Del. 5 Kaross 

 

Text. Mats Carlsson Bilder Jonas Olofsson och Mats Carlsson

När vi slutade i förra avsnittet så hade vi satt ihop torpedvägg och främre kvartspaneler, samt instrumentbräda.
Nu går vi vidare med att sätta ihop bakdelen och sedan sammanfoga framdel med bakdel, dörrar och baklucka så vi får en helt färdig kaross.

Gör man alla moment steg för steg i rätt ordning så är det faktiskt inte så svårt att sätta ihop en -32 Roadster kaross.
Tar man det bara lugnt och är noggrann och mäter en gång extra så löser det sig.

Med framdelen på plats så forstätter vi med dörrarna. Först skall insida förenas med dörrskinnet. I detta läge är det också tid att bestämma om man vill ha traditionella gångjärn eller dolda gångjärn. 

Många föredrar traditionella synliga gångjärn till dörrarna. Personligen så tycker jag det är helt rätt på många byggen och stilar, men på denna bilen eftersträvar jag en ren look och väljer dolda gångjärn. Bilen kommer inte heller ha några synliga dörrhandtag eller synligt handtag på bagageluckan.
Det blir elektriska lås både på dörrar och skufflucka. Det roliga med hot rods är just det att var och en sätter sin personliga prägel och stil på sitt bygge. Personligen så gillar jag lika mycket the old shool som sextiotals stuk som rat rods och high tech roddar. Denna min första rod blir dock en rätt traditionell åk rod med rätt basic uppbyggnad och jag använder också mycket prylar som är utprovade och som finns på hyllan i de flesta hot rod shopar. Rod nummer två, som redan börjar ta form i huvudet, den blir ett helt annat stuk på......
Nej åter till garagegolvet och vi låter bilderna tala.
Här ser man den stödprofil i fyrkantsrör som finns i kanten på främre kvartspanelen. denna förbereder vi nu för de dolda gångjärnen. 
Dörrarna monteras ihop efter de klippts rena. Dörrskinnet knackas runt innerdelen.    Delarna till gångjärnen gör Jonas själv.
 

Dörrarna hängda och justerade i framkant.


Höjdfixering vid B stolpe. Det är ett justerbart stöd som monteras tillfälligt där karossen slutar för att hålla ett avstånd mellan kaross och ram när karossen monteras ihop. Avståndet ska vara minst 90 mm för att få plats med en bensintank. Man justerar även på den för att få bakre dörrspringa att stämma.
Bakre kvartspaneler svetsas ihop med överdelen och sätt sedan på plats på golvet/ramen. 
Fyrkantsrör används för att fixera och stadga under monteringen.
Här ser man fyrkantsramen tydligt som stadgar upp karossen. Dörrlås monteras och justeras in.

Dörrarna på plats och fixerade.
Nu går vi vidare och sätter dit trösklarna samt innerplåtar
Invändig tröskellåda Vi väljer att använda plåtskruv för att fixera ihop karossen undertill för att senare ta bort karossen från ramen och lägga den på sidan för att lättare kunna pluggsvets ihop plåtarna.
Plåtarna som förbindr subrail med bakre hjulhus invändigt.
Plåten som förbinder subrail (hjälpram) med främre delen av bakre Q-panel
Kröka ett fyrkantsrör så det blir bra klarar bara en expert. Kan köpas av JOCAR.
Innsida baklucka Vi hänger vår baklucka i framkant så den funkar som en traditionell baklucka. Original har dessa bilar svärmorsluckor som ni säkert vet.
Vi väljer att frångå originalet 
med trä i golvet. 
Vi gör hela golvet i plåt
Vi gör först en mall (till höger på bilden) för att få svängen på tunnel över växellådan.
Till vänster är den färdiga tunneln.
Innan den svetsas fästes tunneln med plåtskruv för att se att det passar.
Med karossen på sidan kan vi svetsa klart på undersidan.

Så här nöjda ser vi ut när Bilsport Classic´s chefredaktör Magnus Karlsson är på plats för att ta en bild och skriva om bygget.
Foto: Magnus Karlsson

Se tidigare artiklar

Usabil.nu Projektbil No.1  
Usabil.nu Projekt bil. Del.2 Ram  
Usabil.nu Projektbil. Del 3 Fram och bakvagn
Usabil.nu Projektbil. Del 4 Kaross   

 

Ladda ner repot som PDF fil.