneler.
CUSTOM MOTOR SHOW
Elsystemet har Tony fått hjälp att fixa genom Peter Ahlstedt, även han från Bodafors.
– Hörde först med Torbjörn Fredriksson i Frändefors men han kunde inte tillverka en ny elhärva till en -58. Så det fick bli till att renovera de gamla prylarna.
Hösten 2021 såg Tony ljuset i tunneln. Låg han i hela vintern skulle bilen kunna bli klar lagom till påsken 2022.
– Bilen blev färdig men den fick åka på transport till Elmia eftersom det var dåligt väder. Hem från utställningen körde jag Mercuryn för egen maskin.
Den gångna sommaren har Tony avverkat 600 mil bakom ratten i drömbilen som han köpte för drygt 30 år sedan.
– Det är det här jag har drömt om, säger han med en mycket belåten min där han sitter bakom ratten i samband med att Bilsport Classic bjuds på en åktur.
VANN EN USA-RESA
De bilträffar han besökt har gett en hel del pokaler samt en USA-resa på Summer Meet i Västerås där Mercuryn blev Best in Show.
Arbetet med 58:an tog lite längre tid än beräknat, men så blev det ordentligt gjort.
RECEPTET
MERCURY MONTCL AIR CONVERTIBLE 1958
Antal tillverkade: 844 exemplar.
Nypris: 3.244 dollar.
Kaross: Öppen.
Motor: 430 Super Marauder. Effekt: 405 hk.
Växellåda: Multi-Drive automat.
Chassi: Original.
Bromsar: Trummor runt om, servo.
Hjul: 14-tums stålfälgar med originalkapslar.
Däck: BF Goodrich radial 225/70 -14 tum med white walls.
Lack: Black.
Inredning: Originalutförande.
Extra utrustning: 430 Tri-Power, Multi-Drive, styr- och bromsservo, memory seat, elfönsterhissar, continental kit, speed warning control, dubbla bakre antenner, cruiser skirts, dress up mouldings, luftfjädring med mera.
Övrigt: Importerad 1991 som totalobjekt från Kalifornien.