Usabil.nu Projektbil. Del 7 Skärmar o hjul

Av:  Mats Carlsson  december 24, 2009

Skärmars vara eller icke vara är frågan?
Hur cool är inte en skärmlös Roadster med feta sulor? Eller skärmlöst med höga diagonaler, lite old style. Precis lika fräckt som en låg bil med skärmar och hjul som passar in i flytet i karossen, det blir en mjuk helhet som är så snyggt.


Fördelen med en rod är också att man kan med enkla medel och ett par timmars jobb förvandla din skärmförsedda rod till en skärmlös har man dubbla uppsättningar hjul så förändras bilen helt med eller utan skärmar.


Vi har efter en del grubblande iallafall bestämt att vår bil skall vara fullskärmad, det vill säga original liknande fram och bakskärmar med fotsteg.
Skärmarna köper vi från JOCAR som faktiskt inte gör dessa själv utan importerar dem från Brookville.


Passformen är bra och priset på en sådan nivå att det knappast lönar sig att ta fram pressverktyg och göra dem själva här i Sverige.

Byggande av vår Ford -32 Roadster går framåt.
I sommar har det inte hänt så jättemycket på grund av att bilen varit runt på en massa utställningar och bilträffar för att visas upp och gjort reklam för Usabil.nu men också för att visa JOCARs välgjorda karosser. Ibland har jag haft runt bilen och ibland Jonas och vid ett par tillfällen har vi varit med båda. Feedbacken från er ute i landet har varit enorm, i stort sett vart vi kommit så har det varit en massa folk runt bilen under hela tiden. Mycket trevligt.
Jonas och JOCAR har även uppmärksammats och visat upp bilen i ett flertal bransch tidningar för bilverkstäder och bilhandlare. Även TV har varit och gjort inslag om Hot Rod byggaren i Blekinge. 

Bakskärm injusterad

Bakskärm injusterad

Fotstegs fäste

Fotstegs fäste

Passform på lyktstagen är inte det bästa.... Man kan undra om det är skärmarna eller lampfästet det är fel på?

Passform på lyktstagen är inte det bästa.... Man kan undra om det är skärmarna eller lampfästet det är fel på?

Skärmens framkant föll oss  inte i smaken

Skärmens framkant föll oss inte i smaken

Viktigt är att man får till en radie på hjulen som passar skärmen.

Viktigt är att man får till en radie på hjulen som passar skärmen.

Jag tycker att hjulen skall ligga precis i kanten på skärmen och ha en radie som stämmer med hjulhuskanten.
Tycker att vi lyckades rätt bra med detta. Fälgarna är American Racing Torque-Thrust II från Go Trading www.gotrading.se  och däcken är Kumho 235x60x17 bak och 225x50x17 fram som Euromaster i Falkenberg letade fram till oss.
Var lite knepigt att hitta däck med samma mönster i dessa dimensioner.
Under sommarens turné när bilen har visats på träffar och mässor tror många att det är olika storlek
på fälgarnas diameter, men det är däcken som ger detta intryck.

Främre skärmfäste

Främre skärmfäste

Så var den på plats

Så var den på plats

Jonas smider om staget så det passar perfekt. Så skall det se ut.

Jonas smider om staget så det passar perfekt. Så skall det se ut.

Fälgar och däck är otroligt viktigt på en bil, det sätter ofta hela bilens karaktär. Ett par lackade plåtfälgar med baby moon kapsel och kromring är hur läckert som helst.
Eller ekerfälgar som ger bilen ett klassikt stuk, snyggt.

Sedan finns det en uppsjö av aluminium fälgar att välja på, tillgången och valen är hur många som helst. Jag hade snöat in på Halibrand Sprint fälgar som jag tycker är hur snygga som helst, men tyvärr så kunde de inte leverera dessa i tid till påskmässan på Elmia.

Vi bestämde med rätt kort varsel att vi skulle visa bilen på Elmia 2009 och därför blev fälgvalet lite mer vad man kunde få fram snabbt. Bengt på Go Trading hade ett set med 17 tums American Racing Torque Thrust II fälgar hemma, en snygg klassisk fälg som passar på alla bilar. Jag hade exakt såna här på min Lincoln Mark III och jag trivdes väldigt bra med denna fälgen.

När jag köpte dem så tänkte jag nog att det får bli en annan fälg efter påsk men nu när den suttit på hela sommaren så tycker jag den är rätt snygg och passar bra till bilen. Kan nog bli så att man skaffar ett set till med andra hjul att byta med kanske. Nu är det dessa som gäller.

I detta stadium på bygget så visades bilen upp på Elmias påskshow 2009

I detta stadium på bygget så visades bilen upp på Elmias påskshow 2009

Här skall det borras hål för framskärm

Här skall det borras hål för framskärm

Markera och kolla så styrning går fri

Markera och kolla så styrning går fri

Otroligt gött att ha hjälp av ett proffs när man bygger bil.
Det spar många timmars funderande och klurande.
Jonas på JOCAR kan det här med Ford -32 or
Han är en klippa att ha tillgänglig.

En liten böjd plåtbit svetsas fast och knackas till så ser det  betydligt snyggare ut.

En liten böjd plåtbit svetsas fast och knackas till så ser det betydligt snyggare ut.

Vår monter var full med folk i hela tiden. Många var intresserade av bygget och ställde frågor till oss och Jonas som också fanns på plats.

Vår monter var full med folk i hela tiden. Många var intresserade av bygget och ställde frågor till oss och Jonas som också fanns på plats.

Tyvärr saknade framskärmarna på Elmia då dessa blev försenade över Atlanten.

Tyvärr saknade framskärmarna på Elmia då dessa blev försenade över Atlanten.

Tur att det inte regnade... All metall är här helt obehandlad, vi smörjde in den i olja bara så det inte skulle rosta. Sedan fick vi slipa av den varje dag med Scotch slipduk i annat fall kommer rosten direkt efter alla fingrar.

Tur att det inte regnade... All metall är här helt obehandlad, vi smörjde in den i olja bara så det inte skulle rosta. Sedan fick vi slipa av den varje dag med Scotch slipduk i annat fall kommer rosten direkt efter alla fingrar.

Vi hade en röstningstävling där alla som ville fick rösta vilken färg bilen skall ha när den är klar.
Sedan drog vi 20st som fick ett pris för sin röst. Flest röster fick svart, följt av röd och blå.
Många röstade att den skulle vara plåtren och en del tyckte grön, gul eller rosa? Vi fick in flera tusen röster!!!!

Vi gjorde även den första SFRO besiktningen på ELMIA under påskhelgen.
SFRO var på plats och marknadsförde den nya bygghandboken. SFRO besiktningsman Peder Landberg gjorde besiktningen.
Här ser ni Mats, Peder och Jonas i diskuterande olika lösningar.

 

Sedan var det iväg till Wheels 6 Wings!

Köpte ett nytt tält som har måtten 6 x 12 meter så bilen kunde stå skyddad om det blev regn. Tur var det för hela lördagen  regnade det i Varberg på Wheels & Wings.  Fredagens väder bjöd på sol som ni ser på bilderna

Köpte ett nytt tält som har måtten 6 x 12 meter så bilen kunde stå skyddad om det blev regn. Tur var det för hela lördagen regnade det i Varberg på Wheels & Wings. Fredagens väder bjöd på sol som ni ser på bilderna

Sedan bar det iväg till Ronneby och Nostalgia Festival

Sedan bar det iväg till Ronneby och Nostalgia Festival

Överallt vi varit i sommar med bygget så har det dragit en massa folk. Otroligt uppmärksammat. Alla vill ha en Hot Rod!

Överallt vi varit i sommar med bygget så har det dragit en massa folk. Otroligt uppmärksammat. Alla vill ha en Hot Rod!

I Ronneby hade vi Jonas Cheva -36 som dragbil.

I Ronneby hade vi Jonas Cheva -36 som dragbil.

Tillbaka i JOCARs lokaler.
Nu är det fortsatt jobb som gäller. Nu skall bensintank dit, bälte, rattstång skall justeras in, inredning, kardanstång mm mm..........