Usabil.nu Projektbil. Del 9 Plocka ner igen

Av:  Mats Carlsson  december 24, 2009

Ja när så allting är hopsatt och injusterat och verkar funka då är det dags att plocka ner allt igen för lackering, kromning osv.
Vår bil var ute på en turné sommaren 2009 för att visa JOCARs kaross samt göra reklam för Usabil.nu
All plåt var då helt obehandlad, så vi fick slipade till karossen med 3M duk flera gånger under sommaren då alla fingeravtryck rostar så in i norden. Vi ett par tillfällen smörjdes karossen in i olja för att inte börja rosta.


När karossen skildes från ramen på senhösten så upptäckte vi att ramen hade rostat en hel del efter att varit ute en hel del i somras. Det var bara att köra allt till blästring och grundning.
När sedan allt kommer tillbaka lackerat och kromat är det som på julafton när man var barn. Man lägger upp allt tillsammans med nya lager och packboxar och bussningar. Allt bara ligger där och väntar på att sammanfogas igen.

Innan allt pockades ner så tillverkades även avgassystemet i rostfritt. För att hålla detta så tätt mot golvet som möjligt så utvidgades två här i ramen där avgasrören går nu. För att få det snyggt kragades även hålen. Färg ja, vi har faktiskt inte ännu helt bestämt färg på bilen, men beslut har nu tagits att karossen kommer att vara olackad hela sommaren 2010, vi lägger endast på en klarlack så den inte rostar. Detta för att Jonas på JOCAR kommer att använda bilen som ett visningsobjekt för sina karosser och sitt plåtjobb. Perfekt att kunder kan se en färdig produkt och även provköra. Vi tycker också att det väcker en hel del uppmärksamhet med en plåtren bil vilket gynnar vår sak också, att göra reklam för vår webbsida.

Till sommaren 2011 kommer bilen att få sin slutliga kulör. Dock lackeras ramen och karossen undertill svart så är detta helt klart.
Bilen kommer troligtvis inte att bli svart men vi får se vad vi hittar på när det är dags. Det får vara något som passar till en svart ram.

Hål för avgasrör.

Hål för avgasrör.

Olika högar för blästring

Olika högar för blästring

Ramen tillbaka efter blästring grundlackering och sedan en svart topplack.

Ramen tillbaka efter blästring grundlackering och sedan en svart topplack.

Alla gängade hål dras igenom med ett gängsnitt

Alla gängade hål dras igenom med ett gängsnitt

Oljesticka från Lokar

Oljesticka från Lokar

Här ser man att ramen och andra obehandlade ytor fått lite stryk av vädret på turnén

Här ser man att ramen och andra obehandlade ytor fått lite stryk av vädret på turnén

Hålet kragas

Hålet kragas

och kromning

och kromning

För att 700 lådorna skall fungera med lock up utan dator så måste man installera ett kit som säljs bland annat på Summit. Heter Painless Wiring där med detaljnummer PRF-60109 kostar $162.
Rätt lätt att installera, det följer med en bra bruksanvisning.
Vi köpte även ett snyggare tråg i aluminium och flänsar.

Kul när allt börjar monteras. Krom och svart lack är aldrig fel.

Kul när allt börjar monteras. Krom och svart lack är aldrig fel.

Bromsrörs genomföring

Bromsrörs genomföring

Alla hjulupphängningar på plats och bromsarna monterade och luftade. Hjulen är på plats. Det närmar sig...

Alla hjulupphängningar på plats och bromsarna monterade och luftade. Hjulen är på plats. Det närmar sig...

Startkrans monteras på motorn.

Startkrans monteras på motorn.

Motor o låda förenade i chassit

Motor o låda förenade i chassit

dessa småbilar... Köpte ett fäste för att få generatorn lågt monterad, då är generatorn för stor. Beställde en annan som skulle vara mindre. Även den var för stor. Hittade ingen kromad liten generator så det fick bli en liten från en Bobcat.... Vi får väl se om vi hittar en kromad senare. Här är även torpedväggen monterad igen nu är det tid att lyfta på karossen igen. Fortsättning följer..............

dessa småbilar... Köpte ett fäste för att få generatorn lågt monterad, då är generatorn för stor. Beställde en annan som skulle vara mindre. Även den var för stor. Hittade ingen kromad liten generator så det fick bli en liten från en Bobcat.... Vi får väl se om vi hittar en kromad senare. Här är även torpedväggen monterad igen nu är det tid att lyfta på karossen igen. Fortsättning följer..............

Här ser man avgasrörets dragning

Här ser man avgasrörets dragning

Vi har faktiskt inte ännu bestämt färg på karossen.. Ramen blir i vilket fall som helst svart. Karossen kommer det första året att vara helt plåtren med klarlack, detta för att JOCAR kan använda bilen och visa sina karossjobb. Till sommaren 2011 får bilen sin slutliga kulör.

Vi har faktiskt inte ännu bestämt färg på karossen.. Ramen blir i vilket fall som helst svart. Karossen kommer det första året att vara helt plåtren med klarlack, detta för att JOCAR kan använda bilen och visa sina karossjobb. Till sommaren 2011 får bilen sin slutliga kulör.

Nya lager och packboxar i bakaxeln.

Nya lager och packboxar i bakaxeln.

Även bakaxeln lackades svart. Nya bromscylindrar och bromsbackar, fjädrar mm.

Även bakaxeln lackades svart. Nya bromscylindrar och bromsbackar, fjädrar mm.

Växellådan lackades även denna svart

Växellådan lackades även denna svart

Bromsservo och behållare sitter i ramen som ofta är brukligt på roddar.

Bromsservo och behållare sitter i ramen som ofta är brukligt på roddar.

Turbinen monterad på lådan

Turbinen monterad på lådan