Varför kom alltid Länsman?

Av:  Bengt Dehlin  september 17, 2021

Varför kom alltid Länsman?

Arne var kanske inte den mest laglydiga personen i sin ungdom. Nu handlade det väl inte om bilbränder, masskjutningar och liknande direkt i hans fall. Ok visst brann det nån bil ibland men det var mer vid rostlagningar eller när den elektriska bensinpumpen blev överhettad på 59a Chevan. DÅ blev det bilbrand.

Eller när två vevstakar plus kamaxel kom ut ur en Blueflame 6a utan oljetryck i 150 km/h, då snackar vi skjutning. Men annars handlade Arnes kriminella handlingar mest om trafikförseelser. Han hade någon magnetisk dragningskraft på polisen för dom dök alltid upp när han ”någon gång” gjorde något utanför lagens ramar

Som den gången då hans körkort endast var en månad gammal. Då var han ute på tur med två kompisar i sin Valiant som hade sett bättre dagar och provade sina körkunskaper efter en grusväg i betydligt högre hastighet än lagstadgade 70 km.
Ni som någon gång provat att sladda med en Valiant vet att tyngd fördelningen på sagda vagnar ligger på 90 % i framänden och 10 % i bakänden.
Resultatet lät inte vänta på sig, i en av alla kurvor går det av vägen. Nu visade det sig inte bättre än att det var en stor sten där i diket och med det blev resultatet en punktering. Ok upp med bilen på vägen och ut med reservhjulet. Hmm skicket på varken fälgen eller däcket var det bästa, men nu var det bråttom för kompisen skulle snart börja att jobba och det fanns inget att göra än att sätta dit hjulet.

När sällskapet börjar närma sig staden med en jazzande Valiant som gjort Chubby Checker avundsjuk när han sjöng Let`s twist again. Det visade sig nämligen att reservhjulet inte bara var dåligt det var dessutom skevt. Vad möter dom då? Jo en svart-vit 244 med två skinnklädda personer i. Varken Valianten eller Arne var okända för stadens ordningsmakt. Så polisen gör en u-sväng och slår på blåljus och sirén. Arne tänker att vad ska jag göra nu? Stanna och få böter och kanske tappa körkortet eller köra ifrån dom? Konsekvensanalys? Ordet var nog inte uppfunnit hos honom just då.

Arne stämplar gasen i botten och ni kan tänka er synen med en gungande Valiant i 160 km och en polisbil efter. Lite längre fram ser Arne en avtagsväg och i sista stund svänger han av där. Resultatet blir att ordningsmakten inte hinner med, utan kör förbi korsningen. Arne med bihang som nu har stannat följer utvecklingen när polisbilen backar tillbaka. En av poliserna tar upp mikrofonen och pratar för fullt och samtidigt stirrar på sällskapet i Valianten. Sen gör dom en u-sväng igen och far åt motsatt håll tydligen dök något viktigare upp just då.


En annan gång ringde en kompis till Arne och undrade om han ville hjälpa till att hämta hem en 413 Chrysler motor som kompisens tvättat på sin arbetsplats, självklart ställde Arne upp. Väl på kompisens arbetsplats när motorn var lastad på släpvagnen upptäcker man att det inte finns några spännband med. Arne har lösningen, jag sitter på släpvagnen och håller i motorn säger han. Kompisen tycker det är en bra idé, sen om Arne höll i motorn eller motorn höll i Arne det går att diskutera.
Att resan måste passerasgenom stan och att det var fredag kväll bekymrade varken Arne eller hans kompis nämnvärt. När sällskapet börjar närma sig staden och den lokala raggarrundan som så ofta på den här tiden var välbesökt dyker det upp en katt bland hermelinerna. Med andra ord en folkvagnsbuss med lite enformigt två färgat utseende. Sagda folkvagnsbuss innehåller även tre person från ordningsmakten. Tur i oturen för Arne denna gång var att polisen inte hade någon möjlighet att vända. Hur fort det sedan gick hem med släpvagnen och Arnes nu mera tappra försök att hålla i sig i motorn ska kanske inte föras vidare i historieböckerna.


Några år senare bestämmer sig han för att bli knutte, sagt och gjort en HD inhandlas. Nu var det ju som så att HDn inte råkade vara regbesiktad, inga alvarliga bekymmer enligt Arne. Men även en oregistrerad motorcykel måste ju få provköras, så en lördagskväll stampas 1200 cc igång med raka rör. En provtur runt byn bekymrar knappast någon att sedan den lokala ordningsmakten just denna kväll ville se sig om i byarna runt staden bekymrade där emot Arne....


En gång hade Arne bestämt sig för att prova sina vingar i det stora landet i väster. Att berätta alla turer där skulle bara det räcka gott och väl till ett par historier själv, nu räcker det med en.
Efter ett båtinköp så måste det inhandlas spännband ”ständigt dessa spännband” för att kunna spänna fast båten på en vagn. Han hade rekat var det fanns en firma som sålde spännbanden bara att ge sig iväg på Highwayen till ett industriområde där spännbandsfirman skulle finnas, ingen firma tydligen fel avfart. Ut på Highwayen igen, då ser man firman! Hmm två mil till nästa avfart, en liten grässtrimla och en cykelväg och inga Highway Patrolers. Åter igen, ingen konsekvensanalys, för efter ca fyra sekunder på cykelvägen blinkar det blått bakom bilen. Bara att stanna.
När Texas Rangers bildörr öppnas kliver inte Chuck Norris ut däremot en lätt solbränd kille med solbrillor på ca 2 kubik. Denne förklarar då på oklanderlig amerikanska ”Possible you may drive like this in your country BUT NOT IN MY COUNTRY”
Tilläggas ska att Arnes förståelse för det engelska språket var väldigt god vid detta tillfälle.

Det Arne hann med under sin ungdomstid skulle det gå att skriva en doktorsavhandling om, men det finns även ett uttryck som heter att när Fan blir gammal blir han religiös. Så även Arne lugnade ner sig även om han än i dag kan gena och kanske inte följa lagen till punkt o pricka men så är det nog med väldigt många av oss