Usabil.nu Projektbil. Del 10 Montering Inredning

Av:  Mats Carlsson  december 24, 2009

Att bygga bil samtidigt som bygget redovisas i artiklar har sina sidor. Man vill ligga lite före så det blir flyt i artiklarna, samtidigt så går tiden så jädra fort så man blir rädd ibland.

Målet har hela tiden varit att visa bilen i körklart skick på Bilsport Custom Show på Elmia under påsken. Det lyckades vi med!

Bilen visades och kördes för egen maskin in och ut från utställningen.

Den är dock inte besiktningsklar riktigt ännu men det är bara några veckors jobb kvar.

Lite justeringar vad gäller höjd på bilen skall göras, det sätter sig gärna efter ett tag på hjul. Samt en massa E-märkta lampglas måste fixas.

Tiden räckte inte riktigt till innan påsk att göra en del detaljer men mer om detta i nästa artikel.

Denna gången lackas karossen inuti samt undertill. På utsidan blir det i sommar en halvmatt klarlack för att visa JOCARS fina plåtjobb live.

Vi körde iväg bilen en kall vinterdag till en kille som hjälpte oss med att svetsa ihop ett rostfritt avgassystem.
Handbroms wirar köptes via Dalhems från Summit Racing och kopplades in med vår Lokar spak som vi visat i tidigare artiklar. Trevligt att se hur allt växer fram med ramen lackad svart och alla stag kromade.
Självklart sattes allt ihop med nya lager och packboxar och bromsar i bakaxel. Fram har allt köpts nytt så det plockades ner och skickades på kromning. Karossen gjordes helt i ordning undertill för lackering och lackades sedan svart, därmed är det inte sagt att bilen får en svart lack. Jag tycker att den kan vara svart undertill och en annan lack utanpå.

Att vi väljer att inte lacka karossen i år är för att vi vill göra lite extra reklam för JOCARS plåtjobb i sommar och åka med bilen med en halvmatt klarlack. Det är inte mycket rostskydd i klarlack så det håller troligtvis endast en sommar sedan får vi lacka den. När karossen är lackad undertill och klarlackad utvändigt så är det tillbaka till garaget för montering på ramen.

En del transporter mellan olika stationer blir det.

En del transporter mellan olika stationer blir det.

Handbroms wire

Handbroms wire

Många gånger lyfts karossen på och av ramen för att passa in allt. Mellan kaross och ram ligger en dämpisolering så det inte skramlar.

Många gånger lyfts karossen på och av ramen för att passa in allt. Mellan kaross och ram ligger en dämpisolering så det inte skramlar.

Glöm inte fyll på olja

Glöm inte fyll på olja

Adam rullar fram chassiet

Adam rullar fram chassiet

Allt som inte skall vara svart maskas in. Sedan blir det lackering svart undertill och invändigt och en halvmatt klarlack utvändigt.

Allt som inte skall vara svart maskas in. Sedan blir det lackering svart undertill och invändigt och en halvmatt klarlack utvändigt.

Invändigt i karossen har vi klistrat dämpmatta för att slippa plåtskrammel.

Invändigt i karossen har vi klistrat dämpmatta för att slippa plåtskrammel.

Snyggt med svart lack och rostfritt och krom.

Snyggt med svart lack och rostfritt och krom.

Måste säga att jag gillar  när det blänker

Måste säga att jag gillar när det blänker

Karossen på sidan och förbereds för lack undertill

Karossen på sidan och förbereds för lack undertill

Chassit är nu helt klart med motor o låda monterat, bränsleledningar och bromsrör monterade. Avgassystem klart så det är bara att lägga på en isoleringsremsa på ramen där kaross och ram möts och lyfta på den samt bulta fast alltihop. Rattstång och växelväljare som vi justerat in före lackering monteras igen. Bensintank monteras och kopplas in, sitter bra placerad bakom ryggstödet.

Mätarna från Steward Warner monteras och kopplas in via det nya elsystemet vi fick på Carlisle marknaden. Inredning skall en bil ha.
Jag känner Lars Olsson på Köinge Tapetserar verkstad (0346-231 27) sedan tidigare då han klätt om både möbler och bilinredningar till mig, en mycket duktig yrkesman som fick uppdraget att gör en inredning till bilen. Vi resonerade lite kring hur det skulle se ut men kom snabbt fram till att en klassik Tuck n Roll är helrätt dock med en liten extra kick av krokodil prägling på ett parti i dörrsidorna. Soffan gjorde vi i plywood, Lars formade denna sedan med skumplast i olika hårdhet för att få en bekväm sittvänlig soffa. Blev fantastiskt bra måste jag säga, detta är en liten bil men man sitter riktigt bra i den och även benutrymme blev bra då vi höll bak soffan så långt som det var möjligt.

Då man åkt fullsize usabil sedan tonåren och en rod skall vara personlig så blev det skinn i kombination med Alcantara i soffan samt knappstoppning. Nu ser det ut som en Cadillac soffa! Armstöd är gött att hänga armen på så Lars gjorde ett i skumplast som sitter med en skinnbit klämd mellan säte och ryggstöd så det går att ta bort om man inte vill ha det. Även skuffen kläddes i skinn med Tuck n Roll mönster. En svart matta kantsyddes och monterades. Tycker det ser snyggt ut och passar mig bra.

Nu jobbar vi vidare med de sista prylarna. Fortsättning följer........

Är riktigt nöjd själv med inredningen, tycker den ser ombonad och bekväm ut, precis som jag vill ha det.

Är riktigt nöjd själv med inredningen, tycker den ser ombonad och bekväm ut, precis som jag vill ha det.

Soffan fick ett Cadillac stuk på mönstret då man är en Cadillac pojk och ett armstöd såklart. Soffan blev riktigt bekväm och man sitter bra.

Soffan fick ett Cadillac stuk på mönstret då man är en Cadillac pojk och ett armstöd såklart. Soffan blev riktigt bekväm och man sitter bra.

Först mallade vi upp en skiva och klädde denna med skinn men det blev inte så bra då det rynkade sig så vi klippte till en matta som kantsyddes och limmades.  Blev perfekt!

Först mallade vi upp en skiva och klädde denna med skinn men det blev inte så bra då det rynkade sig så vi klippte till en matta som kantsyddes och limmades. Blev perfekt!

Steward Warner instrumenten sågas hål för och monteras.  Köper man en elektrisk hastighetsmätare så kan denna programmeras för att visa km/tim istället för miles.

Steward Warner instrumenten sågas hål för och monteras. Köper man en elektrisk hastighetsmätare så kan denna programmeras för att visa km/tim istället för miles.

Här ser ni balken som bilbältet sitter monterat i. En förstärkning är gjord i golvet i nederkant och i överkant är den svetsad i fyrkantsröret som stadgar karossen. Bältet får inte fästas i ramen utan skall sitta fast i karossen.

Här ser ni balken som bilbältet sitter monterat i. En förstärkning är gjord i golvet i nederkant och i överkant är den svetsad i fyrkantsröret som stadgar karossen. Bältet får inte fästas i ramen utan skall sitta fast i karossen.

I skuffen gjorde vi mallar av tunnare plywood som Lars på Köinge Tapetserarverkstad sedan sydde upp en inredning till i svart skinn.

I skuffen gjorde vi mallar av tunnare plywood som Lars på Köinge Tapetserarverkstad sedan sydde upp en inredning till i svart skinn.

Tuck n roll i skuffen. mellan ryggstöd och den läderklädda skivan sitter bensintank och batteri.

Tuck n roll i skuffen. mellan ryggstöd och den läderklädda skivan sitter bensintank och batteri.


Nu börjar det närma sig besiktning.
Lite prylar kvar, motorhuv, e- märka lampglas fram och bak, blinkers på sidan och godkänd blink fram och bak, ljudnivån är lite hög, backspeglar, vindrutetorkare, defroster, vindrutespolning, sista SFRO besiktning mm mm ......

När vi var i USA på Carlisle marknaden så träffade vi en trevlig herre som ägde ett företag som tillverkar och säljer elsystem av högsta kvalité. Han ville så gärna att vi testade hans system att vi fick ett kit gratis! Bara att hålla med honom.  Allt passade perfekt och det var till och med högtalar kablar i kitet. Kan beställas via JOCAR.

När vi var i USA på Carlisle marknaden så träffade vi en trevlig herre som ägde ett företag som tillverkar och säljer elsystem av högsta kvalité. Han ville så gärna att vi testade hans system att vi fick ett kit gratis! Bara att hålla med honom. Allt passade perfekt och det var till och med högtalar kablar i kitet. Kan beställas via JOCAR.

Inredningen mallade vi upp sidorna i massonit och sätet i plywood.

Inredningen mallade vi upp sidorna i massonit och sätet i plywood.

Det svänger bakom ryggstödet så detta gjorde vi en plåtbit som popnitades fast i massoniten.

Det svänger bakom ryggstödet så detta gjorde vi en plåtbit som popnitades fast i massoniten.

Vår tapetsör Lars Olsson klädde sedan soffan med skumplast i olika hårdhet för att få ett bekvämt säte.

Vår tapetsör Lars Olsson klädde sedan soffan med skumplast i olika hårdhet för att få ett bekvämt säte.

Dörrsidorna sydde upp i klassik tuck n roll med ett inlägg av krokodil prägling på det vågrätta partiet. Coolt tycker jag.

Dörrsidorna sydde upp i klassik tuck n roll med ett inlägg av krokodil prägling på det vågrätta partiet. Coolt tycker jag.