Del. 8 Detaljer, småsaker.....

 

Text. Mats Carlsson Bilder Jonas Olofsson och Mats Carlsson

Att bygga en bil är inte gjort på en eftermiddag. När man är klar med allt det stora, chassi, kaross, motor o låda mm så år det hundratals smådetaljer som skall bestämmas, passa, beställas, levereras, monteras.
Prylar skall skickas på kromning eller lackering mm mm. Listan är lång på saker som skall fixas.
Vi försöker även att handla det mesta här hemma i Sverige, dels för att det år smidigt och dels för att jag tycker att man skall gynna lokala företag.
Vi har fått en kanonkontakt med Dalhems bildelar som har hållit på med bildelar sedan sjuttiotalet.
De har bra kontakter i USA med bland annat Summit. Snabba leveranser och en prissättning som ger i stort sett samma pris som att beställa direkt, att de sedan har sin verksamhet 4 km från mitt kontor gör inte saken sämre.

Armbågshånget provas in

Som jag skrev så försöker vi handla det mesta här hemma, Dalhems och Hansen Racing levererar en massa småprylar, men vid vår resa till USA i våren 2009 så handlades det också lite, kanske inte för att det blev så mycket billigare utan mer för att det är kul att känna på prylarna och för att det är roligt. Jag hade ingen bra idé om bensintank till exempel, på Carlise swapet stod en trevlig kille som hette Brian som ägde en firma som heter Kennys Rod and Custom, och sålde bensintankar från Tanks. Perfekt!
Det infällda tanklocket köpta jag av Tolle här hemma i Sverige, har ett likadant på min Harley. Gillar den slimmade looken.
När vi ändå var i USA så besökte vi Summit såklart som har nästan allt på hyllan. Handlade en cool handbromspak som monteras under instrumentbrädan och bakljus, samt även en digital indikator för växelläge och bakljusen köptes på Summit, allt från Lokar. 
Snygga prylar men inte så billiga.

Bilen skall ha en cleen look har jag nämnt tidigare så både dörrar och baklucka blir med el lås. Bakluckan får även elektrisk öppning/stänging. Samma typ av motor som sitter i handikappsanpassade bussar. 
I tiden är det så att vi jobbar för högtryck med bilen så den kan visas på ELMIA i påsk. Det blir därför lite mindre bokstäver denna gång och mer bilder.
Vi ses!

Efter att bilen varit runt sommaren 2009 på flera bilträffar och visat sig så är det dags att bygga färdigt den.
Den tillfälliga motor vi haft i skall ut och en hel del detaljer skall göras klart.

Bensintanken vi köpte på Carlise swapet. Passar perfekt 

Bränslerör upp till locket Hål för Tolle tanklocket


Tolle locket kommer komplett, bara att svetsa fast 
Punkta, svetsa och slipa, Klart!
Som nämnts i kaross avsnitten så skall vi ha en traditionell hängning på bakluckan. 
Gångjärn monteras och fästpunkt för elmotorn svetsas fast. 
Anslut ström och sedan är det bara att justera in slaglängden.


På dessa bilder ser ni ramen som soffan skall ligga på samt balken där trepunktsbältena monteras. Balken är kraftig och en förstärkning är monterad i golvet på karossen. I överkant sitter den fast i den fyrkantsprofil som ligger och stadgar karossen.
Bältena kommer att sitta i mitten och knäppas åt sidan så en förstärkning får göras även mot karossidan.

Lokar har flera olika parkeringsbroms alternativ. Jag vill gärna hålla golvet fritt då det är trångt som det är i en Ford -32
Denna typ som sitter likt originalet under the dash.

Lite justeringar. Det visade sig att styrsnäckan satt lite nära grenrör och motorfäste. Vår HEI fördelare skulle även gå i torpedväggen. Vi fick flytta fram motorfästena lite så var problemet löst.

TH 700 R4 lådorna är betydligt fetare än TH 350 och 400. Trångt men det funkar. 
Vi mätte även in längden på kardanstången som beställdes av Motorenova i Helsingborg.
Skuff luckan skall ha elektrisk öppning. En motor sätts i kanten och en fjäderbelastad låsanordning fästes som krokar i luckan.
Baklamporna från Lokar, vi provar ut placering. Förborra och sedan ett hål efter en mall.
Hålet klart och lampan på plats.
Indikering till växellägena köptes från Lokar, denna fäller vi in i rattstångs fästet. Bromsservo och behållare sitter i ramen under golvet som ofta är brukligt på roddar. 
Hål i golvet så man kan fylla på och kolla oljan.
Rattens höjd, vinkel måste provas in. Vi har rattspak så den får inte gå i instrumentbrädan.
Rattstången är en tilt stång från Idit. Det skall passa mig och bilen i höjdled och kännas bekvämt på långfärd.
Man skall även kunna se vår infrästa växelindikator. Ett knåpande är det innan det blir rätt höjd.
Soffan är en tillfällig provsoffa, den slutliga soffan blir klar dagarna innan Elmia mässan.
När det passar med höjd och allt då ser man så här nöjd ut...Rätt höjd för armvinkel är viktigt.
Gaspedal skall också passas in så den kommer på rätt ställe. Även denna köpte jag från Lokar.
Rätt höjd på ratt justerad och gaspedal placering markerad. Hålet för cabställning tas upp.
Vi vet alla hur den svenska sommaren är, så är det bra att ha med en cab i skuffen. 
Provas in nu men vi återkommer till denna längre fram. 
Vår nya motor från Raceshop står och väntar på montering. Men först skall allt på chassit plockas ner och lackeras o kromas.

Japp då åker vi Jonas! Fasen vi ser ut som Humle o Dumle.....

Usabil.nu Projektbil No.1  
Usabil.nu Projekt bil. Del.2 Ram  
Usabil.nu Projektbil. Del 3 Fram och bakvagn
Usabil.nu Projektbil. Del 4 Kaross   
Usabil.nu Projektbil. Del 5 Kaross fortsåttning   
Usabil.nu Projektbil. Del 6 Motor o låda

Usabil.nu Projektbil. Del 7 Skårmar o hjul

Ladda ner repot som PDF fil.