Jag har slukat usabils tidningar sedan mitten på sjuttiotalet, köpte min första Start&Speed 1972. Colorod och sedan Wheels och Power Magazine samt på senare år Bilsport Classic och Nostalgia. Numera finns självklart även Gasoline och Lowbrow på hyllan om vi nu pratar om svenska tidningar.
Det jag alltid gillat att läsa bäst är när usabils tidningar kör olika projekt bilar. Jag har då alltid sett fram emot varje nummer som ett barn på julafton. Därför tänkte jag nu leverera till er Usabil.nu Project Car. Vi kommer att visa bygget av en Ford -32 Roadster från start med ram, chassie, karosss, montering mm. Kommer att läggas ut nya repo kring detta varje vecka under ett år.
Rodden blir en present till www.usabil.nu som fyller 10 år i år och till mig själv som fyller 50 år i år.
Kan redan från början säga att detta är inget budget bygge men inte heller ett värsta bygge. Jag tar även hjälp till mycket i bygget detta på grund av att jag inte har kunskap i allt eller inte kan göra det så bra som jag vill ha det. Tiden är en annan sak som man ständigt kämpar mot...
Hoppas att ni kommer att uppskatta vår Project Car. 
Mats Carlsson 
www.usabil.nu

Orginal -32

En Roadster -32 kan se ut på många olika vis. Det skall visa ägarens personliga smak.

Tänkte börja med lite bakgrund info om Hot Rod och Ford -32.
Ford Roadster från 1932 anses ofta som den ultimata Hot Rodden. Modellen har älskats sedan den kom 1932.
Bilen var en uppdatering av modell A och kom att kallas modell B. Detta år var första året för Ford att erbjuda en V8. Motorn blev otroligt populär och merparten av köparna valde denna motor före den fyra som också fanns att välja.
Totalt tillverkade Ford 12 597st Roadsters detta år.

Hot Rods, Vad är en Hot Rod? Ja ingen vet exakt vad ordet har kommit från, det finns teorier om att man från början sa hot roadster, vilket är en benämning på en snabb roadster. Ordet börjades först att användas i USA i slutet på trettiotalen. Idag används det på alla typer av modeller av bilar fram till -48 i Norden och fram till sjuttiotalet på bilar i USA och Australien.
Skall man hacka upp begreppet så kanske man kan dela upp det på följande vis:

Street Rod              Äldre kaross med modernare chassidelar och eller motor och låda samt inredning. 
Pro Street Rod        Samma som ovan med med en stor motor kanske med kompressor. Mer dragracing stuk.
Rat Rod                  Bil byggd på endast äldre delar och ofta med lackering som ser gammal ut eller olackat. Sänkt, rostigt, brötigt.
Show Rods             Extremt fina bilar som egentligen kanske inte är byggda för att köras utan mer för utställningar.

Sedan kan man faktiskt kalla de olika bilarna vad som helst. Hela iden med Hot Rod bygger på en individuellt skapad/designad bil som speglar ägarens smak och tycke. Så istället för att lägga tid på detta så går vi vidare.

Hightec eller old fashion. Byggaren/ägaren väljer själv.

Idag finns det flera företag runt om i världen som bygger chassi och karosser till Ford -32 or proffisionellt.
I många år var plastkarosser det enda alternativet om man villa bygga och inte kom över någon original plåtkaross. För ca: 10 år sedan tog Brookville fram en roadster kaross i plåt. Nu kunde man för första gången bygga en helt ny Ford -32.
I Sverige har vi som alla vet ett stort kunnande inom många av vår hobbys grenar. Här i landet finns det kunnigt folk som idag är världsledande på inredning, chassi, elsystem mm till våra hobbybilar. Därför är det inte märkligt att vi därför har även en nytillverkning av Ford -32 roadster även här.
Lars Lundström på Reprosteel och Jonas Olofsson på JOCAR samarbetar sedan flera år med att pressa samtliga karossdelar till Ford -32 rodstern. Jonas på JOCAR kan även leverera hela karosser, monterade och klara för lackering.
En liten rolig sak är att dessa grabbar även gör en brandvägg som är så bra och lik originalet att Brookville köper den via JOCARs agent i USA! 
Brookville karossen säljs utan brandvägg i USA, detta för att grabbarna i USA väljer brandvägg efter vilken motor man skall ha och en hel del väljer att ha släta brandväggar med en kick in för de är av den uppfattningen att annars får man inte plats med en modern V8. Vi här i landet vet att det går utmärkt att ha Cheva smallblock med original brandvägg vilket vi skall visa i vårt bygge bland annat.

Med denna inledning får ni ge er till tåls några dagar så kommer det snart ett nytt repo med hur vi börjar bygga chassit.

Mats Carlsson
www.usabil.nu

Det finns inte två bilar som är exakt lika. Det är detta som det så kul!

Ladda ner hela reportaget som PDF fil