Usabil.nu Projektbil. Del 5 Kaross fortsättning

Av:  Mats Carlsson  december 24, 2009

När vi slutade i förra avsnittet så hade vi satt ihop torpedvägg och främre kvartspaneler, samt instrumentbräda.
Nu går vi vidare med att sätta ihop bakdelen och sedan sammanfoga framdel med bakdel, dörrar och baklucka så vi får en helt färdig kaross.

Gör man alla moment steg för steg i rätt ordning så är det faktiskt inte så svårt att sätta ihop en -32 Roadster kaross.
Tar man det bara lugnt och är noggrann och mäter en gång extra så löser det sig.

Med framdelen på plats så forstätter vi med dörrarna. Först skall insida förenas med dörrskinnet. I detta läge är det också tid att bestämma om man vill ha traditionella gångjärn eller dolda gångjärn.

Många föredrar traditionella synliga gångjärn till dörrarna. Personligen så tycker jag det är helt rätt på många byggen och stilar, men på denna bilen eftersträvar jag en ren look och väljer dolda gångjärn. Bilen kommer inte heller ha några synliga dörrhandtag eller synligt handtag på bagageluckan.

Det blir elektriska lås både på dörrar och skufflucka. Det roliga med hot rods är just det att var och en sätter sin personliga prägel och stil på sitt bygge. Personligen så gillar jag lika mycket the old school som sextiotals stuk som rat rods och high tech roddar. Denna min första rod blir dock en rätt traditionell åk rod med rätt basic uppbyggnad och jag använder också mycket prylar som är utprovade och som finns på hyllan i de flesta hot rod shopar. Rod nummer två, som redan börjar ta form i huvudet, den blir ett helt annat stuk på......
Nej åter till garagegolvet och vi låter bilderna tala.

Bakre kvartspaneler svetsas ihop med överdelen och sätt sedan på plats på golvet/ramen.

Bakre kvartspaneler svetsas ihop med överdelen och sätt sedan på plats på golvet/ramen.

Här ser man den stödprofil i fyrkantsrör som finns i kanten på främre kvartspanelen. Denna förbereder vi nu för de dolda gångjärnen.

Här ser man den stödprofil i fyrkantsrör som finns i kanten på främre kvartspanelen. Denna förbereder vi nu för de dolda gångjärnen.

Dörrarna monteras ihop efter de klippts rena. Dörrskinnet knackas runt innerdelen.

Dörrarna monteras ihop efter de klippts rena. Dörrskinnet knackas runt innerdelen.

Delarna till gångjärnen gör Jonas själv.

Delarna till gångjärnen gör Jonas själv.

Dörrarna hängda och justerade i framkant.

Dörrarna hängda och justerade i framkant.

Höjdfixering vid B stolpe.

Höjdfixering vid B stolpe.

Det är ett justerbart stöd som monteras tillfälligt där karossen slutar för att hålla ett avstånd mellan kaross och ram när karossen monteras ihop. Avståndet ska vara minst 90 mm för att få plats med en bensintank. Man justerar även på den för att få bakre dörrspringa att stämma.

Det är ett justerbart stöd som monteras tillfälligt där karossen slutar för att hålla ett avstånd mellan kaross och ram när karossen monteras ihop. Avståndet ska vara minst 90 mm för att få plats med en bensintank. Man justerar även på den för att få bakre dörrspringa att stämma.

Fyrkantsrör används för att fixera och stadga under monteringen.

Fyrkantsrör används för att fixera och stadga under monteringen.

Dörrlås monteras och justeras in.

Dörrlås monteras och justeras in.

Vi väljer att använda plåtskruv för att fixera ihop karossen undertill för att senare ta bort karossen från ramen och lägga den på sidan för att lättare kunna pluggsvets ihop plåtarna.

Vi väljer att använda plåtskruv för att fixera ihop karossen undertill för att senare ta bort karossen från ramen och lägga den på sidan för att lättare kunna pluggsvets ihop plåtarna.

Plåtarna som förbindr subrail med bakre hjulhus invändigt.

Plåtarna som förbindr subrail med bakre hjulhus invändigt.

Vi väljer att frångå originalet  med trä i golvet.  Vi gör hela golvet i plåt

Vi väljer att frångå originalet med trä i golvet. Vi gör hela golvet i plåt

Med karossen på sidan kan vi svetsa klart på undersidan.

Med karossen på sidan kan vi svetsa klart på undersidan.

Dörrarna på plats och fixerade. Nu går vi vidare och sätter dit trösklarna samt innerplåtar

Dörrarna på plats och fixerade. Nu går vi vidare och sätter dit trösklarna samt innerplåtar

Invändig tröskellåda

Invändig tröskellåda

Kröka ett fyrkantsrör så det blir bra klarar bara en expert. Kan köpas av JOCAR.

Kröka ett fyrkantsrör så det blir bra klarar bara en expert. Kan köpas av JOCAR.

Vi hänger vår baklucka i framkant så den funkar som en traditionell baklucka. Original har dessa bilar svärmorsluckor som ni säkert vet.

Vi hänger vår baklucka i framkant så den funkar som en traditionell baklucka. Original har dessa bilar svärmorsluckor som ni säkert vet.

Vi gör först en mall (till höger på bilden) för att få svängen på tunnel över växellådan. Till vänster är den färdiga tunneln.

Vi gör först en mall (till höger på bilden) för att få svängen på tunnel över växellådan. Till vänster är den färdiga tunneln.

Här ser man fyrkantsramen tydligt som stadgar upp karossen

Här ser man fyrkantsramen tydligt som stadgar upp karossen

Plåten som förbinder subrail (hjälpram) med främre delen av bakre Q-panel

Plåten som förbinder subrail (hjälpram) med främre delen av bakre Q-panel

Innsida baklucka

Innsida baklucka

Innan den svetsas fästes tunneln med plåtskruv för att se att det passar.

Innan den svetsas fästes tunneln med plåtskruv för att se att det passar.

Bild höger
Så här nöjda ser vi ut när Bilsport Classic´s chefredaktör Magnus Karlsson är på plats för att ta en bild och skriva om bygget.
Foto: Magnus Karlsson