VÄLEKIPERAD IMPALA

Av:  Magnus Karlsson Bilsport Classic  maj 26, 2023

För 35 år sedan köpte Inge Karlsson en röd Impala -60. Den svensksålda cabben såldes efter 17 år vilket han numera har kompenserat med en likadan fast i bättre skick samt med en originalmonterad 348-motor.

Inge Karlsson från Ulricehamn har figurerat tidigare i Bilsport Classic. Senast var i augustinumret 2019 då han visade upp sin Pontiac Bonneville -69 som bara hade rullat 640 mil sedan ny.
Genom åren har en mängd amerikanare passerat Inges garage.

– Första jänkaren köpte jag 1977. Det var en svensksåld Pontiac Parisienne tvådörrars hardtop från 1963. Hade den inte så länge eftersom jag hittade en Plymouth -57 Convertible hos Ingemars USA-bilar i Smålandsstenar. Bytte in den mot en Ford Sunliner -59 och så höll det på, berättar han.
Första Chevan köpte Inge redan 1981.

– Det var en öppen Impala -59 som jag körde med ett tag. Det var väl då jag upptäckte att 1960 års modell var mycket snyggare.
Något år senare hittade han så en 1960 års Chevrolet Convertible.

– Det var en svensksåld vagn som köpts ny av en arkitekt i Uppsala.
Den var enkelt utrustad men hade i alla fall haft V8 från fabrik. Den knallröda cabben stannade i Inges ägo i 17 år och renoverades
i två omgångar.

– I första versionen var det show and shine som gällde. Kromade hela motorutrymmet och lackade rött där det egentligen skulle vara halvblankt svart. Alltefter dåtidens mode, säger han med ett skratt.

Inge Karlsson bakom ratten i en likadan Impala som han ägde på 1980-talet.

Inge Karlsson bakom ratten i en likadan Impala som han ägde på 1980-talet.

Första jänkaren köpte Inge 1977 för 12.000 kronor. Det var en svensksåld Pontiac Parisienne -63.

Första jänkaren köpte Inge 1977 för 12.000 kronor. Det var en svensksåld Pontiac Parisienne -63.

Plyman byttes efter en tid in hos Ingemars mot en Ford Sunliner från 1959 – 4.000 kronor emellan.

Plyman byttes efter en tid in hos Ingemars mot en Ford Sunliner från 1959 – 4.000 kronor emellan.

Hos Ingemars USA-bilar hittades en Plymouth Belvedere Convertible -57 för 27.000 kronor.

Hos Ingemars USA-bilar hittades en Plymouth Belvedere Convertible -57 för 27.000 kronor.

Den svensksålda 60:an köpte Inge 1985 och han behöll den i 17 år. Bilden är från Bilsport 18/1988.

Den svensksålda 60:an köpte Inge 1985 och han behöll den i 17 år. Bilden är från Bilsport 18/1988.

FRÅN SOUTH DAKOTA
I början av 90-talet var trenden plötsligt strikt originalutförande och Inge gjorde om allting som det såg ut när bilen lämnade bandet.

– Sålde Chevan 2002 men hade då även hunnit med att renovera en svensksåld Pontiac Firebird -69 som jag tog lite priser med. Innan dess gjorde jag i ordning en Amazon som visades i Bilsport.
Den röda Impala-cabben satt dock kvar i minnet och Inge började så smått leta efter en 60:a att renovera.

– Såg en annons på en vit 348-bil som Christian Engborg i Bodafors tagit hem från USA. Den cabben var precis såld men den tidigare ägaren i South Dakota hade fler 60:or till salu.
I samlingen som skulle avyttras fanns nämligen ytterligare en
Convertible, en Coupe med fyrväxlad manuell låda, samt en El
Camino – alla fabriksutrustade med 348-maskiner.

JAG UPPTÄCKTE ATT 1960 ÅRS MODELL VAR MYCKE T SNYGGARE.

JAG UPPTÄCKTE ATT 1960 ÅRS MODELL VAR MYCKE T SNYGGARE.

Inredningen byttes på 1990-talet och Inge har endast låtit byta stoppningen i sätena.

Inredningen byttes på 1990-talet och Inge har endast låtit byta stoppningen i sätena.

Bagageutrymmet är återställt till originalutförande med delar från Jacs Performance i Bengtsfors.

Bagageutrymmet är återställt till originalutförande med delar från Jacs Performance i Bengtsfors.

Flaggemblemen i grill och på baklucka bekräftar 348-motorn under huven.

Flaggemblemen i grill och på baklucka bekräftar 348-motorn under huven.

REV NED
Inge lät Engborg höra om skicket på´cabben och tillsammans förhandlade man fram ett bra pris.

– Bilen var ju röd precis som min gamla 60:a och bilderna visade att den var i mycket bra skick. Det blev affär och några veckor senare åkte jag till Göteborg för att vara med när containern skulle tömmas.
Det hann bli ett par säsonger med Chevan innan han bestämde sig för att se över allting och samtidigt höja finishen.

– Jag vill gärna ha ordning på grejorna, därför revs hela bilen ned. Den hade renoverats någon gång på 90-talet vilket jag kunde avläsa på olika datumstämplar på diverse inredningsdetaljer.

KLAR PÅ EN VINTER
För att komma åt motorn samt kunna göra i ordning motorutrymmet plockade Inge bort framskärmarna. Med karossen i delar passade han även på att slipa och lackera underredet.

– När inredningen ändå var ur lät jag Engborg ta av klädseln på fram- och baksäte för att lägga i ny stoppning. Det största problemet i renoveringen var att få det nytillverkade avgassystemet att passa.

– 348-bilarna har ju dubbelt som standard. Fick bygga om en del innan det satt där det skulle, säger Inge som vill ha hög finish både över och under. Allt arbete klarades av vintern 2011-2012 och sedan dess har han kunnat njuta av sin röda cabriolet. Varje tur med bilen är en nostalgitripp tillbaka till 1985 då han köpte sin förra 60:a. ■

Den kraftfulla 348-maskinen är bland annat försedd med en kortare fläktkåpa och grövre bränslerör. Stämplarna på torpeden har Inge gjort själv efter att ha studerat en orörd 60:a tillverkad på samma fabrik.

Den kraftfulla 348-maskinen är bland annat försedd med en kortare fläktkåpa och grövre bränslerör. Stämplarna på torpeden har Inge gjort själv efter att ha studerat en orörd 60:a tillverkad på samma fabrik.

Personligt
INGE KARLSSON
Ort: Ulricehamn.
Yrke: Pensionär.
Årsmodell: 1955.
Civilstånd: Särbo.
Första bil: Opel Rekord 1962.
I garaget: Pontiac Bonneville 1969, Chevrolet Impala Convertible 1960, Chevrolet Impala 1968.
Läser gärna: Motortidningar.


Recept
CHEVROLET IMPALA CONVERTIBLE 1960
Antal tillverkade: 79.903 exemplar.
Nypris: 2.954 dollar.
Kaross: Cabriolet.
Motor: V8 på 348 kubiktum.
Effekt: 250 hk.
Växellåda: Powerglide-automat.
Chassi: Original stålram.
Bromsar: Trummor med servo.
Hjul: 14-tums plåtfälg.
Däck: 8.0 0 -14 GoodYear diagonal white walls.
Lack: Roman Red.
Inredning: Original röd och vit vinyl.
Extra utrustning: Servostyrning, servobroms, stoppad instrumentbräda, 6-vägs elsäte, tonade rutor, utvändiga tröskellister samt skrapskydd vid dörrhandtag.
Tack till: Christian Engborg för tips om bilen i South Dakota.

Vid inköpet var torpeden lackad i fel färg. Här ses ram och framvagn över med nya delar.

Vid inköpet var torpeden lackad i fel färg. Här ses ram och framvagn över med nya delar.

Vintern 2011-2012 plockade Inge isär bilen. Bland annat slipade och lackade han underredet.

Vintern 2011-2012 plockade Inge isär bilen. Bland annat slipade och lackade han underredet.

Motorn var i utmärkt skick och behövde endast lite färg och detaljering

Motorn var i utmärkt skick och behövde endast lite färg och detaljering